آیا ماساژ شکم می تواند یبوست را رفع کند؟

روش های زیادی برای درمان یبوست ارائه شده از قرص و دارو گرفته تا دمنوش های گیاهی ولی یکی از روش های درمان قطعی یبوست ماساژ شکمی است.
يکشنبه، 12 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
آیا ماساژ شکم می تواند یبوست را رفع کند؟
یبوست زمانی اتفاق می افتد که حرکات روده کمتر از سه بار در هفته شود و یا عبور مدفوع از آن سخت باشد. این کاهش حرکات روده می تواند چند هفته و یا بیشتر طول بکشد که دراین شرایط مدفوع سخت و خشک خواهد شد. می توان گفت که یبوست یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی بین مردم است. 


آیا می توان با ماساژ درد یبوست را تسکین داد ؟ 

ماساژ منظم می تواند به درمان یبوست کمک کند به این صورت که گاز های معده را آزاد می کند و مواد زاید را ازبین می برد. همچنین با کاهش دادن استرس به نوبه خود درد ناشی از سندروم روده تحریک پذیر را کاهش خواهد داد. ماساژ شکمی برای یبوست بسیار مفید است. شما می توانید برای این ماساژ از روغن های گیاهی چون نارگیل ، کرچک و آرگان نیز استفاده کنید. 1


تحقیقات انجام شده در مورد ماساژ و یبوست

اگرچه ماساژ یک درمان استاندارد برای یبوست نیست اما برخی از پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که انجام اینکار می‌تواند به بازیابی شرایط قبلی کمک کند. به عنوان مثال، گزارش منتشر شده در یک مجله در سال ۲۰۱۱ بر روی ماساژ شکمی و استفاده از آن به عنوان درمانی برای یبوست مزمن تمرکز داشته است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که ماساژ شکمی ممکن است با ترویج حرکات مختلف حلقوی باعث تسکین و بهبود یبوست شود. گزارش یکسان نیز نشان می‌دهد که ماساژ شکمی می‌تواند زمان عبور مواد غذایی از روده را کاهش دهد. علاوه بر این، گزارش‌های انجام شده نشان می‌دهد ماساژ شکمی می‌تواند به تسکین دردها و ناراحتی‌های مرتبط با یبوست کمک کند. در مطالعات بالینی، افرادی که مبتلا به یبوست بودند بعد از استفاده از ماساژ‌های شکمی بهبود زیادی در کیفیت زندگی‌شان تجربه کردند. با اینحال برخی از پژوهش‌ها( همچون مطالعات بالینی کوچک که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است) پیشنهاد می‌کند که استفاده از ماساژ شکمی برای تسکین یبوست به احتمال زیاد منجر به کاهش استفاده از ملین‌ها نخواهد شد.2


چگونه از ماساژ برای تسکین و بهبود یبوست استفاده کنیم؟

این ماساژ معمولا به صورت خوابیده و دراز کش انجام می شود. 

1- به پشت دراز بکشید و با کف دست به شکمتان فشار ملایمی وارد کنید. 

2 – این فشار را به صورت دورانی در جهت عقربه های ساعت در سمت راست شکم وارد کنید. (اگر این حرکت دایره ای را بزرگ تر و بیشتر کنیم ، کل شکم را ماساژ داده ایم ). 

3- به قسمت داخلی استخوان لگن در زیر ناف فشاری وارد کنید. 

4-زیر دنده ها را نیز به صورت دورانی ماساژ دهید. 

5- این اعمال را برای قسمت چپ شکم نیز انجام دهید و تکرار کنید. 

6- بااستفاده از نوک انگشتان به شکم فشار ملایمی وارد کنید و سپس شکمتان را بالا بیاورید. 

7- مجددا این اعمال را برای تمام قسمت شکم تکرار کنید فقط مراقب باشید بیش از حد این کار را تکرار نکنید. 

ماساژ روده بزرگ برای تسکین یبوست
ماساژ روده بزرگ به ماساژ عمیق شکمی و یا ماساژ اعضای داخلی نیز معروف است. متخصصین ماساژ برای ازبین بردن گاز معده، کاهش هدر رفت مایعات بدن و انسداد روده ها و همچنین بهبود بخشیدن به سلامت کلی دستگاه گوارش از ماساژ روده بزرگ استفاده می کنند. 

