یبوست و راهکارهایی برای درمان طبیعی آن

بیماری یبوست از جمله بیماری های گوارشی است که رنج فراوانی به همراه دارد و بایستی هر چه سریع تر درمان شود؛ به همین دلیل در این مقاله سعی کرده ایم بهترین و رایج‌ترین راه‌های درمانی یبوست را به شما ارائه دهیم، با ما همراه شوید.
دوشنبه، 14 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
یبوست و راهکارهایی برای درمان طبیعی آن

یبوست چیست؟

یبوست به معنی مشکل بودن دفع مدفوع یا دفع کمتر از طبیعی مدفوع است. تقریبا تمامی افراد در مرحله ای از زندگی خود یبوست را تجربه می کنند و معمولا نشانگر مشکل جدی نیست. اما بایستی دفع مدفوع به حالت و عادات معمول برگردد که شخص احساس راحتی کند.

 فاصله بین دفعات دفع مدفوع و اجابت مزاج در اشخاص با هم فرق دارد. بعضی از افراد سه بار در روز دفع مدفوع دارند در حالی که عده ای فقط دو بار در هفته دفع می کنند.

 اگر سه روز یا بیشتر دفع مدفوع نداشته باشیم، معمولا نشانگر یبوست است. اگر سه روز از آخرین دفع مدفوع بگذرد، یعنی مواد غذایی خورده شده بیشتر از 3 روز در مجاری گوارشی می مانند، که موجب سفت شدن مدفوع و سختی دفع آن می شود.


علائم یبوست چیست؟

 علائم معمول یبوست عبارتند از:

کم شدن دفعات دفع مدفوع

دفع مشکل (فشار آوردن و زور زدن)

مدفوع سفت و سخت یا کم

احساس خالی نشدن کامل روده

تورم یا درد شکم

استفراغ

سردرد1


علت یبوست چیست؟

علت اصلی معمولاً کندی سرعت عبور مواد از کولون یا اختلال دفع است. برخی بیماری‌ها موجب یبوست می‌شوند، مانند رژیم کم‌فیبر یا کم‌آبی بدن، کم‌کاری تیروئید، بیماری دیابت، تومورها و سرطان‌های روده. هنگامی که غذا وارد روده می‌شود آب و مواد مغذی از آن جدا می‌شوند و مواد زائد به صورت مدفوع باقی می‌مانند و به‌وسیلهٔ انقباض ماهیچه‌ها در روده حرکت می‌کند. مصرف کمِ فیبر و آب و نداشتن فعالیت بدنی و جلوگیری از دفع، این امر را دشوار می‌کند.2


درمان های طبیعی یبوست


افزایش مصرف فیبر
افراد مبتلا به یبوست ، باید روزانه، بین 18 تا 30 گرم فیبر مصرف کنند.مانند :میوه ها، سبزیجات تازه و غلات غنی شده که دارای محتوای فیبر بالا هستند..

آب آشامیدنی زیاد نوشیدن
در طول روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید تا از ایجاد ییوست جلوگیری کند.

عوامل پر کننده
اضافه کردن اینها به رژیم غذایی شما ، میتواند به کاهش یبوست کمک کند و باعث شود که مدفوع راحتتر خارج شودمانند:سبوس گندم.

ورزش منظم
می تواند، فرآیندهای بدن شما را منظم تر کندکه عبور مدفوع یکی از این فرآیندها می باشد.3

روغن زیتون
روغن زیتون با تحریک دستگاه گوارش به دفع بهتر غذا کمک می‌کند؛ به همین دلیل اگر به صورت منظم از این روغن استفاده شود از بروز یبوست نیز جلوگیری می‌شود. برای درمان سریع یبوست روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به صورت ناشتا مصرف شود.

لیمو
لیمو به دلیل داشتن اسید سیتریک یک محرک قوی برای سیستم گوارشی به شمار می‌رود؛ علاوه بر این مصرف لیمو به دفع سموم و مواد هضم نشده باقی مانده در دیواره روده بزرگ نیز کمک شایانی می‌کند.  آب لیمو هم در این راه می‌تواند برای درمان یبوست استفاده شود.

انجیر
انجیر در درمان سریع یبوست معجزه می‌کند. این میوه با دارا بودن مقدار زیادی فیبر در خود همانند یک ملین طبیعی عمل می‌کند. انجیر تازه و خشک هر دو برای این بیماری مفید هستند. اگر می‌خواهید نتیجه بهتر و سریع تری داشته باشید ۲ عدد بادام و انجیر خشک را در آب خیس کنید و پوست بادام‌ها را بگیرید. سپس آنها را با هم مخلوط و خرد کرده و خمیر به دست آمده را با یک قاشق غذاخوری عسل مصرف کنید. هر شب یک قاشق کافی است.

