فواید لوبیا چیتی برای سلامتی
لوبیا چیتی نوعی از لوبیاست که نام آن یعنی (Pinto Bean) که به معنای نقاشی شده است ریشه ای اسپانیایی دارد. این لوبیا سرشار از مواد مهم غذایی از جمله :آهن ، ویتامین، فیبر و پروتئین است و همین عامل مهمی در قابل توجه بودن خواص آن میباشد. لوبیا چیتی طرفداران زیادی دارد و این تنها به خاطر طعم و مزه آن نیست بلکه منبع غنی پروتئین و فیبر هستند و چربی کمی دارند. در این مطلب به بررسی فواید لوبیا چیتی می پردازیم.


درمان یبوست

لوبیا چیتی به دلیل داشتن فیبرهای نامحلول در درمان یبوست بسیار موثر هستند.


کاهش کلسترول

لوبیا چیتی منبع غنی فیبر هستند که به شما در کاهش و تنظیم سطح کلسترول خون کمک و از خطر پیشرفت مشکلات قلبی جلوگیری می کند.


تنظیم قند خون

لوبیا چیتی به دلیل فیبر فراوان به شما کمک می کند تا بعد از خوردن غذا، میزان قند خون را حفظ کنید. نه تنها میزان گلوکز خون شما را تثبیت می کنند بلکه انرژی پیوسته را برای هدایت یک روز فعال در اختیار شما را قرار می دهد.


جلوگیری از ریزش مو

کمبود پتاسیم یکی از علل اصلی ریزش مو است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پتاسیم به تقویت موها کمک می کند و مصرف منظم آن باعث می شود ریزش مو تا حد زیادی کاهش پیدا کند، بنابراین لوبیا چیتی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.


جلوگیری از خشکی پوست

کمبود ویتامین ب در بدن می تواند منجر به مشکلات خشکی پوست مانند درماتیت، قرمزی، رنگ دانه و سوزش شود. با این حال، مصرف لوبیا چیتی به دلیل داشتن ویتامین ب ، ماده مغذی حیاتی بدن را تامین می کند. بنابراین، این لوبیا غنی از مواد غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا پوست سالمی داشته باشید.


پاکسازی بدن

غذاهای مختلف مانند میوه های خشک و برخی سبزیجات حاوی سولفیت هستند که بر سلامت شما تاثیر می گذارند و منجر به حواس پرتی و سردرد می شوند. لوبیا چیتی به دلیل غنی بودن در ماده معدنی منحصر به فرد موجود در تعداد کمی از غذاها اثر زیان آور مولیبدن روی بدن را خنثی می کند.1

فواید لوبیا چیتی برای سلامتی


منبعی سرشار از فیبر

مصرف غذاهای سرشار از فیبر فواید بسیاری دارد، مخصوصا زمانی که شما آنها را به صورت روزانه مصرف‌می‌کنید. اما یکی از فواید برتر مصرف این غذاها این است که می‌توانید برای همیشه با یبوست خداحافظی کنید. بله، این فقط یکی از فوایدی است که می‌توانید از مصرف لوبیاچیتی به‌دست بیاورید. فیبر برای بدن انسان ضروری است، مخصوصا برای دستگاه گوارشی، اما برای افرادی که برنامه رژیم غذایی دارند نیز عالی است.


از سندروم روده تحریک‌پذیر(IBS) جلوگیری‌می‌کند

IBS یا سندروم روده تحریک‌پذیر می‌تواند هرکسی را مبتلا کند، مخصوصا آن‌هایی که روزانه به‌ اندازه کافی فیبر مصرف‌نمی‌کنند. مصرف روزانه لوبیاچیتی بسیار توصیه‌می‌شود زیرا سرشار از فیبر است و می‌تواند از IBS جلوگیری‌کند.


سلامت دستگاه گوارش را افزایش‌می‌دهد

چیزی که برای یک دستگاه گوارش سالم نیازدارید چیز زیادی نیست به‌جز مقدار کافی فیبر. فیبر حل‌نشدنی مسئول دفع کامل مواد غیرضروری روده از دستگاه گوارش است. بدون آن، بعضی از مشکلات معده به‌وجود می‌آیند.


خطر حمله قلبی را کاهش‌می‌دهد

دلایلی وجوددارد که بنابر آن‌ها، لوبیاچیتی برای قلب عالی است و می‌تواند خطر حمله قلبی را کاهش‌دهد. لوبیاچیتی سرشار از فیبر، فولات و برخی مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است. فولات در پایین‌آوردن سطح یک ترکیب خاص به نام هوموسیستئین ضروری است. هموسیستئین عامل افزایش خطر حمله قلبی است.


فشارخون را به‌طور موثری کنترل‌می‌کند

خیلی از افراد به‌دنبال راهی برای کاهش فشارخون‌شان هستند. خوب، بهترین کاری که می‌توانید انجام‌دهید، پرهیز از غذاهایی‌که فشارخون را بالا می‌برند و مصرف غذاهایی است که فشارخون را پایین‌آورده و از بالارفتن آن جلوگیری‌می‌کند. لوبیاچیتی سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم است که می‌تواند میزان زیاد سدیم موجود در جریان خون را کنترل‌کند. سدیم یکی از عوامل اصلی فشارخون بالا است.


منبع طبیعی فولات یا اسیدفولیک

اسیدفولیک یا فولات به ویتامین B۹ هم معروف است. فولات به‌عنوان یکی از ویتامین‌های گروه B، فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارد. همانگونه که در بالا گفته‌شد، فولات در پایین‌آوردن هوموسیستئین که می‌تواند برای قلب مضر باشد، نقش‌دارد. فولات همچنین برای رشد جنین در دوران بارداری هم ضروری است.