بااین حال ، هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد اما اگر می خواهید این ماساژ را انجام دهید.

مراحل زیر را دنبال نمایید: 

1- زانوهایتان را خم کنید و بنشینید و یا دراز بکشید ، دراین شرایط بدن شما شل و شکمتان نرم خواهد شد. 

2- بااستفاده از نوک انگشتان ، ناخن و کف دستتان به شکمتان فشاری وارد کنید. 

3- ماساژی نعلی شکل به روده بزرگ خود وارد کنید. 

4-، از گوشه سمت راست پایین شکم شروع به ماساژ کنید و تا بالای شکم ادامه دهید. 

5- سپس ماساژ را از زیر دنده ها تا سمت چپ ، پایین به سمت چپ و سپس به سمت مرکز ادامه دهید. 

6- می توانید این ماساژ را متوقف کرده و تنها درقسمتی که نیاز است تمرکز کنید.

ماساژ جناغ سینه
در این روش دست ها را زیر جناغ سینه بگذارید و آن ها را به طرف پایین شکم حرکت دهید و دقت داشته باشید که این نوع ماساژ باید ملایم و بدون فشار انجام شود و اگر بعد از فشار احساس ناراحتی و درد داشتید ، سعی کنید از میزان فشار بکاهید. 

می توان این کار را حدودا به مدت 20 دقیقه و دو بار در روز تکرار کرد. 1


مواد غذایی مفید برای درمان یبوست

مواد غذایی با فیبر بالا
سبزیجات با برگ سبز
آلو و انجیر
مایعات گرم
آب و مایعات برای آب‌رسانی به بدن


روش‌های دیگر برای بهبود یبوست

شایع‌ترین روش برای درمان یبوست، استفاده از مکمل‌های فیبر و قرص‌های ملین بدون نسخه است. برخی از افراد نیز برای کمک به کنترل حرکات روده و تنظیم عملکرد گوارشی، از داروهایی که پزشکان تجویز می‌کنند، استفاده می‌کنند. اما این روش بسیار کمتر از مسهل‌های ارزان‌قیمت بدون نسخه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه چای‌ها، محلول‌ها و قرص‌های ضدیبوست ممکن است بتواند به صورت موقت به از بین بردن یبوست کمک کند، اما مصرف بیش از اندازه‌ی آن‌ها می‌تواند موجب عوارض جانبی شود. راه‌های آسان‌تر برای کنترل یبوست از طریق «ملین‌های طبیعی» مثل ورزش، رژیم غذایی سالم و کاهش استرس وجود دارد. گاهی اوقات نیز می‌توانید روش‌هایی مثل پاکسازی روده‌ها با رژیم سوپ استخوان یا با محلول آب و نمک‌دریا و گاهی کمی آب‌لیمو را امتحان کنید.

استفاده از ملین‌ها به عنوان رژیم پاکسازی یا استفاده مکرر از آنها، بسیار خطرناک است. ملین‌ها چگونه عمل می‌کنند و چرا باعث درمان یبوست نمی‌شوند؟

ملین‌ها با ایجاد انقباض در عضلات دستگاه گوارش، جذب آب را افزایش می‌دهند یا باعث حجیم شدن مدفوع می‌شوند تا گذر آن از روده سریع‌تر شود. مشکل این است که قرص‌های ملین قسمت رنین آلدوسترون سیستم گوارشی را درگیر می‌کنند و باعث از دست رفتن غیرطبیعی مایعات بدن و در نهایت ضعیف شدن عضلات مورد نیاز برای حرکات روده می‌شود. بدن بعد از مصرف مسهل‌ها، تمام آبی که می‌تواند جذب کند نگه می دارد که باعث ورم یا ادم می‌شود.

سایر مضرات سوءمصرف مسهل برای سلامت بدن
کاهش آب بدن (از دست دادن مایعات)

عدم تعادل الکترولیتی

تغییرات اسیدی/قلیایی

ناتوانی در تولید آنزیم‌های گوارشی کافی

ورم (باقی ماندن آب در بدن)

سرگیجه و حس سبکی سر

آسیب به روده‌ی بزرگ و اندام‌های گوارشی

به صورت یک در میان دچار شدن به اسهال و یبوست

عوارض برای سیستم قلبی و عروقی3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.jadidtarin.com
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.