همه چیز درباره ی بیماری ام اس
اولین علائم و نشانه های بیماری ام اس بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی دیده می شود. علائم این بیماری ممکن است برای مدت زمانی محو شوند و بعد از مدت زمان مشخصی دوباره برگردند. لازم است بدانید علائم و نشانه های اولین علائم و نشانه های ام اس بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی دیده می شود. علائم این بیماری ممکن است برای مدت زمانی محو شوند و بعد از مدت زمان مشخص شد دوباره برگردند لازم است بدانید علائم و نشانه های ام اس بین اخیر افراد مختلف متفاوت است و این علائم ممکن است هفته به هفته بدتر شوند. بین اخیر افراد مختلف متفاوت است و این علائم ممکن است هفته به هفته بدتر شوند.

همه چیز درباره ی بیماری ام اس

بیماری ام اس چیست؟
 ام اس یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی می باشد. در این بیماری پوششی که در اطراف مغز نخاع قرار دارد شروع به تخریب می‌کند. که این امر ممکن است سبب بروز بسیاری از علائم مانند  از دست دادن کنترل عضلات هماهنگی میان عضلات و اختلال در بینایی شود. بیماری ام اس زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما که مسئولیت محافظت از کل بدن شما را برعهده دارد به اشتباه دستور حمله به پوسته محافظتی سلول های عصبی در مغز و ستون فقرات شما را می دهد.  این امر به معنای آن است که سیستم ایمنی بدن شما دچار اختلال و اشتباه شده است. یعنی سیستم ایمنی و عصبی بدن شما دچار اختلال شده است و دیگر سیگنال هایی که مغز می فرستد به درستی و به صورت صحیح به اعضای بدن شما نمی رسد.

 افرادی که قبلاً مبتلا به سندروم بالینی و یا بیماری سی آی اس دچار شده‌اند بیشتر در معرض خطر بیماری ام اس قرار دارند.  بیماری سندروم بالینی می تواند موجب شروع ام اس شود.  بیماری سندروم بالینی دارای دو نوع است. در نوع اول که به نوع تک دردی معروف است شما فقط یک درد را احساس می کنید. نوع دوم بیماری سندروم بالینی نوع چند دردی است که در آن شما بیش از یک علامت و یا در را در بدن خود احساس می کنید. یعنی بدن شما بصورت همیشگی با چند درد در حال مجادله می باشد. حال سوال اینجاست که چگونه متوجه شویم در معرض خطر بیماری سندروم بالینی و خطر ام اس قرار داریم؟

همه چیز درباره ی بیماری ام اس

نشانه های بیماری سندروم بالینی و بیماری ام اس 
اولین نشانه و مهمترین علائم بیماری سندروم بالینی مربوط به اختلال در عصبی است که از مغز به چشم شما ارتباط دارد. این نشانه موجب اختلال و مشکل در بینایی و تاری دید شما میشود. این اختلال به طور کلی و معمولاً شامل یکی از چشم‌ها می‌شود اما می‌تواند هر دو چشم را نیز درگیر کند. در این حالت و به واسطه این علامت بینایی شما تار می شود و شما اجسام را به صورت مبهم و تار می بینید. رنگهای اجسام در این حالت برای شما زننده و خسته کننده می شود. در این حالت شما در چشم های خود احساس درد می کنید و این امر زمانی بیشتر می‌شود که شما چشم های خود را حرکت می دهید. نوع دوم علائم بیماری سندروم بالینی پاهای شما را درگیر خواهد کرد. همینطور هنگامی که شما سر و یا گردن خود را حرکت می دهید یک نوع شوک الکتریکی به شما دست می‌دهد. در واقع باید بگوییم نوع دوم علائم بیماری سندروم بالینی شروع درد از سمت پاها به سمت ستون فقرات گردن و دست ها می باشد.  این شوک الکتریکی به سمت ستون فقرات شما و یا دست و پاهای شما در حرکت خواهد بود. اینها مهمترین نشانه های بیماری سندروم بالینی هستند.  اما لازم است بدانید لزوما تمام افرادی که این نشانه ها را در بدن خود احساس میکنند مبتلا به ام اس نخواهند شد. اما لازم است ذکر کنیم کسانی که این علائم را دارند شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری ام اس دارا می باشند. اگر شما این علائم را در بدن خود دارید و بابت داشتن این علائم نگران هستید می توانید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و یک آزمایش ام آر آی بدهید. در آزمایش ام آر آی تصویری از مغز شما و عملکرد آن به صورت دقیق ثبت می شود.

