همه چیز درباره قرص آسپرین

فواید و کاربردهای قرص آسپرین

قرص آسپرین یکی از قرص های مسکن قدیمی است که درمان های متفاوتی دارد.
 
دردهایی که با آسپرین درمان می شوند
درد عضلات، دندان درد و سردرد؛ این دارو همچنین بیماری هایی مانند سرماخوردگی، تب و التهاب را درمان می کند.

آسپرین های دارای پوشش و بدون پوشش در بازار وجود دارد که آسپیرین دارای پوشش یا پوشش روده ای یک لایه ی براق و صاف است، در حالی که قرص های بدون پوشش دارای یک سطح زبر هستند.

قرص های دارای پوشش، مانع از بروز ناراحتی و درد معده که آسپیرین در برخی انسان ها ایجاد می کند، می شوند.

آسپرین می تواند درد را به مدت 3 تا 4 ساعت به تاخیر بیندازند، زیرا به جای معده در روده ی کوچک حل و هضم می شود.

تحقیقات نشان می دهند، که آسپرین علاوه بر تسکین درد یا کاهش تب، کاربردهای دیگری نیز دارد.

بعضی از مزایای دیگر آسپیرین
کاهش التهاب و تورم در صدمات و آرتریت؛ این دارو اغلب پس از عمل جراحی قلب برای بهبودی سریع، به بیماران داده می شود.

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که استفاده از آن، خطر ابتلا به انواع سرطان ها مانند کولون، مری، معده، رکتوم و سرطان پروستات را کاهش می دهد.

آسپرین دارای اثرات ضد پلاکت یا ضد انعقادی است و بنابراین مانع از لخته شدن خون در بدن می شود به همین دلیل، آسپرین در دوزهای پایین یا آسپیرین بچه برای جلوگیری از رخ دادن حمله ی قلبی و سکته ی مغزی استفاده می شود.

همه چیز درباره قرص آسپرین
 

مقدار دوز توصیه شده

آسپرین باید با غذا یا شیر مصرف شود، تا باعث تحریک معده نشود.

دوز روزانه ی آسپیرین بسته به نوع استفاده از آن، 50 تا 6000 میلی گرم است بنابراین پیشنهاد می شود که پس از مشاوره با پزشک خود، مقدار آن را تعیین و استفاده کنید. 1
 

عوارض جانبی آسپرین

آسپرین یکی از دلایل رایج مسمومیت در کودکان است. ناراحتی معده (تهوع) و سوزش معده (سر دل) از عوارض رایج استفاده از آسپرین است که در بعضی موارد با مصرف دارو همراه با شیر یا غذا برطرف می‌شود، اما اگر هریک از این عوامل ادامه‌ پیدا کرد یا تشدید شد، سریعاً به پزشک مراجعه فرمایید.

درصورتی که پزشک داروی آسپرین را برای شما تجویز کرده است، مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است.

همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که آسپرین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌ اند.

چنانچه با عوارضی با عوارضی جدی نظیر خون‌ ریزی سریع و کبودی، مشکلات شنوایی، وزوز گوش، نشانه‌های مشکلات کلیوی مثل تغییر میزان ادرار، تهوع و استفراغ مزمن و شدید، خستگی بی‌دلیل، سرگیجه، ادرار تیره و زردی چشم یا پوست مواجه شدید، بلافاصله به پزشکتان اطلاع دهید.

مصرف آسپرین گاهی ممکن است باعث خون‌ ریزی معده، روده یا خون‌ ریزی سایر اعضای بدن شود.

موارد ذیل نشان‌ دهنده‌ ی بروز یکی از عوارض جانبی جدی و شدید داروی آسپرین است و پس از مشاهده‌ ی هرکدام از آنها سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

مدفوع سیاه و قیری‌ رنگ، درد مزمن و شدید شکم و معده، وجود لکه‌ های قهوه‌ ای‌ رنگ در استفراغ، لکنت زبان، ضعف و بی‌ حسی در یک سمت بدن، اختلال ناگهانی در دید و سردرد ناگهانی و شدید.

واکنش آلرژیک به داروی آسپرین بسیار کم است و به‌ ندرت اتفاق می‌ افتدبا این وجود اگر متوجه هریک از علائم حساسیت دارویی مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی شدید از فوریت‌ های پزشکی کمک بگیرید.

با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید.
 

موارد احتیاط مصرف آسپرین

اگر به آسپرین یا به سایر سالسیلات‌ های دیگر مثل کولین ساسیلات یا به هر مسکن یا تب‌ بُر دیگر یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن یا به طور کلی به هر داروی دیگری حساسیت دارید، قبل از مصرف آسپرین این مسئله را با پزشک داروخانه یا پزشکتان در میان بگذارید.

داروی آسپرین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود.

در شرایط خاص پزشکی نباید از این دارو استفاده کرد. اگر از اختلال‌های خون‌ ریزی یا لخته‌شدن خون، مثل هموفیلی، کمبود ویتامین K و پایین بودن پلاکت خون، رنج می‌برید یا هرکدام از هرکدام از بیماری‌ های زیر را دارید حتماً پیش از مصرف آسپرین با پزشکتان مشورت کنید:

بیماری‌های کلیوی

بیماری‌های کبد

دیابت یا مشکلات معده مانند زخم معده، سوزش معده یا درد معده

آسم حساس به آسپرین (سابقه‌ی بروز مشکلات تنفسی با آبریزش یا گرفتگی بینی بعد از مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)

نقرس

حجم در مجرای بینی (پلیپ)

کمبود برخی آنزیم‌ها (کمبود پیرووات کیناز یا آنزیم گلوکز ۶-فسفات دهیدروژناز)

همزمانی مصرف روزانه‌ ی دخانیات با این دارو ممکن است احتمال خون‌ ر‌‌یزی معده را افزایش دهد.

قبل از جراحی، حتماً به دکتر یا دندان‌ پزشکتان اطلاع دهید که از آسپرین استفاده می‌ کنید.

کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سالی که مبتلا به آنفولانزا، آبله‌ مرغان یا هر بیماری تشخیص‌ داده‌ نشده‌ ی دیگری هستند یا به‌ تازگی واکسن زده‌ اند نباید از آسپرین استفاده کنند. در این موارد، استفاده از آسپرین موجب افزایش خطر ابتلا به سندروم ری (نشانگان ری) می‌ شود که بیماری جدی اما نادری است.

استفراغ یا تهوع ممتد و شدید می‌ توانند نشانه‌ های اولیه‌ ی این سندروم باشند.

در این موراد حتماً به پزشک مراجعه کنید. سالمندان در مقابل عوارض جانبی دارو، خصوصاً خون‌ ریزی معده و روده، حساس‌ ترند.

برای درمان تب یا درد در زمان حاملگی، استفاده از آسپرین توصیه نمی‌ شود، چون ممکن است به جنین صدمه بزند یا منجر به بروز مشکلاتی در زمان زایمان شود.

در برخی موارد خاص، مصرف دوز خیلی کمی از آسپرین (۴۰-۱۵۰ میلی‌گرم در روز) در زمان حاملگی بی‌ خطر است، اما از این دارو در زمان بارداری فقط باید با تجویز پزشک استفاده کرد.

در زمان شیردهی هم استفاده از این دارو مشروط به تجویز پزشک است و استفاده از دوز کمی از این دارو برای جلوگیری از حمله‌ ی قلبی یا سکته‌ ی مغزی با تجویز پزشک مجاز است. 2

همه چیز درباره قرص آسپرین
 

تداخل دارویی آسپرین با داروهای دیگر

گاهی اوقات یک دارو می تواند تأثیرگذاری داروهای دیگر را کاهش دهد. یا ترکیب چند دارو می تواند خطراتی را برای بیمار به وجود آورد. در این مواقع می گوییم یک واکنش دارویی رخ داده است.

شایع ترین داروهایی که ممکن است با آسپرین تداخل داشته باشند، عبارتند از:

داروهای ضد التهاب مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن، اندومتاسین و ناپروکسن. مصرف این داروها به همراه آسپرین می تواند خطر خونریزی معده را افزایش دهد.

متوترکسات، که برای درمان سرطان و برخی از بیماری های مشابه استفاده می شود.

آسپرین کار بدن را برای از بین بردن متوتروکسات سخت تر کرده و باعث به وجود آمدن سطوح بالا و خطرناکی از متوتروکسات در بدن می شود.

داروهای ضد افسردگی (مهارکننده جذب سروتونین انتخابی (SSRI)) برای درمان افسردگی؛ مانند سیتالوپرام، فلوکستین، پاروکستین، ونلافاکسین و سرترالین.

مصرف این داروها به همراه آسپرین، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

وارفارین، دارویی ضد انعقادی یا رقیق کننده خون است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

ترکیب این دارو با وارفارین، اثرات ضد انعقادی این دارو را کاهش داده و خطر خونریزی را افزایش می دهد.

با این حال در برخی موارد، ممکن است پزشک آسپرین را همراه با وارفارین تجویز کند.

موارد فوق، تمام داروهایی نیستند که نباید با آسپرین مصرف شوند.

هر فردی که آسپرین مصرف می کند باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهد، زیرا داروهای دیگر نیز می توانند با آسپرین تعامل ایجاد کنند. 3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.doctoreto.com
3.www.taroot-rangi.com
نسخه چاپی