احساسات خود را معاینه کنید

نوجوانان باید هر ساله غربالگری افسردگی انجام دهند

اوایل این ماه آکادمی اطفال آمریکا یا  AAP (American Academy Of Pediatrics) توصیه کرد که کودکان و نواجوانان بین 11 تا 21 سال باید  هر ساله مورد غربالگری افسردگی قرار گیرند. این امر تاکیدی بر این باور است که قطعاً سلامت روان بخش جدایی ناپذیر سلامت عمومی کودکان است.

این توصیه پیرو یک سری بررسی های هشدار دهنده درباره سلامت روان کودکان و نوجوانان صورت گرفته است.به عنوان مثال در سال 2013 خودکشی پس از صدمات غیر عمد (یا به عبارت دیگر سوانح)، عامل اصلی مرگ افراد 15 تا 34 سال شناخته شد. دلایل این افزایش مشخص نیست. اگرچه برخی اخیراً به این نکته اشاره داشته اند که افزایش فشارهای خانوادگی و اجتماعی در خصوص داشتن عملکرد خوب در مدرسه می تواند علت این افزایش باشد.

صرف نظر از اینکه انجمن روانشناسی آمریکاAmerican Psychological Association طی یک تحقیق دریافته است که از هر 3 نوجوان یک نفر دارای علائم افسردگی است. بیماری که البته می تواند منجر به بروز افکار خودکشی در فرد شود. پزشکان امیدوارند که باور "پیشگیری بهتر از درمان است"در این مورد نقش مهمی داشته باشد.

 
اما در اینجا یک مشکلی وجود دارد. روش های غربالگری برای افسردگی کودکان(که اغلب از مصاحبه با کودکان و والدین شان، همراه با استفاده از تست های تعدیل شده افسردگی بزرگسالان تهیه می شود) ظاهر عیب جویی دارند که همیشه باعث تشخیص غلط در رسیدن به ریشه های اضطراب می شود.
 
AAP پیشنهادات روان سلامت خود را با گزینه های مختلف برنامه غربالگری برای جوانان منتشر کرده است. اما منتقدین بر این باورند که نتایج مثبت این غربالگری مثل تشخیص نادرست افسردگی در فرد در حالیکه حقیقتاً بیمار نیست موضوعی خطرناک است.AAP جهت مقابله با این انتقاد ها اقدام به ارائه رهنمودها و روشهای ارزیابی قدم به قدم کرده تا موارد واقعی افسردگی در این گروه سنی را از سایر مواردیکه افراد درگیر با سایر بیماریهای اثر گذار بر سلامت روان هستند جدا کند.

مشکل اصلی ناظران و منتقدان تنها احتمال خطای نتایج غربالگری و تشخیص اینکه یک کودک، افسردگی یا سایر بیماریهای روانی دارد نیست، بلکه مشکل اصلی داروهای ضد افسردگی است که بالقوه دارای اثرات جانبی خطرناک هستند.اگرچه از سوی دیگر زمانی که سازمان غذا و داروی آمریکا FDAدرباره اثرات جانبی این داروها به مردم هشدار داد محققان دریافتند که میزان نرخ خودکشی نوجوانان با کاهش مصرف داروهای ضد افسردگی افزایش یافت.

نتیجه پیچیده این است که : اگر چه AAP به وجود الگوی مشکل ساز خودکشی در میان جوانان و نوجوانان معترف است اما روشی مطمئن برای تشخیص افسردگی وجود ندارد. هنوز این اولین قدم در تشخیص نقش مهم سلامت روان در سلامت عمومی هر فرد است همانطور که AAP در یک گزارش مطبوعاتی تذکر داده : "احساسات نیز به معاینه نیاز دارند."

احساسات خود را معاینه کنید

تست افسردگی کودکان و نوجوانان ماریاکواس

تست افسردگی کودکان و نوجوانان (CDI) یکی از مقیاس های پرکاربرد و مورد بررسی برای ارزیابی علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان است. تست افسردگی کودکان توسط کواس ساخته شده و بیشتر اوقات برای اندازه گیری علائم افسردگی در بین جمعیت عادی کودکان و نوجوانان استفاده می شود. تحقیقات قبلی نشان داده است که تست افسردگی کودکان و نوجوانان ماریاکواس مانند تست افسردگی بک در بزرگسالان از نظر تشخیص علائم افسردگی قابل اعتماد و معتبر است. شواهد نشان می دهد تست افسردگی کودکان یک ابزار غربالگری منحصر بفرد است و برای شناسایی موارد مثبت و رد کردن موارد منفی بسیار دقیق عمل می کند. تست افسردگی کودکان و نوجوانان ماریاکوواس به زبان های مختلفی ترجمه شده و در کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، یونان، آمریکا، ایتالیا و سوئد مورد استفاده قرار گرفته است.