همه چیز درباره ی بیماری ام اس

علائم و نشانه های بیماری ام اس
نشانه های خطرناک تر بیماری ام اس زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پوسته محافظتی مغز و نخاع به شما دچار آسیب شود .اگر این علائم به خوبی و در زمان مشخص تشخیص داده شوند پزشک معالج شما و تیم درمانی می‌تواند با استفاده از داروها و تکنیک های مخصوص کنترل بیماری را در دست بگیرد. مهم ترین این علائم به شرح زیر هستند:
 
  1. از بارزترین و مشخص ترین نشانه ها و علائم ثانویه ام اس این است که شما در طول شبانه روز و بخصوص در شب زیاد ادرار می کنید. در واقع در چنین حالتی شما نمی توانید مثانه خود را به صورت کامل تخلیه کنید. همچنین مشکلاتی مانند یبوست بیش از حد نیز می‌تواند یک نشانه و یا علامت باشد‌.
  2.  نشانه بعدی عدم هماهنگی در اعضای بدن شما است. در چنین حالتی در راه رفتن شما تغییرات و مشکلاتی به وجود می آید. همچنین در حالت ایستاده حفظ تعادل بدن سخت و مشکل می شود. همینطور ممکن است شما به صورت دائمی احساس سرگیجه داشته باشید و احساس کنید اتاق یا خانه به صورت دائم در سر شما می چرخد.
  3.  نشانه بعدی بیماری ام اس تغییرات احساسی و احساس حالت افسردگی در شما میباشد. در واقع باید بگوییم در چنین حالتی ترس ناشناخته از عوامل ناشناخته شما را دچار اضطراب و استرس می کند. ام اس سبب آسیب به الیاف عصبی در مغز شما می شود. این موضوع می‌تواند روی احساسات شما تاثیر بگذارد. در این مورد پزشک معالج شما می‌تواند داروهایی را برای کنترل این موضوع برای شما تجویز کند.
  4.  از دیگر نشانه ها و علائم خطرناک ام اس می توانیم به حرکات ناخواسته چشم اشاره کنیم. همچنین در این حالت شما ممکن است دچار دید دوگانه شوید.
 یکی دیگر از علائم و نشانه های خطرناک ام اس احساس خستگی دائم است. به طور کلی شما در طول شبانه‌روز به صورت دائمی احساس خستگی می‌کنید. این مورد به خصوص در بعد از ظهرها بیشتر نمایان می‌شود و باعث می‌شود شما در عضلات خود دچار ضعف شدید شوید.  یا به صورت همیشگی دچار حالت خواب‌آلودگی باشید. البته لازم است بدانید این خستگی ها معمولاً از کار زیاد در طول روز حاصل می شود. بسیاری از کسانی که به بیماری ام اس مبتلا هستند عنوان کردند حتی در زمان‌هایی که در یک خواب شبانه به صورت آرام و خوب می خوابند اما با فردای آن روز باز هم دچار احساس خواب آلودگی و خستگی مفرط هستند.

همه چیز درباره ی بیماری ام اس
  • یکی دیگر از علائم ام اس احساس گرما و خستگی همیشگی بدن می باشد. یعنی بعد از اینکه شما حتی یک فعالیت ورزشی ساده را انجام می‌دهید بدن شما بیش از حد گرم می شود. به صورتی که تحمل این درمان برای شما طاقت فرسا می‌شود. در چنین شرایطی شما در پاها و دست های خود احساس خستگی عمیقی دارید.
  •  یکی دیگر از علائم ام اس اسپاسم عضلات می باشد. در چنین شرایطی عضلات پای شما با سفتی و درد بیش از حد همراه هستند.
  •  از دیگر علائم خطرناک بیماری ام اس می توانیم به بروز مشکلات جنسی اشاره کنیم. این مشکلات جنسی در زنان به صورت خشکی واژن و در آقایان به صورت مشکلات نعوظ پدیدار می‌شوند. در واقع در چنین حالتی اعضای بدن شما کمتر به لمس پاسخگو هستند و هم خانم و آقا به سختی ارگاسم میشوند.
  •  از دیگر علائم و نشانه های بیماری ام اس می توانیم به مشکلات لفظی و مشکلات بلعیدن اشاره کنیم.کسانی که به ام اس مبتلا می‌شوند هنگام ادای کلمات با مشکلات تلفظی بر می‌خورند. همچنین آنها ممکن است  در هنگام بلعیدن غذا نیز دچار مشکل شوند.
  •  بیماری ام اس سبب می‌شود تمرکز شما به هم بریزد و شما نمی‌توانید مغز خود را روی یک موضوع خاص متمرکز کنید. کسانی که به ام اس مبتلا هستند در انجام امور روزانه و روتین خود با مشکل روبرو می‌شوند. البته شایان ذکر است که عقل و توانایی آنها در خواندن و گفت‌وگو تغییر نخواهد کرد.
  •  از دیگر علائم و نشانه های ام اس می توانیم به لرزه های خفیف اشاره کنیم. بسیاری از کسانی که به این بیماری مبتلا هستند در ساعات مختلف شبانه‌روز ممکن است به لرزش های خفیف دچار شوند.

