نکاتی در ارتباط با از پوشک گرفتن کودکان

از پوشک گرفتن موقعیتی استرس زا برای کودک به شمار می رود. از پوشک گرفتن یکی از مراحل حساس در زندگی کودک به شمار می رود که پیش نیاز آن داشتن آمادگی برای این مرحله می باشد. زمان و شیوه رفتار شما هنگام از پوشک گرفتن کودکتان اهمیت زیادی دارد.
يکشنبه، 18 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در ارتباط با از پوشک گرفتن کودکان

از پوشک گرفتن بچه با بهترین روش

برای اینکه به راحتی و به درستی کودک را از پوشک بگیرید باید زمان و روش های درست ان را بدانید تا در این راه دچار مشکل نشوید چرا که اگر به درستی در این دوران با کودک رفتار نکنید مطمئنا کار شما سخت تر می شود و نتیجه نخواهد داد.

طبق نظر پزشکان برای آنکه کودک توالت رفتن را بیاموزد ابتدا باید مغز او تکامل یابد و سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند. وقتی هنوز مغز کامل نیست، کودک بدون اختیار ادرار می کند یعنی مثانه یا روده ها به محض پرشدن، خالی می شوند. به طور کلی  از 28 ماهگی به بعد، مغز تکامل پیدا می کند و می توانند ادرارشان را کنترل کنند.1
 

مناسبترین زمان از پوشک گرفتن کودک

طبق نظر پزشکان متخصص اطفال، سن خاصی برای از پوشک گرفتن کودکان وجود ندارد، زیرا انجام این کار بستگی به آمادگی بدنی کودک، میزان رشد اندام های داخلی و انجام مهارت های فیزیکی او دارد.

با این حال، آکادمی اطفال آمریکا به مادران توصیه می شود تا در سن دو تا دو سال و نیم، تمرین کنار گذاشتن پوشک را به کودک نوپای خود شروع کنند، زیرا قبل از این سال ها انجام هر گونه تلاش برای آموزش کودکان می تواند بی ثمر بوده و منجر به ناامیدی والدین شود.2
 

مدت زمان آموزش دستشویی رفتن چقدر است؟

اینکه کودکتان در چند روز یاد می گیرد که به دستشویی برود موضوعی بسیار فردی است. بعضی از کودکان مخصوصا دخترها زود تر یاد می گیرند. این بازه می تواند بین 10 روز تا چند ماه متغیر باشد. توجه داشته باشید که ممکن است کودک در پی یادگیری دوره هایی از افت نشان دهد و نتواند خودش را کنترل کند، در این مواقع او را سرزنش نکنید.3
 

نشانه های آمادگی نوزادان برای از پوشک گرفتن چیست؟

 به عنوان یک مادر جوان و بی تجربه یادتان باشد صفات رفتاری زیادی وجود دارد که می تواند نشان دهنده آمادگی کودک نوپای شما برای رفتن به دستشویی باشد. برخی از این موارد در ادامه این مقاله عنوان شده است که به شرح زیر می باشند:

کودکان معمولا در این دوره، علاقه مند رفتن به دستشویی بوده و اغلب تلاش می کند تا در توالت بنشینند.

همچنین، این کودکان پوشک خود را نسبت به قبل کمتر خیس می کنند، به این معنی که روده و مثانه کودک بهتر از قبل ظرفیت نگهداری ادرار را دارد.

علاوه بر این موارد، خیس شدن پوشک در یک زمان معین و قابل پیش بینی اتفاق افتاده و مادر به راحتی می تواند، فواصل زمانی دفع ادرار فرزند خود را تعیین کند.

در این دوره، معمولا کودک نوپا با حرکات بدنی یا تغییر شکل صورت خود نشان می دهد که نیاز به دفع ادرار دارد.

کودکانی که آماده کنار گذاشتن پوشک هستند، با پوشک خشک از خواب بیدار می شوند.

بیشتر این کودکان نشان می دهد که توانایی درآوردن شلوار خود، جهت دفع ادار به دست آورده اند.

این کودکان به راحتی می توانند اقدامات متعددی را که توسط والدین، جهت رفتن به دستشویی انجام می شود، تقلید کنند.

همچنین، این کودکان احساس استقلال کرده و توانایی گفتن "نه" را به دست می آورند.

به دست آوردن مهارت های حرکتی جدید مانند توانایی راه رفتن بدون کمک دیگران، باز و بسته نمودن درها و نشستن در سنگ دستشویی نیز نشان دهنده آمادگی کودک برای کنار گذاشتن پوشک می باشد.

مشاهده شدن علائم گفته شده در هر کودک نوپا نشان می دهد که او برای آموزش دیدن جهت رفتن به دستشویی و کنار گذاشتن پوشک آماده شده است.2
 

بهترین روش برای از پوشک گرفتن بچه

بهترین فصل برای از پوشک گرفتن بچه فصل بهار و تابستان است .کودک را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، بگوید و چند ساعت در روز او را باز بگذارید.

برای شروع پوشک تو پاش باشه ( صرف اطمینانتون ) و موقع دستشویی کودک باز کنید.

او را در این مدت در خانه حبس نکنید و بهتر است مواقعی که بیرون از خانه هستید بیشتر مراقب باشید و یادآوری کنید که در مواقع لازم به شما بگوید تا او را به توالت ببرید.

