چند نمونه از کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره

هوش مصنوعی تمام مدت در حال اثر گذاری بر تصمیم گیری‌ها و سبک زندگی ما است. باور ندارید؟ این مقاله را خوانده تا به شما ‏چند نمونه از تأثیر آن در زندگی روزمره را نشان دهیم. ‏
شنبه، 3 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند نمونه از کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره
در حالی که ممکن است فکر کنید هوش مصنوعی برای آن که اثرات قابل توجهی در زندگی ما برجای بگذارد حداقل چند سالی از ما فاصله دارد، اما حقیقت این است که هم اکنون نیز تأثیر عظیمی بر ما گذاشته است.
 

نمونه‌هایی از هوش مصنوعی

* گوشی هوشمند

گوشی هوشمند

احتمالاً شما نیز صاحب یک گوشی هوشمند هستید. امروزه گوشی‌های هوشمند به ضروری‌ترین محصول فنی تبدیل شده‌اند به طوری که تقریباً تمام وقت از آنها استفاده می‌کنیم. در صورتی که تلفن هوشمند داشته و از آن استفاده می‌کنید، خواه متوجه شده باشید یا خیر در حال برقراری ارتباط با هوش مصنوعی هستید. از ویژگی‌های بارز هوش مصنوعی در گوشی مانند دستیارهای هوشمند داخلی یا همان assistants گرفته تا موارد بسیار واضحی مانند حالت پرتره در دوربین نمونه‌هایی هستند که تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی ما را نشان می‌دهند.
اکنون تولید کنندگان بیشتر و بیشتری هوش مصنوعی را وارد گوشی‌های خود می‌سازنداکنون تولید کنندگان بیشتر و بیشتری هوش مصنوعی را وارد گوشی‌های خود می‌سازند. به طوری که تولید کنندگان بزرگ تراشه از جمله کوالکوم و هواوی تراشه‌هایی تولید می‌کنند که دارای قابلیتهای هوش مصنوعی داخلی هستند. وارد نمودن هوش مصنوعی به ایجاد قابلیتهایی مانند تشخیص صحنه، عناصر واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی و موارد دیگر کمک می‌کند. هوش مصنوعی در سالهای آتی حتی نقش پر رنگ‌تری را ایفاء خواهد کرد. مرتبه بعد که فکر کردید هوش مصنوعی شما را تحت تأثیر قرار نداده است نگاهی به گوشی هوشمند خود بیندازید.
 
* هواپیمای بدون سرنشین و خودروهای هوشمند

هوش مصنوعی

وقتی صحبت از هوش مصنوعی می‌شود هیچ نمایشی بهتر و برجسته‌تر از آنچه تولید کنندگان اتومبیل‌های هوشمند و هواپیماهای بدون سرنشین انجام می‌دهند، نخواهد بود. در چند سال گذشته استفاده از یک خودرو تمام اتوماتیک یک رؤیا به حساب می‌آمد. اما اکنون کمپانیهایی مانند تسلا چنان پیشرفتی داشته‌اند که همه ما شاهد خودروهای نیمه اتوماتیک در خیابانها هستیم.

کمپانیهایی مانند آمازون و والمارت سرمایه گذاری زیادی در طرح‌های پست با هواپیمای بدون سرنشین کرده‌اند و خیلی زودتر از آنچه فکر کنید این طرح‌ها به واقعیت تبدیل خواهند شد.

اتومبیل‌های تسلا نمونه‌ای از نحوه تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی روزمره ما هستند. آیا می‌دانید که تمام اتومبیل‌های تسلا با یکدیگر در ارتباط هستند و مواردی که اتومبیل شما می‌آموزد را بین تمام اتومبیل‌های دیگر به اشتراک می‌گذارد؟ این بدان معنا است که اگر مجبور شدید در یک چهارراه با یک مانور خاص گردش به چپ داشته باشید، تمام خودروهای تسلا از نحوه این مانور پس از بروزرسانی برخوردار خواهند شد. با وجود اتومبیل‌های خودکاری که در جاده‌ها در حال تردد هستند و هواپیماهای بدون سرنشینی که بر فراز آسمان به پرواز درآمده‌اند، دیگر نمی‌توانید تأثیر هوش مصنوعی بر زندگی را نادیده بگیرید.
 
* رسانه‌های اجتماعی
اگر فکر می‌کنید اتومبیل‌های هوشمند بر شخص شما تأثیر نگذاشته چرا که هنوز وارد شهر یا کشورتان نشده است پس در مورد چیزی که هر روز از آن استفاده می‌کنید، نظرتان چیست؟ اگر فیسبوک، یا توئیتر انتخاب شما نیست، حتماً از اینستاگرام یا هر یک از اپلیکیشن‌های رسانه اجتماعی استفاده می‌کنید. اگر با رسانه‌های اجتماعی در تعامل هستید، پس بیشتر تصمیمات شما تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار دارد.