منبعی عالی از پروتئین

لوبیاچیتی منبعی عالی از پروتئین، مخصوصا برای گیاهخواران است. بعضی افراد این سوال را دارند که آیا این امکان وجوددارد که نیاز بدن به پروتئین حیوانی را با پروتئین گیاهی جایگزین‌کنند؟ خوب، این کار کاملا ممکن است زیرا لوبیاچیتی دارای مقدار کافی پروتئین است که نیاز روزانه بدن شما را بدون نیاز به مصرف گوشت قرمز تامین‌می‌کند.


سلامت عروق و رگ‌ها را افزایش‌می‌دهد

عروق و رگ‌های سالم به‌طور قابل توجهی بر وضعیت قلبی‌عروقی شما تاثیر می‌گذارند. میزان منیزیم موجود در لوبیاچیتی برای آرام‌کردن عروق و رگ‌های شما عالی است زیرا یک مسدودکننده کانال کلسیم است. این وضعیت، به افزایش جریان خون کمک‌کرده و فشار کمتری را به عروق، رگ‌ها و البته قلب واردمی‌کند.


جریان خون را افزایش‌می‌دهد

جریان خون سالم، فواید زیادی برای شما دارد. رگ‌ها، عروق و قلب‌تان نباید خیلی شدید کارکنند. ضربان قلب سالم، بر سیستم سوخت‌وساز شما اثرمی‌گذارد. خون، اکسیژن را می‌آورد و هر سلول بدن برای عملکرد مناسب به اکسیژن احتیاج‌دارد.2

فواید لوبیا چیتی برای سلامتی


دوران قاعدگی

دردهای دوران قاعدگی هر کسی را می‌تواند از پا بیندازد و برای روزها او را از فعالیت روزانه منع کند. خوشبختانه همیشه درمان‌های خانگی برای کاهش درد قاعدگی وجود داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به خوردن لوبیا چیتی در دوران قاعدگی اشاره کرد. لوبیا چیتی به واسطه داشتن عوامل مؤثر آهن، میزان اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد.


برای کودکان

گلبول‌های قرمز یکی از اصلی‌ترین عوامل رشد و نمو کودکان است. زمانی که بدن کودک گلبول‌های قرمز سالم و غنی از اکسیژن داشته باشد، میزان رشد و همچنین نمو او بر اساس نمودار رشد خواهد بود. در دوره خاصی شما می‌توانید با مشورت گرفتن از پزشک کودک، به او ترکیبات حاوی لوبیا چیتی بدهید.

همانطور که در بالا و خواص لوبیا چیتی اشاره کردیم، با مصرف این دسته از حبوبات مقدار آهن و همچنین سطح اکسیژن در گلبول‌های قرمز به مقدار زیادی افزایش پیدا می‌کند و به این ترتیب رشد و نمو نوزاد نیز بهتر می‌شود.


در دوران بارداری

اگر قرار است به زودی صاحب فرزند شوید، با مشورت گرفتن از پزشک خود خوردن لوبیا چیتی را به رژیم غذایی اضافه کنید. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد در سه ماهه اول مصرف کردن لوبیا چیتی به واسطه داشتن مواد مغذی زیاد، می‌تواند در شد نوزاد تأثیر مثبت داشته باشد.

مهم‌ترین ارگانی که با مصرف لوبیا چیتی تکامل سریع‌تر و کامل‌تر از خود نشان می‌دهد، لوله عصبی در نوزاد است. علاوه بر نوزاد خوردن لوبیا چیتی برای مادران باردار نیز به واسطه افزایش دادن سطح گلبول‌های قرمز توصیه شده است.


بهبود حافظه

اگر می‌خواهید در کار، زندگی و تحصیل خود موفق شوید، نیاز به یک حافظه قوی دارید. خوردن مواد غذایی مفید و مغذی به مقدار زیادی در افزایش قدرت حافظه شما تأثیر دارد. یکی از مهم‌ترین و توصیه شده‌ترین مواد غذایی که می‌توانید آن را در وعده‌های غذایی خود به منظور بهبود حافظه اضافه کنید، لوبیا چیتی است.

لوبیا چیتی مقدار کافی ویتامین ب ۱ دارد. این ویتامین به طور خاص روی حافظه انسان تأثیر مثبت دارد. به این دلیل است که در وعده‌های غذایی دانش آموزان عموماً در کشورهای پیشرفته وعده غذایی با لوبیا چیتی وجود دارد.


کاهش ریزش مو

ریزش مو رابطه مستقیم با کاهش مواد معدنی و مغذی در بدن دارد. از جمله ترکیباتی که کاهش آن می‌تواند باعث ریزش شدید مو شود، پتاسیم است. همان‌گونه که اشاره شد و ملاحظه کردید لوبیا چیتی دارای مقدار زیادی پتاسیم است. با مصرف کردن هفتگی لوبیا چیتی پتاسیم مورد نیاز برای حفظ سلامت مو و همچنین پوست شما تأمین می‌شود. به این ترتیب پوست و مو شاداب‌تر خواهید داشت.


کاهش سرطان معده

ویتامین‌های موجود در لوبیا چیتی یکی از مهم‌ترین عوامل مبارزه با برگ خریدهای سرطانی است. ویتامین ث، همانطور که در جدول غذایی مشاهده کردید، به صورت کافی در لوبیا چیتی وجود دارد. با مصرف کردن فیبر و ویتامین ث در کنار هم باید مطمئن باشید که در مبارزه علیه سلول‌های سرطانی شما برنده خواهید شد.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.bazdeh.org
3.www.gymito.com
نسخه چاپی