مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به آسم
آسم یکی از بیماری‌های جدی و مزمن ریوی بوده که با التهاب مجاری هوایی همراه است؛ در این بیماری به علت تولید بیش از اندازه مخاط، راه‌های تنفسی تنگ و متورم می‌شود در نتیجه مشکلات تنفسی مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس در فرد بروز پیدا می‌کند.

عوامل ژنتیکی و محیطی مهم‌ترین دلایل ایجاد کننده بیماری آسم هستند؛ آسم به سه نوع آلرژی، شغلی و فیزیکی تقسیم بندی می‌شود؛ آسم آلرژی ناشی از آلودگی هوا، ریزگردها، عفونت‌های تنفسی و دود است؛ آسم شغلی بر اثر مصرف دارو‌های شیمیایی و استشمام برخی گاز‌ها و ذرات گرد و خاک بروز پیدا می‌کند؛ ورزش کردن در هوای سرد و خشک هم سبب ایجاد آسم فیزیکی می‌شود.درادامه به بررسی اینکه مصرف چه مواد غذایی برای مبتلایان به آسم مفید است می پردازیم.1


قهوه

با وجود اینکه نمی توان به قهوه به چشم یک جایگزین برای «تئوفیلین» نگاه کرد اما کافئین موجود در آن نیز باعث گشاد شدن مجاری هوایی می شود. یک یا دو فنجان قهوه ی غلیظ باعث کاهش سریع حملات آسم می شود. البته نباید این میزان قهوه را به همراه تئوفیلین مصرف کنید. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که مصرف منظم قهوه می تواند به کاهش حملات آسم کمک کند. این نوشیدنی حاوی منیزیم و آنتی اکسیدان ها نیز می باشد که نقش موثری در مقابله با آسم دارند. با این حال اگر قهوه بی خواب تان می کند از مصرف آن بپرهیزید.

شما می توانید در صورت نیاز یک تا دو فنجان قهوه برای مقابله با حملات آسم و یا همین میزان را به صورت روزانه برای پیشگیری از بروز مشکل مصرف کنید.


ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و دیگر مواد غذایی سرشار از امگا 3

امگا 3 موجود در ماهی های چرب و برخی مواد غذایی دیگر باعث کاهش التهاب بدن از جمله التهاب های مجاری تنفسی می شود. افرادی که تغذیه ای سرشار از این اسیدهای چرب دارند در مقایسه با افرادی که کمتر از این مواد غذایی استفاده می کنند بهتر می دوند. از این گذشته این مواد غذایی برای افرادی که دچار آسم هستند مفید است.2


پیاز

مصرف منظم پیاز باعث کاهش حملات آسم می‌شود. این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضدالتهابی از جمله کرستین است که یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود. نتایج پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که کرستین مانند برخی از داروهای ضدآسم مانع از ترشح ترکیبات التهاب‌زا می‌‌شود. علاوه بر این پیاز حاوی «ایزوتیوسیانات» است که از التهاب ناشی از آسم در حیوانات پیشگیری می‌کند. به عقیده متخصصان، مواد غذایی تند مانند پیاز، فلفل و خردل باعث تشکیل مایعاتی می‌شود که مخاط را روان می سازند. البته لازم است که جانب احتیاط رعایت شود چون برخی از افراد مبتلا به آسم با مصرف پیاز دچار حمله می شوند.

اگر با مصرف پیاز دچار مشکل خاصی نمی‌شوید آن را در هر زمان ممکن مصرف کنید. پیاز را به سوپ و غذاهای دیگر اضافه کنید.


سیب و توت‌ها

سیب نیز مانند پیاز حاوی کرستین است و بنابراین به کاهش حملات آسم کمک می‌کند. این ترکیب در پوست سیب جایی که حاوی میزان زیادی فلاوونوئید هست تمرکز دارد. بهتر است بدانید که کمپوت سیب حاوی نیمی از کرستین موجود در سیب است. این ترکیب همچنین در توت‌ها نیز وجود دارد. محققان انگلیسی بر این عقیده هستند که خطر ابتلا به آسم در افرادی که هر هفته 5 عدد یا بیشتر سیب مصرف می کنند به میزان 40 درصد کمتر است. توصیه می‌کنیم هر چه میل تان می‌کشد سیب و توت میل کنید.3


هویج

مطالعه ای که در نشریه Journal of Allergy and Clinical Immunology منتشر شد، نشان داد، زنان مبتلا به آسم که بتاکاروتن، آنتی اکسیدانی موجود در هویج، بیشتری مصرف می کردند از کیفیت زندگی بهتری برخوردار بودند.
مطالعه ای دیگر نشان داد که سطوح کم بتاکاروتن نه تنها با شیوع هرچه بیشتر آسم، بلکه با شدت بیشتر علائم بیماری مرتبط بوده است.
از دیگر منابع غذایی سرشار از بتاکاروتن می توان به سیب زمینی شیرین، سبزیجات برگدار، بروکلی و اسفناج اشاره کرد.


