از تفاوت های هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء چه می دانید؟

مقدمه

از زمان معرفی فن آوری به بشر، این موجود، تکامل یافته و مسیری طولانی را طی کرده است. از تلفن گرفته تا اتومبیل، رایانه تا لپ تاب و ماشین آلات صنعتی گرفته تا هوش مصنوعی، شاهد پیشرفت های خیره کننده ای بوده ایم و این پیشرفت ها در آینده دامنه وسیع تری را در بر خواهد گرفت. اگر پیشرفت های فن آوری را دنبال کرده باشید، ممکن است اخیراً اصطلاحاتی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا و یا موارد دیگر را شنیده باشید. این روزها این اصطلاحات بسیار شنیده می شوند و آخرین پیشرفت ها در زمینه فناوری محسوب می شوند.

هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اینترنت اشیاء تنها برخی از فن آوری هایی هستند که توسط شرکت ها استفاده می شوند. اگر شما نیز قصد دارید از این فن آوری های نوین در شرکت یا خانه خود استفاده کنید، اجازه دهید قبل از هر چیز با مفاهیم هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء آشنا شده تا ببینیم کدام یک برای کسب و کار و شرکت شما مناسب تر است. مقاله پیش رو تمام اطلاعات لازم در مورد تفاوت های هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء را به شما خواننده عزیز راسخون ارائه می دهد.
 

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به عنوان  یک فناوری تعریف می شود که در واقع به جای هوش در ماشین ها استفاده می شود. هوش مصنوعی می تواند از عملکردهای شناختی یک انسان تقلید کند و توانایی واکنش به کنش های مختلف را دارد به نحوی که بتواند هدف خود را تحقق بخشد و این در حالی است که به طور مداوم برای افزایش عملکرد خود تلاش می کند.
 
هوش مصنوعی شکلی از یادگیری ماشین است که به طور کامل الگوها و روندها را مورد بررسی قرار داده و نتایج را به طور مؤثر استخراج می ‌کند. امروزه شرکت ها می توانند فرآیندهای هوش مصنوعی را با قدرت، پردازش نموده و با دوام بیشتر باتری پیاده سازی کنند.
 

چرا باید به فکر استفاده از هوش مصنوعی بود؟

هوش مصنوعی با قابلیت های خود، دقت را برای کسب کار شما به ارمغان می آورد. این فن آوری می تواند مقادیر زیادی از اطلاعات را با سرعت و دقت تحلیل کند. هوش مصنوعی جایگزینی کامل برای کارهای تکراری و پرزحمت در تجارت است چرا که خطاها را کاهش داده و کارایی را بهبود می بخشد. هوش مصنوعی حتی می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا درباره محاسبات و تحلیل داده‌ها تصمیم درست و دقیق تری بگیرند.
 

اینترنت اشیاء چیست؟

اینترنت اشیا در واقع یک اکوسیستم دستگاههای متصل به روش بی سیم است که از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند. این دستگاه های متصل، دارای سنسورها و سیستم های جاسازی شده داخلی هستند که قادر به ارسال پیام به سایر دستگاه های به هم پیوسته هستند. به لطف استفاده از سیستم های هوشمند موثر، ارتباط بین این دستگاه ها به راحتی برقرار می شود. اینترنت اشیاء مانند هوش مصنوعی قلمرو وسیعی دارد و می توان جای پای آن را در زندگی روزمره و در قالب های مختلفی مانند خانه ها، شهرها و وسائل نقلیه هوشمند مشاهده نمود.
 
internet of things


معایب هوش مصنوعی

در حالی که حتماً شما هم مانند بسیاری افراد دیگر مجذوب هوش مصنوعی شده اید و حتی با خواندن مزایای فوق ممکن است شما بیش از پیش به سمت هوش مصنوعی گرایش پیدا کرده باشید، اما مهم است بدانید که هوش مصنوعی نیز دارای معایب خاصی است. استفاده از آن پرهزینه بوده و با مشکلات ذخیره سازی گران قیمت همراه است. در پایان لازم است اشاره کنیم که هوش مصنوعی ممکن است با از بین بردن نیاز به وابستگی به انسان، بیکاری را افزایش دهد. هوش مصنوعی همچنین می تواند بسیار اعتیاد آور باشد و در نتیجه باعث افزایش وابستگی شما به ماشین ها شود.
 

چرا باید به فکر استفاده از اینترنت اشیاء بود؟

اینترنت اشیاء درست مثل هوش مصنوعی زندگی ما را ساده تر نموده و مزایای زیادی را برایمان به ارمغان آورده است. اینترنت اشیاء می تواند به عنوان یک دستیار ماهر، اطلاعات را تحلیل نموده و ما را از نتایج آن آگاه نماید. اینترنت اشیاء به ما این حس را منتقل می کند که گویی با یک انسان مواجهیم. این فن آوری موجب بهبود کارایی شما در دفتر کار، خانه و یا محیط شهری می شود.
 

 معایب اینترنت اشیاء

درست است که اینترنت اشیاء این روزها در زندگی روزمره ما مشاهده شده و درست مانند هوش مصنوعی برای ما مفهومی جذاب است، اما اگر شما نیز قصد دارید از این فن آوری نوین در کسب و کار و یا زندگی خود بهره ببرید، لازم است در کنار نقاط قوت، از نقاط ضعف آن نیز آگاه باشید. اینترنت اشیاء مشکلات امنیتی عمده ای دارد که امکان سرقت اطلاعات محرمانه توسط هکرها را ممکن می سازد. اینترنت اشیاء درست مثل هوش مصنوعی به تکنولوژی وابسته بوده و با حذف نیاز به انسان می تواند بی کاری های عمده را به همراه داشته باشد.
 

تفاوت هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء

حالا که تا حدودی با تعاریف هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء آشنا شدیم، خوب است تا تفاوت های این دو فن آوری جذاب را با هم مرور کنیم تا بدانید کدامیک از این دو برای شما و کسب و کارتان مناسب تر است. اگرچه اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی مفاهیمی بسیار شبیه به هم هستند، هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارد که آن را از دیگری جدا می سازد. برای درک بهتر تفاوت های هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
 
رایانش ابری
رایانش ابری، با هوش مصنوعی تقویت شده و به ماشین اجازه می دهد تا مانند انسان بیاموزد، رفتار کند و واکنش نشان دهد. با کمک هوش مصنوعی، ماشین ها می توانند اطلاعات موجود را تجزیه و تحلیل و مطالعه نموده تا الگوها را ترسیم کنند و بدین ترتیب در آن واحد تصمیم بگیرند. این کار به کاهش یا از بین بردن خطاهای انسانی و در نتیجه افزایش کارایی کمک می نماید.
 
وقتی هوش مصنوعی تقویت شود، اینترنت اشیاء مکمل راینش ابری خواهد بود. این دو می توانند برای افزایش کارایی کارهای عادی با هم همکاری کنند. در حالی که اینترنت اشیا مقدار زیادی آمار تولید می کند، رایانش ابری مسیری را برای مدیریت این داده ها فراهم خواهد کرد.
 
cloud computing

تحلیل داده ها
هوش مصنوعی برای رفع خطاها و تجزیه و تحلیل داده ها  با یادگیری و اصلاح عملکردش، به شدت با داده ها سر و کار دارد. هوش مصنوعی از اطلاعات، برای فرآیند تصمیم گیری خود استفاده می کند. امروزه با  انبوهی از داده ها یا به عبارت بهتر بیگ دیتاها (ابر اطلاعات)، معرفی هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین بسیار مهم شده است. هوش مصنوعی توانایی آموختن از خطاهای خود و تکامل عملکرد به روشی بهینه را دارد.
 
از سوی دیگر، اینترنت اشیاء در سیستم خود مجهز به سنسورهایی است که اطلاعات را شناسایی و آن ها را در درون خود نگهداری می کنند و تنها در صورت نیاز آن ها را بیرون می کشند. در فرآیند پردازش هویت اطلاعات، این اطلاعات معمولاً در محدوده ای خاص ذخیره می شوند.
 
هزینه
اگرچه هزینه پیاده سازی هوش مصنوعی به نوع نیاز و استفاده شما از آن بستگی دارد، اما هوش مصنوعی نسبت به اینترنت اشیاء، اندکی گران تر است. اما در هر صورت هزینه اجرای هر دو می تواند بر اساس محدوده، پیچیدگی و نیازهای سیستم متفاوت باشد.
 
الگوریتم
الگوریتم هوش مصنوعی از یادگیری عمیق نشأت گرفته است. این امر شامل تجزیه و تحلیل دقیق و مطالعه بیگ دیتاها و سپس به دست آوردن الگوریتم های مبتنی بر منابع مختلف برای طراحی رفتار سیستم است.
از سوی دیگر، اینترنت اشیاء با داده های حسی ای سروکار دارد که برای ایجاد الگوریتمی با هدف فرموله سازی رفتار سیستم پیاده سازی می شوند.
 
مقیاس پذیری[1] (توسعه پذیری)
وقتی صحبت از مقیاس پذیری می شود، اینترنت اشیاء، به خاطر معماری مبتنی بر فضای ابری اش، گوی سبقت را از هوش مصنوعی می رباید. یعنی این معماری موجب می شود تا اینترنت اشیاء در مقایسه با هوش مصنوعی، مقیاس پذیرتر باشد. معماری مبتنی بر فضای ابری، نیاز به اتصالات اضافی را از بین می برد.
 
رفتار و مداخله انسانی
یکی از رفتارهایی که می توان در هوش مصنوعی مشاهده کرد این است که با توجه به ورودی ها و یا اطلاعات دریافتی، از خود واکنش نشان می دهد. همچنین در مورد مداخله انسان باید گفت که هوش مصنوعی حتماً به مداخله انسان نیاز دارد.
 
رفتار اینترنت اشیاء به نحوی است که با مجموعه ای از پاسخ های از پیش تعریف شده سروکار دارد. این پاسخ ها با استفاده از برخی ابزارها انجام می شوند. از آنجا که پاسخ ها از پیش تعریف شده اند ، از کدهای خاص مبتنی بر الگوریتم ها استفاده می کنند. در مورد مداخله انسان باید گفت، اینترنت اشیا می تواند داده ها را با مداخله یا بدون آن دستکاری کند. از آنجا که اینترنت اشیاء دارای شناسه یا UID های منحصر به فردی است، هیچ تعامل رایانه ای یا ارتباطی بین انسان و انسان را شامل نمی شود.
scalability of IoT

چه آینده ای پیش روی هوش مصنوعی است؟

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین آمده اند تا بمانند و کم کم جای پای خود را در بخش های مختلف زندگی ما محکم می کنند. در حال حاضر هوش مصنوعی در زمینه دارو، غذا، بهداشت، علم، اقتصاد و غیره کاربرد دارد. دامنه هوش مصنوعی گسترده است و به سرعت در زمینه های مختلف در حال گسترش است.
 
به راحتی می توان گفت که هوش مصنوعی آینده ما را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد و به زودی می توان هوش مصنوعی را در جنبه های بیشتری از زندگی مان شاهد باشیم.
 
سفر و حمل و نقل خودکار
در حال حاضر کم و بیش شاهد تولید خودروهای خودران هستیم. همچنین می توانیم روی پیشرفت مهیج در زمینه حمل و نقل حساب بکشیم. هر چند که هنوز چنین ابزارهایی کامل نیستند، اما در آینده ای نه چندان دور شاهد تولید و استفاده انبوه از آن ها در بین عموم مردم خواهیم بود. حتی ممکن است به زودی شاهد اتوبوس ها و قطارهای تمام اتوماتیک باشیم.
 
هوش مصنوعی برای مشاغل خسته کننده و خطرناک
انتظار می رود هوش مصنوعی در قالب ماشین و ربات، مشاغل خسته کننده را بر عهده گیرد. منابعی که برای این کارها استفاده می شوند می توانند آزاد شده و در مشاغلی که به بهره وری بیشتری نیاز دارند مورد استفاده قرار گیرند. جدای از این، ما همچنین می توانیم انتظار داشته باشیم که هوش مصنوعی وظایف خطرناکی مانند استخراج از معادن، خنثی سازی بمب ها و غیره را بر عهده بگیرد و در نتیجه جان بسیاری از انسان ها را نجات دهد.
 

چه آینده ای برای اینترنت اشیاء متصور است؟

اگرچه شکی نیست که هوش مصنوعی در آینده نزدیک بسیار گسترش خواهد یافت، اما حوزه اینترنت اشیا نیز گسترده است. برای درک اینکه آینده اینترنت اشیاء چگونه است، به شما همراه عزیز راسخون توصیه می کنم ادامه این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.
 
افزایش تعداد شهرهای هوشمند
اینترنت اشیا محدود به مصرف کنندگان خُرد نخواهد بود بلکه توسط بسیاری از شهرها و شرکت ها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شهرها به زودی از طریق دوربین های نظارتی نصب شده در کیوسک ها، ایستگاه های اجاره دوچرخه و غیره به صورت اتوماتیک اداره می شوند.
 
ابزارهای هوشمندتر
اینترنت اشیاء در آینده با شبکه های بهتری مانند 5G توسعه بیشتری یافته و در آینده سرویس های کارآمدتر و پرسرعت تری را ارائه خواهند داد. ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء برای کنترل آب و هوا، خودروها، خانه ها، انواع ماشین ها و غیره در ابعادی وسیع مشاهده خواهند شد.
 
صنایع هوشمندتر
اینترنت اشیاء در صنایع بزرگ نیز دیده خواهد شد. اینترنت اشیاء برای کنترل ماشین ها در صنایع، به زودی به یک واقعیت تبدیل می شود. اینترنت اشیا نه تنها قادر به کنترل و برنامه ریزی کارکرد ماشین آلات است بلکه قادر به تنظیم دما، وضعیت و سایر شرایط در صنعت نیز خواهد بود.
 

آینده ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء (AIoT) چگونه خواهد بود؟

AIoT زمانی اتفاق می افتد که هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء با یکدیگر تلفیق شوند. در حالی که این دو مفهوم ممکن است تفاوت های خاص خود را داشته و نوآوری های مستقلی باشند، اما ترکیب آنها تأثیری تحول آفرین خواهد داشت.

ترکیب این دو فن آوری فواید و مزایای بسیاری دارد که توضیح آن ها نیاز به مقاله ای مستقل و مفصل دارد.
 
 پی نوشت:
[1] Scalability

منبع: itmunch
نسخه چاپی