همه چیز راجع به ادرار سوختگی کودکان

ادرار سوختگی کودک

اگر کودک شما به ادرار سوختگی مبتلا شود شما خواهید فهمید قسمتی از پوست که بوسیله پوشک پوشیده می شود ، احتمالا ناحیه تناسلی ، چینهای ران و باسن ، قرمز و ملتحب به نظر خواهد رسید .

ناحیه گرفتار ممکن است خشک یا مرطوب بوده و گاهی جوش دار بنظر می رسد . اگر بثورات اولیه درمان نشود می تواند به چیز بدتری تبدیل شود مثلا" یک عفونت قارچی یا یک عفونت باکتریال .

عفونت قارچی در بچه هایی که آنتی بیوتیک مصرف میکنند شایعتر است ( این داروها باکتری خوبی را که در حال طبیعی رشد قارچ را کنترل می کنند از بین می برند ) و معمولا" بصورت نقطه های قرمز رنگی آغاز می شوند که تکثیر شده به شکل یک لکه قرمز رنگ یک پارچه در می آیند . عفونتهای باکتریال که ممکن است با طب همراه باشند معمولا باعث لکه های زرد رنگ نشت کننده یا لورکهای پر از چرک می گردد.1
 

چه چیزی باعث ادرار سوختگی می گردد ؟

علت اصلی ، رطوبت است . نوزادان زیاد ادرار می کنند و اجابت مزاجهای مکرر و شل دارند . جاذبترین پوشک هم قدری رطوبت روی پوست لطیف کودک باقی می گذارد . بچه ای که مدت طولانی در یک پوشک کثیف باقی مانده است ممکن است به ادرار سوختگی مبتلا شود.

پاهای کدکی با پوست حساس - حتی اگر مرتب هم پوشکش را تعویض کنند - ممکن است درگیر شود . بچه های بزرگتر که مریض شده و آنتی بیوتیک مصرف می کنند ممکن است دچار اسهال شوند ( عارضه جانبی دارو ) که می تواند ضایعات پوستی ایجاد کند.1

همه چیز راجع به ادرار سوختگی کودکان

علائم ادرار سوختگی کودکان

موارد زیر علائم ادرار سوختگی کودکان هستند:
 
علائم پوستی
پوست قرمز، نازک شدن پوست در قسمت‌هایی که پوشک می‌شوند، ران‌ها، باسن و آلت تناسلی.
 
تغییر در حالت کودکان
ممکن است متوجه شده باشید که کودکتان، به‌ویژه هنگام عوض کردن پوشک، بیشتر از حد معمول ناآرام است. کودکی که ادرار سوختگی دارد اغلب هنگام شستن یا لمس قسمت‌هایی که پوشک می‌شوند، ناآرام است یا گریه می‌کند.
 
التهاب پوستی قارچ کاندیدا
رنگ پوست ناحیه‌‌‌ٔ پوشک‌شده قرمز پررنگ می‌شود و حتی به بخش‌هایی از پوست که پوشک نمی‌شوند نیز سرایت می‌کند. حتی ممکن است کودک عفونت قارچی در دهان داشته باشد.
 
التهاب پوستی سبورئیک
پوست قرمز می‌شود و لکه‌های زرد چرب روی آن دیده می‌شوند. معمولا بر پوست صورت و سر و گردن نیز اثر می‌گذارد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که علائم ادرار سوختگی کودکان ممکن است شبیه اختلالات دیگر در کودکان باشند؛ پس بهتر است برای تشخیص قطعی حتما با پزشک مشورت کنید.2
 

راهکارهای درمان خانگی راش پوشک یا ادرار سوختگی

هر زمانی که التهاب پوستی در ناحیۀ زیر پوشک نوزاد مشاهده کردید، بهتر است نکات زیر را به یاد داشته باشید و آنها را برای درمان انجام دهید:
 
تعویض مرتب پوشک
با تعویض مرتب پوشک، پوست کودک خود را تمیز و خشک نگه دارید. این ممکن است به معنای آن باشد که لازم است او را نیمه‌شب برای عوض کردن پوشک بیدار کنید. این کار ایرادی ندارد و حتی ضروری هم هست.
 
آبکشی درست
در هر تعویض پوشک، ناحیۀ زیر پوشک را به خوبی با آب تمیز کنید و از دستمال مرطوب‌های حاوی الکل یا عطر استفاده نکنید. بهتر است هر بار پای نوزاد را به آرامی با آب گرم بشویید.
 
خشک کردن صحیح
پوست کودک را با حرکات ضربه‌ای و ملایم کمی خشک کنید و آن را مالش ندهید. خیلی بهتر است اگر بگذارید پای نوزاد به مدت ۱۵ دقیقه در معرض هوا و خودبه‌خود خشک شود. همچنین برای خشک کردن هرگز از حولۀ زبر یا کثیف استفاده نکنید.
 
استفاده از پماد مناسب
بعد از هر تعویض پوشک، برای کمک به محافظت از پوست کودک در برابر مدفوع و ادرار از پمادی استفاده کنید که یک لایۀ محافظ روی پوست ایجاد می‌کند. چند پماد محافظ خوب مثل جمله وازلین غیرنفتی، محصولات حاوی لانولین و اکسید روی سفید در بازار موجود است. بهتر است برای خرید این پمادها با پزشک کودک مشورت کنید.
 
هوا خوردن پای نوزاد
وقتی هوا گرم است و کودک می‌تواند خارج از خانه یا در اتاقی بازی کند که تمیز کردن کف‌پوش آن آسان است، بگذارید هر روز تا جایی که ممکن است بدون پوشک و بدون پماد سوختگی باشد. همچنین می توانید او را برهنه روی یک زیرانداز ضدآب بگذارید تا بازی کند. قرار گرفتن در معرض هوا بهبود را سریع‌تر خواهد کرد و اقدامی بسیار مؤثر است.
 
برهنه خوابیدن
هر زمان که کودک دچار ادرار سوختگی و التهاب پوست در ناحیۀ پوشک شد، در صورت امکان اجازه دهید بدون پوشک و شلوار بخوابد. یک زیرانداز پلاستیکی زیر ملافۀ تخت به محافظت از تشک کمک خواهد کرد.
 
استفاده از پوشک راحت‌تر
پوشک کودک را شل ببندید یا از پوشکی استفاده کنید که کمی برایش بزرگ باشد تا اجازۀ گردش بهتر هوا را بدهد. اگر از پوشک یک‌بارمصرف استفاده می‌کنید، مارک متفاوتی را امتحان کنید تا شاید با پوست کودک سازگاری بیشتری داشته باشد. انواع مختلفی از پوشک برای پوست‌های حساس وجود دارد که رطوبت بیشتری را از پوست کودک دور می‌کند.3

همه چیز راجع به ادرار سوختگی کودکان

راه‌های پیشگیری از ادرار سوختگی کودکان

بهترین راه برای پیشگیری از ادرار سوختگی این است که ناحیه‌‌ پوشک‌شده را تمیز و خشک نگه‌ دارید. چند راهکار ساده احتمال ابتلا به ادرار سوختگی را کاهش می‌دهند.

پوشک خیس را فورا عوض کنید.

ناحیه پوشک‌شده را هر بار با آب گرم بشویید. دستمال‌های مرطوب هم برای تمیز‌کردن خوب هستند، اما نباید به پوست کشیده شوند. از دستمال‌های الکلی یا دستمال‌های مرطوب معطر استفاده نکنید.

با حوله‌ای تمیز، به‌آرامی و با ضربه، پوست را خشک کنید یا اجازه دهید به‌خودی‌خود خشک شود. حوله را به پوست کودک نکشید، زیرا این‌ کار پوست را بیشتر تحریک می‌کند.

پوشک را بیش‌از‌حد سفت نبندید. سفت‌بستن پوشک باعث می‌شود هوا به پوست نرسد و محیطی مرطوب زیر پوشک ایجاد شود. همچنین پوشک سفت در ران و کمر ایجاد خراشیدگی می‌کند.

اجازه دهید کودکتان مدتی بدون پوشک بماند. قراردادن پوست در معرض هوا، راه خوبی برای خشک‌شدن پوست است. برای احتیاط، بهتر است حوله‌ یا زیرانداز نرم زیر کودک بیندازید.

سعی کنید به‌طور مرتب از کرم استفاده کنید. کر‌م‌هایی که اکسید زینک یا ژله پترولیوم (وازلین) دارند، بهترین گزینه هستند.

بعد از تعویض پوشک دست‌هایتان را خوب با آب و صابون بشویید. شستن خوبِ دست باعث می‌شود قارچ یا باکتری به دیگر قسمت‌های بدن کودکتان سرایت نکند.

در گذشته، از پودرهای بچه برای حفاظت از پوست کودک و جذب رطوبت استفاده می‌شد؛ اما امروزه پزشکان پودر بچه را توصیه نمی‌کنند، زیرا تنفس آن ممکن است ریه‌های کودک را تحریک کند.2

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.chetor.com
3.www.madarsho.com
نسخه چاپی