موز

موز منبعی عالی برای پتاسیم است. مطالعه ای در سال 2007 که در نشریه European Respiratory Journal منتشر شد، نشان داد که مصرف موز ممکن است به کاهش خس خس سینه در کودکان مبتلا به آسم کمک کند. این ارتباط را نتایج مطالعه ای دیگر تایید کرد که نشان می داد سطوح کم پتاسیم با اختلال در عملکرد ریه کودکان مرتبط بوده است.
از دیگر منابع خوب برای پتاسیم می توان به آووکادو، کدو بلوطی، اسفناج، سیب زمینی شیرین، کیوی و سالمون وحشی اشاره کرد.4


ویتامین D

براساس گزارشی، دریافت کافی ویتامین D به اندازه کافی می تواند باعث کاهش تعداد حملات آسم در کودکان شود.
منابع ویتامین D، عبارتند از:ماهی سالمون - شیر غنی شده - آب پرتغال غنی شده - تخم مرغ


ویتامین a

یک مطالعه موردی نشان داد که کودکان مبتلا به آسم نوعاً دارای سطوح پایین ویتامین A در خون خود هستند تا کودکان سالم.
منابع خوب ویتامین A عبارتند از:هویج - طالبی- سیب زمینی شیرین - برگ های سبز، مانند کاهو، کلم و اسفناج - بروکلی5


چای سبز

چای سبز نیز مانند پیاز و سیب سرشار از کرستین و همچنین «اپیگالوکاتچین» است. مصرف روزانه دو فنجان چای سبز حداقل در مواقعی که حمله‌ای وجود ندارد کمک کننده است. چای سیاه تازه دم کشیده نیز حاوی میزان کمی کرستین می‌باشد.
برای کاهش تلخی چای سبز از آب گرم به جای آب جوش برای دم کردن آن استفاده کرده و بیش از 2 دقیقه آن را دم نکنید. می‌توانید از چای سفید نیز استفاده کنید.


مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین C ،E و سلنیوم

در حین حملات آسم، بدن رادیکال‌های آزاد بیشتری ترشح می ‌کند که باعث تشدید التهاب می‌شوند. خوشبختانه آنتی اکسیدان‌هایی مانند سلنیوم و ویتامین C و E خطر بروز این بیماری را کاهش می‌دهند. این ترکیبات همچنین باعث بهبود عملکرد ریه‌های افراد آسمی می‌شوند.6


طرز تهیه ترکیب آب میوه‌های مفید برای مبتلایان به آسم

افراد دچار این عارضه برای رفع مشکلشان باید یک لیوان انگور حبه شده، یک عدد گلابی، پنج عدد زردآلو، یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیمو ترش تازه را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه سه لیوان آب آنها را میل کنند.
مبتلایان به آسم همچنین می‌توانند یک لیوان انگور حبه شده، یک عدد کیوی، یک عدد پرتقال، یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیمو ترش تازه با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه سه لیوان آب آنها را میل کنند.


پرهیزات غذایی برای مبتلایان به آسم

افراد دچار این عارضه باید از نوشیدن آب سرد، یخ و کلردار پرهیز؛ مبتلایان به آسم همچنین باید از پرخوری کردن و خوابیدن پس از صرف غذا هم خودداری کنند؛ مصرف مواد غذایی مانند سرکه، شکر و نمک برای مبتلایان به آسم مضر است؛ افرادی که دچار آسم هستند باید از مصرف هر دارو، گیاه یا مواد غذایی که نسبت به آن آلرژی دارند، امتناع کنند.1


پی نوشت:
1.www.yjc.ir
2.www.article.tebyan.net
3.www.hamshahrionline.ir
4.www.beytoote.com
5.www.namnak.com
6.www.jadidtarin.com
نسخه چاپی