احساسات خود را معاینه کنید

طرح غربالگری اضطراب در کودکان پنج تا 6 ساله با مشارکت 2 هزارو 500 کودک در مهدهای کودک استان همدان آغاز شد

شایع‌ ترین اختلالات دوران کودکی اختلالات اضطرابی است و بسیاری اوقات علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته شده و مانع تشخیص و مداخلات به موقع می‌شود.

اختلال اضطراب کودکی پدیده ای گذرا نبوده و در صورت بی توجهی و درمان نشدن تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی فرد و یا منجر به افسردگی و سوء مصرف مواد مخدر می شود.

با تشخیص به موقع و طراحی مداخلات به هنگام، می توان از طریق والدین و مربیان به کودکان کمک کرد که چگونه اضطراب خود را کنترل کنند و یک زندگی طبیعی داشته باشند.

در این راستا برنامه غربالگری اضطراب کودکان پنج تا 6 سال با هدف کمک به والدین برای توجه به نشانه های اضطرابی کودکان و همچنین ارائه خدمات ارزان تر به والدین و کودکان جهت شناسایی و درمان این اختلال طراحی شده است.

کودکان مضطرب به طور معمول از حیوانات، موقعیت‌ها یا اماکن خاصی می ‌ترسند، از رفتن به مهد کودک یا هر کلاس آموزشی دیگر پرهیز می کنند، کم رو، بیش از حد ترسو و مضطرب هستند و در صورتی که هر یک از این علام شدید باشد و یا بیش از سه هفته طول بکشد والدین باید به اضطراب غیرطبیعی فکر کنند و به مهدهای کودک مجری طرح مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان در خصوص روش اجرای برنامه غربالگری اضطراب کودکان پنج تا 6 سال گفت: در مهدهای کودک والدین با پر کردن فرم پیش از دبستان، به سوالات آزمون که در مورد کودک خود است پاسخ می دهند و در صورتی که کارشناسان با توجه به نمره اخذ شده در این تست، کودک را مشکوک به اضطراب تشخیص دهند والدین به مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی معرفی خواهند شد.

تست افسردگی کودکان می تواند با کمک به تشخیص زودهنگام احتمال بهبودی را افزایش دهد.

احساسات خود را معاینه کنید

افسردگی در کودکان را چگونه دریابیم؟

درمان افسردگی می تواند زمان ببرد و بعضی اوقات مستلزم آزمایش و خطا است. هیچ دو کودکی یکسان نیستند و مهم است که در این روند صبور باشید. برای کمک به فرزند افسرده خود باید از موارد زیر کمک بگیریم:

 تست و تشخیص- نخستین و مهمترین مرحله ارزیابی اولیه فرد مبتلا به افسرده انجام تست و تشخیص بهنگام است. برای این کار می توانید از تست افسردگی ماریا کواس  استفاده کنید. این تست به شما کمک می کند تا سطح و میزان بیماری را بسنجیم.

 آموزش- آموزش فرزندتان در مورد افسردگی اولین قدم اساسی است. این به فرزند شما کمک می کند تا دلایل احتمالی (ژنتیک، عوامل محیطی، خانوادگی، استرس، شیمی مغز مانند سروتونین کم) را درک کند و خود سرزنشی را کاهش دهد. همچنین راهکارهای ارائه شده در سایت ای سنج همراه با فیلم و کتب آموزشی می تواند برای اینکار سودمند باشد.

 روان درمانی- چنانچه در این تست نمره بالایی کسب شده است، مشاوره گزینه مناسبی برای کودکانی است که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. انواع مختلفی از مشاوره وجود دارد، اما برای کودکان بسیار خردسال، بازی درمانی گزینه مناسبی است. برای کودکان و نوجوانان بزرگتر، درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند مؤثر باشد. از راهکارهای ارائه شده پس از انجام این تست بهره بگیرید.

 دارو- ممکن است دارو برای موارد متوسط ​​تا شدید ضروری باشد، اما دارو در هنگام ترکیب با مشاوره بهتر عمل می کند. مدیریت دارو مهم است. نظارت دقیق پزشک لازم و ضروری است.

 بستری شدن در بیمارستان- برای موارد شدید افسردگی، از جمله باورهای خودکشی، بستری شدن در بیمارستان گاهی لازم است.


منبع: سایت سیمرغ
سایت ای سنج
سایت ایرنا
نسخه چاپی