اگر از کودکتان خواستید روی صندلی توالت بنشیند، اما 10 دقیقه گذشت و او کاری نکرد او را از توالت بیرون ببرید و بعد از چند دقیقه دوباره او را به توات بازگردانید. 

برخی کودکان از مدفوع یا ادرارکردن می ترسند که برای حل این مشکل بهترین راه این است که به او توضیح دهید که این کار بدن او برای دفع مواد مضر است و برای سلامتی او مهم است.
 
برای کودکتان یک صندلی توالت کوچک بخرید و به او یاد دهید که هر زمان احساس نیاز کرد، روی آن بنشیند. می توانید این صندلی را در حمام، دستشویی یا اتاق خود کودک قرار دهید.

برای آموختن پاکیزگی باید کودک را تشویق کرد. تشویق های زبانی مثل گفتن  تو بزرگ شده ای و تو مایه افتخار هستی در کنار تشویق های عملی! مثلا هر بار که کودکتان ادرار یا مدفوعش را کنترل کرد، به او امتیاز بدهید و بعد از اینکه امتیازش به حد خوبی رسید برایش هدیه بخرید.

بعضی بچه های2 تا 2 سال و نیمه هم می توانند خودشون پوشکشونو دربیاورند و با دستشویی بروند اما بعضی از انها نه. در هر سنی 1 تا بالاتر ، کودک ، شاید زیاد متوجه نباشه و مجبور باشیم مدام رسیدگی کنیم. 

مراقب باشید تا با سرزنش او کار را خراب نکنید .شاید کودک برای چند روز اختیار مدفوع و ادرارش را به دست بیاورد اما بعد از آن دوباره نتواند خود را کنترل کند. در این صورت او را سرزنش نکنید و فقط مرتب توالت رفتن را به او یادآور شوید.

 در طول زمانی که قرار است پاکیزگی را به فرزندتان آموزش دهید، از پوشک های شورتی استفاده کنید تا هم مطمئن باشید همه جا را کثیف نمی کند هم بتواند در صورت تمایل فورا آن را درآورد.

  کودکان در 3 سالگی تقریبا کنترل ادرار و مدفوع را می آموزند اما باز هم کنترل این مساله طی شب کار آسانی نیست و بیشتر کودکان یا آنقدر هوشیار نیستند که خود را کنترل کنند یا توانایی برخاستن از خواب را ندارند. شب ها کودکتان را پوشک کنید و برای چند ماه عصرها که او را می خوابانید، مراقب کنترل ادرارش باشید. 

شما با دانستن این نکات می توانید به راحتی کودکتان را از پوشک بگیرید فقط باید دقت کنید که : 
 
صبر کنید و حوصله به خرج بدید.

چند هفته یا چند ماه صبر کنید و سپس دوباره تکرار کنید.

هر ده دقیقه یکبار ، دستشویی ببریدش و هر دفعه ، بهش تذکر بدید هر وقت دستشویی داشت بهتون بگه و باهاش با ملایمت و مهربونی رفتار کنید تا نتیجه منفی نده.

اگر از دستشویی رفتن می ترسه ، بزارید گوشه ای بشینه و کارشو انجام بده ، سپس با شیلنگ آب بکشید و هر دفعه تشویقش کنید که به دستشویی بیاید.

بعضی کودکان ایستاده دستشویی می کنند و کم کم به نشستن عادت می کنند.

زمانی که در مهمانی هستید مدام از او سوال کنید و به دستشویی ببریدش.

هر بار که به کودک غذا یا مایعات می دهید به دستشویی ببرید تا خودش خبر کند.

از یک لفظ خاص برای دستشویی کودک مثل جیش یا اه ( کارخرابی ) و... به کار ببرید تا کودک یاد گرفته و بتواند متوجه شود و شما را خبر کند.1
 

بعـد از آموزش از پوشک گرفتن کودک

بعد از این تعطیلات سه روزه از کودک انتظار می رود که هر بار نیاز به دفع پیدا کرد ،خودش را به لگن برساند یا به شما بگوید که او را همراهی کنید ولی برای رسیدن به هدف ، همچنان باید انتظار اتفاقاتی را از کودک داشته باشید.

بگذارید کودک تان در 3 ماه آینده، با شورت یا با یک شلوار راحت در خانه بچرخد و تنها از پوشک هنگام خواب شبانه استفاده کنید. بیرون از خانه شلوارهای راحت که پایین کشیدن شان ساده است را به کودک بپوشانید.

وقتی به کودک شورت های آموزشی یا لباس های زیر تنگ می پوشانید در او حس پوشک را ایجاد می کنید و استفاده از آن ها قبل از 3 ماه باعث می شود که کودک تان توی همان ها کارش را انجام بدهد اما بعد از 3 ماه استفاده از این شورت و لباس ها اشکالی ندارد.

هنگام بیرون رفتن ، به همراه خود یک لگن کوچک نیز ببرید و در دستشویی های عمومی از آن استفاده کنید یا از تبدیل های توالت فرنگی برای او استفاده کنید. بعد از توالت حتما دست های خود و کودک تان را بشویید.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.mamanam.com
3.www.honarehzendegi.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.