تنها هدف هوش مصنوعی در اینجا آن است که این اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها را چنان اعتیاد آور سازد که دوباره و دوباره به آنها مراجعه کنید و مطمئن هستم که هوش مصنوعی این نبرد را پیروز شده است.
 
* بازیهای ویدئویی
صنعت بازی ویدئویی احتمالاً یکی از اولین صنایعی است که از هوش مصنوعی در محصولات خود استفاده کرده است. این ادغام در ابتدا بسیار ناچیز بود با این حال، در مقیاس بزرگ OpenAI 5 را داریم که توسط شرکت OpenAl توسعه داده شد.
 
* شبکه تبلیغات آنلاین
یکی از بزرگترین کاربران هوش مصنوعی صنعت تبلیغات آنلاین است که از آن نه تنها جهت تهیه آمار کاربران استفاده می‌کنند بلکه بر اساس این آمارها تبلیغاتی را برای ما آماده می‌سازند. بدون بهره گیری از هوش مصنوعی صنعت تبلیغات آنلاین با شکست مواجه خواهد شد، به این دلیل که تبلیغات خود را به طور تصادفی به کاربران نشان داده بدون آنکه هیچ ارتباطی با علاقه‌مندی‌های آنها ایجاد نماید. هوش مصنوعی تا بدانجا موفق بوده است که در تصمیم گیری علایق تأثیر گذاشته و تبلیغاتی را بر آن اساس به ما ارائه می‌کند. موفقیت آن به حدی بوده است که این صنعت جهانی مرز 250 میلیارد دلار را رد کرده است. بنابراین مرتبه بعد که به اینترنت وصل شده و تبلیغاتی را مشاهده می‌کنید بدانید که این هوش مصنوعی است که بر زندگی شما تأثیر گذاشته است.
 
* امور مالی و بانکی

صنعت بانکداری

صنعت بانکداری و مالی نقش عمده‌ای در زندگی ما ایفاء می‌کند. منظورم آن است که دنیا بر اساس پول می‌گردد و بانکها دروازه‌ای هستند که این جریان را تنظیم می‌کنند. آیا می‌دانید صنعت بانکداری برای مواردی مانند خدمات به مشتری، جلوگیری از کلاهبرداری، سرمایه گذاری و مانند آن به شدت به هوش مصنوعی تکیه کرده است؟ یک مثال ساده پیامک یا ایمیل‌های خودکار است که به محض انجام تراکنش یا معاملات معمولی از طرف بانک برای شما ارسال می‌شود. خوب این هوش مصنوعی است که مراقب حسابهای شما بوده و سعی می‌کند شما را از هرگونه کلاهبرداری آگاه سازد.

حتی گردانندگان بزرگ صنعت مالی از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های خود استفاده می‌کنند تا بهترین راه‌ها را برای سرمایه گذاری پول خود پیدا کرده به طوری که با کمترین ریسک بیشترین بازده را بدست آورند.
 
* دستگاه‌های خانگی هوشمند

دستگاه هوشمند خانگی

ما حتی از هوش مصنوعی در خانه‌های خود استفاده می‌کنیم. بسیاری از دستگاه‌های هوشمندی که خریداری می‌کنیم از هوش مصنوعی برای اطلاع از رفتار و علایق ما جهت انجام تنظیمات مناسب استفاده می‌کنند. به عنوان مثال ترموستات هوشمند دما را بر اساس تنظیمات شما تنظیم می‌کند، چراغ‌های هوشمندی که بر اساس زمان داده شده تغییر رنگ و شدت روشنایی می‌دهند و بسیاری دیگر از این نمونه‌ها نشان دهنده کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره هستند.
 
* امنیت و نظارت

امنیت

برای انسان امکان پذیر نیست که چندین مانیتور از هزاران دوربین را در آن واحد مورد نظارت قرار دهد و از این رو استفاده از هوش مصنوعی کاملاً معنادار خواهد بود. با وجود فناوری‌هایی مانند تشخیص چهره و شئ که هر روز بهتر و بهتر می‌شوند طولی نمی‌کشد که تمام دوربینهای امنیتی توسط هوش مصنوعی و نه انسان نظارت شوند.
تمام زندگی ما تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته استهمانطور که می‌بینید تمام زندگی ما تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گرفته است خواه از گوشی‌های هوشمند خود استفاده کنیم یا در اینترنت به گشت و گذار بپردازیم یا محصولی را به صورت آنلاین خریداری کنیم، از مکان یاب استفاده کرده، به موسیقی مورد علاقه خود به صورت آنلاین گوش کنیم و یا از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنیم هوش مصنوعی بر انتخابهای ما تأثیر می‌گذارد.


منبع: beebom


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.