همه چیز درباره ی بیماری ام اس

مشکلات ناشی از بیماری ام اس
 بیماری ام اس سبب میشود شما نتوانید راه بروید. در چنین حالتی عضلات شما ضعیف می‌شوند.  این بیماری سبب کاهش عضلات و تراکم استخوان های بدن شما می شود. در نتیجه بدن شما به صورت کلی ضعیف میشود.

 لازم است بدانید بیماری ام اس انواع و اشکال بسیار گسترده و مختلفی دارد. لزوما یک فرد مبتلا به ام اس همه علائم مربوط به ام اس را دارا نمی باشد.  همچنین ممکن است علائم ام اس از فردی نسبت به فرد دیگر کاملا متفاوت باشند. شما باید بتوانید این علائم را با توانایی خود و همچنین دارو درمانی کنترل کنید تا بتوانید به فعالیت‌های روزمره زندگی خود ادامه دهید. نکته دیگری که شایان ذکر است این است که هیچ آزمایش مستقیم و مشخص شده ای برای این که مشخص کند آیا شما مبتلا به ام اس هستید و یا خیر وجود ندارد.

تشخیص بیماری ام اس
 در واقع اگر شما علائم بیماری ام اس را داشته باشید در وهله اول باید به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. در این هنگام پزشک متخصص شما یک سری آزمایش های مختلف از شما می گیرد. برخی از این آزمایش ها شامل آزمایش فشار خون و تست خون، آزمایش روی مفاصل کمر، ام آر آی یا اسکن تصویری مغز و یک سری آزمایش های خاص دیگر که نحوه پاسخگویی سیستم عصبی بدن شما به محرک ها را ثبت می‌کند، می شوند.

همه چیز درباره ی بیماری ام اس

راه های درمان بیماری ام اس
راه های درمانی بیماری اس ام اس از را از طرق مختلف انجام می‌شوند. اگر پزشک شما تشخیص دهد که بیماری ام اس در شما به صورت خفیف می باشد و شما نیاز به درمان های پیشرفته ندارید در روش‌های درمانی زیر را برای درمان بیماری شما در پیش خواهد گرفت.
 
  1. در مرحله اول در چنین حالتی پزشک معالج شما برای شما درمان باید به وسیله فیزیوتراپی را تجویز می کند. در واقع با استفاده از فیزیوتراپی و یک سری تمرین های ورزشی خاص شما می توانید کنترل سیستم عصبی بدن خود را در دست بگیرید و بتوانید به فعالیت‌های روزمره و روتین زندگی خود بپردازید. اینگونه تمرینات سبب می‌شود ضعف پاهای شما از بین برود. همچنین با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی مشکلات راه رفتن شما تا حدودی درمان میشود.
  2.  در مرحله بعد پزشک معالج شما با استفاده از دارو درمانی و قرص ها عضلات شما را آرام می‌کند. یعنی آرام سازی عضلات شما را با استفاده از دارو انجام می‌دهد. در واقع در این هنگام پزشک شما با استفاده از داروهایی مانند باکوفن و یا زانافاکس عضلات شما را شل میکند. و آرام سازی عضلات شما را انجام می‌دهد.
  3.  نکته بعدی برای درمان بیماری ام اس این است که شما باید به صورت کافی و به اندازه کافی در شبانه روز استراحت کنید. بهترین زمان استراحت برای شما شب است. یعنی در شب شما باید به اندازه کافی بخوابید و یک خواب آرام داشته باشید.
  4.  راه درمانی بعدی ورزش‌هایی مانند یوگا، شنا، پیاده روی و ورزش های ایروبیک هستند. این ورزش ها به صورت متوسط می تواند در درمان شما مثمرثمر باشند. در واقع ورزش شنا علاوه بر اینکه اندام‌های حرکتی شما را بهبود می‌بخشد، می‌تواند در کاهش گرمای بدن شما نیز بسیار مفید باشد.
  5. در بسیاری از موارد گرما سبب تشدید علائم بیماری ام اس میشود. در روش درمانی دیگر شما باید از قرار گرفتن در گرما اجتناب کنید.
  6.  درمان دیگر استفاده از ویتامین d می باشد. پزشکان و متخصصان اذعان دارند که ویتامین d برای کسانی که به بیماری ام اس مبتلا هستند بسیار مفید می باشد.
  7.  استرس سبب افزایش علائم بیماری ام اس میشود. سعی کنید در طول شبانه روز از استرس اجتناب نمایید.
نسخه چاپی