کنجد
دانه های کنجد سرشار از فیبر غذایی هستند.فیبر موجود در کنجد محتویات روده را نرم، حجم مدفوع را افزایش و دفع را آسان می‌کند. روزانه  ۳۵ گرم کنجد برای خلاصی از شر یبوست کافی است. هم چنین با مصرف کنجد نوشیدن آب فراوان را نیز در اولویت قرار دهید.

آلو
آب آلو یا خود آلو از راه‌های درمانی بسیار قدیمی است.  فیبر موجود در این میوه باعث شده است تا آلو مانند یک ملین طبیعی عمل کند. همچنین سوربیتول آلو نیز مدفوع را نرم می‌کند. می‌توانید دو لیوان آب آلو یکی را به هنگام شب و یکی را صبح مصرف کنید.

آب سیب
آب سیب موجب نرم شدن مدفوع در روده می‌شود و بدین ترتیب عمل دفع را نیز بسیار راحت می‌کند. می‌توان روزانه یک الی دو عدد سیب را برای رهایی از شر این بیماری خورد.

آب کلم
همان طور که در بسیاری از مواد مشاهده کردید وجود فیبر در بسیاری از مواد گفته شده نشان از موثر بودن این عنصر در درمان سریع یبوست دارد. پس آب کلم که منبع فیبر است را فراموش نکنید و از آن برای بهتر شدن مشکلات گوارشی کمک بگیرید. مصرف یک لیوان آب کلم هر شب برای افراد مبتلا به یبوست توصیه می‌شود.

گلابی
جالب است بدانید که گلابی میوه‌ای برای روان‌سازی روده بزرگ است. با مصرف روزانه یک عدد از این میوه می‌توانید از یبوست رهایی یابید. گلابی هضم مواد غذایی را بسیار آسان می‌کند.

آب داغ
هر روز صبح یک لیوان آب داغ بخورید تا از رنج این بیماری خلاص شوید. بهتر است به صورت ناشتا این کار را انجام دهید؛ همچنین افزودن مقداری نمک به آب گرم موجب کسب نتیجه بهتر درمانی می‌شود.4

پیاده روی
افرادی که دچار مشکل یبوست می‌شوند ساده‌ترین کاری که برای از بین رفتن آن می‌توانند انجام دهند پیاده روی است. در پیاده روی بدن فرد تحرک و فعالیت بیشتری خواهد داشت و باعث عملکرد بهتر روده می‌شود.

درمان یبوست با فشار دادن قسمتی از بدنتان
نقطه ای که باید برای درمان سریع یبوست و مشکلات روده این چنینی باید فشار دهید چند میلیمتر پایین تر از ناف قرار دارد که بایستی بر حسب عرض انگشت سبابه نقطه مورد نظر را پیدا کنیم. عرض انگشت سبابه خود را در عدد 3 ضرب کنید ، بر طبق اندازه استاندارد عرض این انگشت شما 1 اینچ است. به زبان دیگر سه انگشت سبابه پایین تر از ناف درست نقطه ای که باید شما برای درمان فشار دهید.

روغن نارگیل
یک دوم قاشق چای خوری روغن نارگیل را به آبمیوه مورد علاقه خود اضافه نمایید. نکته مهم این است که آبمیوه شما باید کاملا طبیعی و، ترجیحا تازه باشد نه یک آبمیوه آماده فراوری شده پر از مواد نگهدارنده، طعم های مصنوعی و قندها. علاوه بر این، شما می توانید روغن نارگیل را با آب گرم مخلوط کنید، یا حتی آن را با اسموتی یا جو دوسر صبحانه خود مخلوط نموده و میل کنید.
 
شما باید این روند را حدود 30 دقیقه قبل از هر وعده غذایی تکرار کنید. زیرا بدن شما برای به کارگیری این ماده جدید در دستگاه گوارش به زمان نیاز دارد، بنابراین شروع کردن این چرخه با مقدار کمی روغن، عاقلانه تر است. به آرامی مقدار روغن نارگیلی را که هر روز استفاده می کنید افزایش دهید، و به تدریج خواهید دید که چگونه این ماده معجزه آسا بر روی علائم یبوست تاثیر می گذارد.

خاکشیر
یکی از راهکارهای درمان یبوست در طب سنتی مصرف خاکشیر است. خوردن دو قاشق غذاخوری خاکشیر با یک لیوان آب گرم صبح و شب برای انواع مزاج‌ها مناسب بوده و درمان مفیدی برای یبوست‌های خفیف است.2


پی نوشت:
1.www.arakmu.ac.ir
2.www.beytoote.com
3.www.namnak.com
4.www.yjc.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما