پنج شیوه هوشمند سازی خودرو با هوش مصنوعی

رانندگی در مسافتهای طولانی بدون همراه می‌تواند بر احساس تنهایی راننده بیفزاید. این مقاله به موضوع هوش مصنوعی و نحوه ‏استفاده از آن در خودرو به منظور بهبود عملکرد راننده و اتومبیل می‌پردازد.‏
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پنج شیوه هوشمند سازی خودرو با هوش مصنوعی
حتماً برای شما هم پیش آمده است که به تنهایی مشغول رانندگی بوده و از مصاحبت و همراهی نزدیکان و دوستان خود بی بهره بوده‌اید، در چنین شرایطی شاید آرزو می‌کردید که ای کاش کسی بود که می‌توانستید با او هم صحبت شوید، شخصی به لحاظ عاطفی فهیم که بتواند شما را درک کرده و در طول مسیر کمک‌تان کند. صدای بی روح مسیریاب صوتی (SatNav) به شکستن سکوت کمک می‌کند، اما نمی‌تواند از شما محافظت نماید و یا با یکدیگر گفت و شنود داشته باشید.
تحقیقات در خصوص اتومبیل‌های بدون راننده به خوبی در حال انجام است، اما کمتر کسی از تحقیقات صورت گرفته به منظور تبدیل خوردو به یک همراه مطمئن برای راننده مطلع است.تحقیقات در خصوص اتومبیل‌های بدون راننده به خوبی در حال انجام است، اما کمتر کسی از تحقیقات صورت گرفته به منظور تبدیل خوردو به یک همراه مطمئن برای راننده مطلع است. در آینده شاهد آن خواهیم بود که اتومبیل‌هایی که توسط انسان به حرکت درمی‌آیند، همانند یک سرنشین به عنوان یک مصاحب و مراقب خوب برای راننده عمل خواهند کرد. حتماً تصور می‌کنید تا رسیدن به این رؤیا زمان زیادی بایستی سپری شود. اما برخلاف تصور، این رؤیا نزدیک‌تر از آن است که فکرش را بکنید.

در ادامه پنج مورد بکار رفته از هوش مصنوعی در خودروهای هوشمند جهت تعامل اتومبیل با انسان را معرفی می‌کنیم.
 

1- پرسش و پاسخ بین انسان و خودرو

احتمالاً پیش از این با هوش مصنوعی در خانه‌ها و تلفن‌های همراه خود آشنا شده‌اید. سیری (Siri) و الکسا (Alexa) ربات‌های هوشمندی هستند که جواب سؤالات شما را داده و به محض دریافت سؤال، موارد خواسته شده را از طریق شبکه وب جستجو می‌نمایند. مشابه این کار نیز در آینده نزدیک در اتومبیل امکان پذیر خواهد بود. کمپانی مرسدس قصد دارد سیری را در خودرو جدید کلاس A خود بکار برد. این فناوری به جای آن که تنها به دنبال یک سری دستورات اولیه و معمول باشد، می‌تواند صدای راننده و نحوه صحبت کردن او را تشخیص دهد. هوش مصنوعی بکار رفته در آن می‌تواند به همان روش انسان، مکالمه را تفسیر کرده و معنای آن را دریابد.
 

2- گسترش هوش مصنوعی از پرده نمایش به خودرو (از تخیل به واقعیت)

آن دسته از افرادی که حافظه قوی دارند شاید صحبت کردن اتومبیل در فیلم‌های علمی ـ تخیلی را به خاطر بیاورند. در سریال نایت رایدر (Knight Rider) شاهد آن بودیم که کیت (KITT) اتومبیلی فوق‌العاده هوشمند به راننده خود یعنی مایکل به شدت وفادار بود. گرچه کارهایی که کیت انجام می‌داد را نمی‌توان در خودروها بکار برد اما رانندگان می‌توانند با اتومبیل‌های خود از طریق مچ بند بسته شده به دور دست صحبت کنند. این فناوری در حال توسعه به افراد اجازه می‌دهد پیش از رسیدن به خودرو خود آن را روشن کرده و صندلی را گرم کنند، همچنین مسیریاب را تنظیم نموده، چراغ‌های اتومبیل را روشن و خاموش کرده و درها را قفل کنند و حتی بوق بزنند، تمام این کارها با فرمان صوتی از راه دور امکان پذیر است.
 

3- مراقبت از راننده توسط خودروی هوشمند

پیش از این شاهد استفاده از سیستم هشدار راننده در خودروهای هوشمند بوده‌ایم، این سیستم از طریق تولید برخی صداها و به لرزه در آوردن اتومبیل تلاش کرده راننده را بیدار نگه دارد و به او در خصوص تغییر مسیر ناگهانی هشدار دهد. با این حال قرار است تا سال 2021 با نصب برنامه‌هایی بر روی دوربین‌های درون خودرو ، رفتار راننده تحت نظر گرفته ‌شود.
این کار ممکن است با کم کردن سرعت و تماس با فردی که بتواند راننده را هوشیار سازد شروع شوددر صورتی که راننده به مدت چند ثانیه نگاه خود را از جاده بردارد و یا خواب آلود و ناهوشیار به نظر برسد، خودرو اقداماتی را جهت رفع این مشکل انجام خواهد داد. این کار ممکن است با کم کردن سرعت و تماس با فردی که بتواند راننده را هوشیار سازد شروع شود، اما در صورت عدم پاسخ دهی راننده، خودرو کنترل را در دست گرفته و با آهسته‌تر کردن سرعت، آن را در مکانی امن پارک می‌کند. این کار به لحاظ بهبود ایمنی جاده دارای پتانسیل نوید بخشی است، اما بسیاری نگران نقض حریم شخصی به دلیل نصب دوربین در داخل خودرو هستند.
 

4- هوش مصنوعی درمانی برای خشم جاده

اتومبیل‌های به طور فزاینده هوشمند قرار نیست در این سطح یعنی مراقبت دوربینی متوقف شوند. نوعی دستیار هوش مصنوعی طراحی شده است که می‌تواند حال روحی و سلامت راننده را با تشخیص ضربان قلب، حرکات چشم، حالت صورت و لحن و تن صدا متوجه شود. این فناوری خودرو می‌تواند رفتار و عادات راننده را آموخته و به نوعی ضبط کند و به عنوان مثال به هنگام عصبانیت یا اضطراب راننده با پخش موسیقی مورد علاقه‌اش، او را آرام سازد. همچنین می‌تواند اماکنی مانند کافه یا پارک را به راننده پیشنهاد داده تا در آنجا توقف کرده و به وضعیت روحی روانی خود سروسامان دهد.
 

5- هوش مصنوعی به عنوان ملازمی در جاده

همانطور که فناوری پیش رفته و قادر شده است بر حالات روحی راننده نظارت نماید، قدم بعدی ممکن است اتومبیل‌هایی باشد که می‌توانند در جهت بهبود شرایط راننده عمل کنند. وسایل نقلیه خودران که می‌توانند کنترل رانندگی را در دست بگیرند، به هنگام بروز اضطراب و استرس در راننده، قادر هستند بر روی شیشه جلویی خودرو تصاویر یا مناظر آرام بخش قرار دهند. شیشه‌های هوشمند جلو خودرو می‌توانند حتی محیط اطراف را به طور کامل تاریک کرده و فضای آرامی را ایجاد کنند. این کار در تحقیقات در حال انجام به عنوان «حالت پلیه یا روکش» شناخته می‌شود به گونه‌ای که فضای داخل اتومبیل از بیرون غیر قابل مشاهده شده و سرنشینان می‌توانند در حالی که اتومبیل خود کنترل رانندگی را در دست گرفته به استراحت بپردازند. حتی ممکن است خودرو میان وعده یا تنقلات و نوشیدنی مورد نیاز را با استفاده از فناوری‌هایی که در دست توسعه هستند از یخچال ماشین در اختیار راننده قرار دهد. البته این فناوری همچنان در حال توسعه بوده و قرار نیست تا سال 2035 وارد بازار شود.

خواه بخواهیم یا نخواهیم، احتمالاً در آینده نزدیک شاهد تغییرات فراتر از تصور در تشخیص راننده صورت خواهد گرفت. تصور این موضوع که در آینده‌ای نه چندان دور می‌توان به افراطی‌ترین رؤیاهای علمی ـ تخیلی خود جامه عمل پوشاند دیگر مسخره به نظر نخواهد رسید.

 
منبع: theconversation


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.