چگونه می توانم کودک خود را در طول واکسیناسیون آرام سازم؟
واکسیناسیون می تواند وضعیت دشواری را برای شما و فرزندتان ایجاد کند، اما فواید آن ارزش تلاش تان را دارد. خوشبختانه، می توانید با انجام چند راهکار این تجربه را با درد و استرس کمتر همراه سازید.
 
اگر دختر شما تازه متولد شده یا زیر 5 ماهه است، روشی با نام «5 S’s» بلافاصله پس از تزریق را امتحان کنید. این روش به قرار زیر است:
 
* بلافاصله پس از تزریق او را قنداق کنید. همچنین می توانید پیش از تزریق این کار را انجام دهید (او را محکم به دور یک پتو یا پارچه بپیچید)، اما پاهایش را بیرون بگذارید تا تزریق بر روی آنها انجام شود.
 
* او را بر روی شکم یا به پهلو قرار دهید.
 
* در گوش او نجوای آرام «هیس» را زمزمه کنید.
 
* او را بر روی دست گرفته و تکان داده یا تاب بدهید.
 
* به او فرصت مکیدن (اعم از سینه مادر، شیشه شیر یا پستانک) را بدهید، تحقیقات نشان داده است که انجام حداقل 4 مورد از 5 مورد S’s به میزان قابل توجی زمان گریه پس از تزریق واکسن را کاهش می دهد. اگر با شیر دادن در مطب دکتر به دختر خود مشکلی ندارید (به منظور انجام عمل مکیدن) این کار خود به تنهایی می تواند روشی مؤثر در منحرف کردن حواس نوزاد و آرام ساختن او باشد. حتی می توانید این کار را پس از تزریق انجام دهید.
 
چنانچه محلول آب قند در دسترس است، پستانک را درون محلول فرو برده آنگاه آن را به نوزاد بی قرار خود بدهید تا آرام شود.
 
قبل و بعد از تزریق، فشار آرامی بر روی پوست اطراف محل تزریق وارد کرده و آن را بمالید. این ماساژ ممکن است از احساس درد زیاد در آن ناحیه جلوگیری کند.
 
قنداق کردن یا نجوای آرام «هیس» در گوش کودکان بزرگتر یا تازه به راه افتاده ممکن است کارساز نباشد. سعی کنید بگذارید فرزندتان در طول واکسیناسیون بر روی پایتان بنشیند و با یک اسباب بازی، کتاب یا موسیقی حواس او را پرت کنید. سعی نکنید نگران یا ناراحت به نظر برسید. کودکان می توانند اضطراب والدین را احساس کرده و این امر آنها را نیز مضطرب می سازد.
 
چنانچه فرزندتان در محل تزریق احساس درد می کند یا دچار تب شده و به نظر بیمار می آید، با پزشک او در خصوص تجویز داروهایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن جهت تسکین علائم صحبت کنید. همچنین فراموش نکنید کودک خود را پس از آن تحسین کنید. کمی تشویق می تواند مراجعه بعدی به مطب پزشک را آسانتر سازد. سعی کنید پس از مطب کاری جالب برای او انجام دهید. رفتن به پارک یا شهر بازی می تواند خاطرات بهتر و شادتری را برای فرزندتان رقم بزند.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی