علل پوسیدگی دندان و راهکارهای درمان آن

پوسیدگی دندان از جمله شایعترین شکایات مراجعین به کلینیک های دندانپزشکی است. این مشکل در اصطلاح عامیانه به نام کرم خوردگی شناخته میشود و میتواند دندان افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. روش های زیادی برای درمان، ترمیم و یا حتی پیشگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
سه‌شنبه، 1 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
علل پوسیدگی دندان و راهکارهای درمان آن
کرم‌خوردگی و پوسیدگی دندان در اثر فعالیت‌های باکتری‌های خاصی در دهان بروز می‌یابد. این باکتری‌ها سم‌هایی تولید می‌کنند که مینای دندان و لایه‌های زیر آن، موسوم به "عاج دندان" را خراب می‌کند.

گرچه مواد معدنی درون بزاق دهان و فلوراید موجود در خمیردندان مینای دندان را ترمیم می‌کنند، اما بسیاری معتقدند کرم‌خوردگی دندان به طور طبیعی قابل درمان نیست. این در حالی است که محققان به تازگی از روش‌های ساده‌ای برای احیای مینای دندان و از بین بردن آثار پوسیدگی دندان پرده‌برداری کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که در مجله "بریتیش مدیکال" (British Medical) منتشر شده تحقیقی نشان داده است رژیم غذایی مناسب می‌تواند آثار کرم‌خوردگی و پوسیدگی‌های دندان را به طور کامل از بین ببرد.

در این تحقیق 62 کودک دارای کرم‌خوردگی دندان مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور بررسی رژیم‌های غذایی مختلف، افراد به سه گروه تقسیم شدند. رژیم غذایی گروه اول شامل جو دوسر بود که سرشار از اسید فیتیک است. در گروه دوم غذاهای سرشار از ویتامین D در نظر گرفته شد. غلات به طور کامل از رژیم غذایی گروه سوم حذف و ویتامین D به آن اضافه شد.

بیشترین کرم‌خوردگی دندان مربوط به گروه اول بوده است که از غلات و اسید فیتیک تغذیه کردند. افراد گروه دوم وضعیت بهتری نسبت به گروه اول از خود نشان دادند.

بیشترین آثار بهبود پوسیدگی‌های دندان نیز در گروه سوم مشاهده شد. این یافته نشان داد استفاده کمتر از غلات در رژیم غذایی باعث بهبود پوسیدگی‌های دندان می‌شود.

در گذشته تصور می‌شد شکر و نشاسته باقی مانده بر روی دندان باعث کرم‌خوردگی دندان می‌شود. این در حالی است که در مطالعه اخیر رژیم غذایی به عنوان عامل اصلی شناسایی شد.

دانشمندان به طور کلی چهار عامل زیر را در کرم‌خوردگی دندان موثر می‌دانند:

1. کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی (به خصوص منیزیم، کلسیم و فسفر)
2. کمبود ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین A، D، E و K
3.مصرف بیش از حد اسید فیتیک
4.مصرف بیش از اندازه شکرهای فرآوری شده.1

این هفت راه خانگی به رفع کرم خوردگی دندان و پیشگیری از آن کمک می کند:


گذاشتن روغن

این روش قدیمی بسیار کارساز است و فواید بسیار زیادی نیز دارد. گذاشتن روغن نارگیل به مدت بیست دقیقه در دندان به نظر موثر نمی آید اما می توانید آن را هر روز صبح مثل یک عادت روزانه انجام دهید. بعد از یک هفته دندان های سفیدتری خواهید داشت و جرم از دندان ها رفع می شود و تمام طول روز دندان های درخشانی خواهید داشت. علاوه بر این حساسیت و درد دندان ها نیز کم کم ناپدید می شود و کاملا از بین می رود. یک قاشق چای خوری از روغن نارگیل را به مدت بیست دقیقه بر دندان خود بمالید. اگر می خواهید به کشتن باکتری های موجود در دهان تان کمک کنید یک قطره روغن درخت چای و یا روغن گل میخک به آن اضافه کنید. بیست دقیقه زمان مناسبی برای کشتن باکتری ها و رفع سموم از دهان تان است. اگر مدت زمان آن از بیست دقیقه بیشتر شود سموم دوباره جذب دندان می شوند. بعد از بیست دقیقه روغن ها را از دندان تان پا کنید دهان خود را آب کشیده و طبق عادت روزانه مسواک بزنید. روغن زدن در صبح ها و به مدت دو هفته به منظور زدودن سموم و باکتری های دهان  پیشنهاد می شود. حداقل روزی چندبار در هفته این کار را انجام دهید.

روغن مالیدن چطور کار می کند؟
روغن می تواند از جرم دندان عبور کند و به سطح دندان برسد همچنین روغن های دیگری را نیز می توانید استفاده کنید اما روغن نارگیل موثرترین روغن برای رفع باکتری های دهان است که موجب ایجاد کرم خوردگی می شوند و سرشار از تری گلیسیرید و اسید لوریک است. روغن زدن با رفع سموم و باکتری ها از دهان موجب محکم شدن دندان ها می شود. نه تنها با کرم خوردگی مبارزه می کند بلکه دندان را سفید، تنفس را خوش بو ، ورم لثه را برطرف و موجب سلامت لثه ها می شود.


روغن گل میخک

روغن گل میخک یک روش قدیمی برای رفع عفونت های دهانی و دندان های آسیب دیده و کرم خورده است. یک ماده ی ضد میکروب، ضد عفونی کننده و ضد قارچ است که حفره ی دهان را تمیز می کند. علاوه بر این این روغن می تواند لثه و بافت های آسیب دیده را درمان کند. اگر مرتبا استفاده شود باکتری ها را نیز از بین می برد. برای رفع درد دندان دو الی سه قطره از روغن گل میخک و کتان را مخلوط کرده و بر دندانی که درد می کند بگذارید. بعد از پانزده دقیقه باید درد آرام شود و آن را از دندان خود بردارید. برای لثه و بافت های خراب کافیست آن را روزی یک بار بر محل بگذارید.


آلوئه ورا

طبق مطالعه ای بر روی سیصد نفر طی چهار روز آب آلوئه ورای خالص می تواند مانند یک دهان شویه ی استاندارد عمل کند. مطالعه ای مشابه اما در مدت زمان طولانی تر نیز چنین نتیجه ای را نشان داد. آلوئه ورا می تواند باکتری هایی را که جرم در دندان بوجود می آورند را بکشد و از پوسیدگی دندان و لثه جلوگیری کند. دندان های خود را با ژل آلوئه ورا مسواک بزنید و از آب صد در صد طبیعی آن به عنوان دهان شویه استفاده کنید.


از مصرف برخی از غذاها خودداری کنید

اگر از خوردن فست فودها اجتناب کنید می توانید دندان ها را قوی و از پوسیدگی آن جلوگیری کنید. همه می دانیم که شکر فرآوری شده برای دندان ها مفید نیست اما نمی دانیم تا چه حد مضر است. بر اساس گفته ی دکتر ناصر زاده متخصص اطفال ماندن شکر بر روی دندان تا زمان برطرف شدن آن مینای دندان را خراب می کند. همچنین کم کردن میزان فتیک اسید از رژیم غذایی موثر است. این ماده در غلات، مغزها، دانه ها و لوبیا یافت می شود. فتیک اسید میزان تولید فسفر در بدن را مسدود می کند و جذب مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن و زینک را کم می کند. برای مثال جذب منیزیم را تا شصت درصد، جذب زینک را تا بیست درصد کاهش می دهد.


مصرف غذاهایی که خاصیت ذخیره شدن شان بالاست

غذاهای طبیعی می توانند کرم خوردگی دندان را رفع کنند زیرا با قوی کردن مینای دندان از پوسیدگی آن جلوگیری می کنند. سبزیجات برگ سبز برای دندان بسیار عالی هستند. کفیر، لبنیات تازه، ماهی، تخم مرغ و گوشت قرمز مواد مغذی برای دندان ها فراهم می کنند. همچنین چربی های مفید موجود در آووکادو، روغن زیتون و نارگیل نیز مناسب هستند.


مکمل ها

معمولا گرفتن تمام مواد مغذی از خوراکی ها کار ساده ای نیست در ادامه مکمل هایی را معرفی می کنیم که موجب تقویت دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می شوند.
ویتامین دی که باید به شیوه ی درست کسب شود، ماهی، کریل و پرو بیوتیک ها که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.


مصرف خمیر دندان های طبیعی حاوی فلوراید

خمیر دندان های غیر طبیعی سرشار از مواد مضر هستند و برعکس خمیردندان های طبیعی این مواد مضر را بسیار کم دارند و اصلا ندارند. اگر می خواهید مطمئن شوید که از خمیر دندان مناسب استفاده می کنید خودتان آن را بسازید. روش ساخت آن به این صورت است که می توانید چهار قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با دو قاشق غذاخوری جوش شیرین، سه قاشق گلیسیرین، بیست قطره روغن گل میخک و بیست قطره مواد معدنی از پودر کلسیم و منیزیم را با هم مخلوط کنید و خمیر دندان طبیعی خود را در خانه بسازید.2


در نهایت

مراقبت از دندان ها در خانه به جلوگیری از تشکیل حفره های دندانی  و بیماری لثه در آینده کمک می کند. مسواک زدن آن هم دو بار در روز با استفاده از یک خمیر دندان خوب به همه افرادی که حفره دندان دارند توصیه می شود. خمیر دندان، آسیب دندانهای اولیه وارد شده به مینای دندان را برطرف و ترمیم میکند. همچنین مهم است که به طور منظم دندانپزشک خود را ببینید تا او بتواند نشانه های زودرس حفره ها یا کرم خوردگی دندان شما را تشخیص دهد و به شما کمک کند آسیب را بدون نیاز به پر کردن یا درمان گسترده تر و پیشرفته تر اصلاح طرح لبخند مانند کامپوزیت دندان و … معکوس کنید.3


پی نوشت:
1.www.jadidtarin.com
2.www.khanepezeshkan.com
3.www.tajdentalclinic.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.