آیا هوش مصنوعی تنها برای سرگرمی است یا می‌تواند ما را راهنمایی کند؟

ماشین‌های هوشمند به انسان کمک می‌کنند تا کار خود را بهتر انجام دهند و به کمک روبات‌ها آنچه که مردم انجام می‌دهند، بهتر می‌شود.
دوشنبه، 26 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
آیا هوش مصنوعی تنها برای سرگرمی است یا می‌تواند ما را راهنمایی کند؟
به طور مثال سیستم‌های تشخیص صدا در گوشی‌های هوشمند نمونه‌ای روزمره از دستیار دیجیتال هستند که هوش مصنوعی را نشان می‌دهند.

بسیاری از مردم از صبح شروع به درخواست از الکسا (نرم افزار "شخصی دستیار" آمازون) برای پیش بینی آب و هوا و یا آخرین اخبار می‌کنند. دستگاهی که این نرم افزار را اداره می‌کند می‌تواند لیست آهنگ‌های مورد علاقه شما را پخش کند، لیست خرید شما را یادآوری کند، غذا سفارش دهد، به سوالات شما پاسخ دهد، پیام‌های صوتی ارسال کند و حتی کنترل خانه "هوشمند" شما را انجام دهد.

الکسا یک نمونه از هوش مصنوعی یا AI می‌باشد. اما این دستیار شخصی دیجیتال فقط یکی از سیستم‌های هوش مصنوعی است که بخشی از زندگی مدرن است. یکی دیگر از انواع شناخته شده هوش مصنوعی AlphaGo است. این یک سیستم AI طراحی شده توسط گوگل است که اخیرأ لی سدول عضو هیئت مدیره استراتژی گوگل آن را به ثمر رسانده است. این دستیار شخصی با فیلتر کردن هرزنامه‌ها می‌تواند تشخیص دهد که کدام پیام‌ها واقعی هستند. نمونه‌های دیگر AI فراوانند.

الکسا و نرم افزارهای مشابه مانند سیری اپل را در نظر بگیرید. برای انجام وظایف خود از صاحب خود سوال می‌پرسند، مثلا این سیستم‌ها باید جمله «الکسا، لیست موسیقی من را پخش کن» را بشنوند و سپس به آن پاسخ دهند. البته کامپیوترها نمی‌توانند زبان‌های مختلفی که توسط افراد استفاده می‌شود را درک کنند. بنابراین محققان AI باید راهی برای کمک به ارتباط بهتر انسان‌ها با کامپیوتر پیدا کنند.

کامپیوترها، نرم افزارها و دستگاه‌هایی که دارای AI هستند می‌توانند برای موارد بیشتر و مهم‌تری بجز بازی کردن، مورد استفاده قرار بگیرند. آنها می‌توانند وظایف جدیتری را انجام دهند، مانند کمک به بچه‌ها برای انجام ریاضیات و یا کمک به پزشکان در تصمیم گیری برای اینکه مثلا چگونه سرطان را درمان کنند.

 

پزشکان و AI

هوش مصنوعی می‌تواند به پزشکان کمک کند که از یافته‌های جدید و پیچیده برای بهبود مراقبت از بیماران استفاده سریع و کارآمد داشته باشند. دانشمندان هر روز اطلاعات جدیدی درباره بیماری‌ها و روش‌های درمانی جدید می‌نویسند. بر اساس یک مطالعه، تنها 2.5 میلیون مقاله علمی در سال 2014 در این زمینه منتشر شده است که بسیاری از این موارد در مجلات پزشکی دیده می‌شود. آیا پزشکان می‌توانند از هر پیشرفت جدیدی در زمینه کاری خود اطلاع پیدا کنند؟ چنین شانسی وجود ندارد. اما کامپیوترها می‌توانند.

IBM کامپیوتر Take Watson را برای یک هدف ساخته است: برای پاسخ دادن به سوالات مردم. Take Watson از یک رویکرد پردازش زبان استفاده می‌کند. واضح است که واتسون در پاسخ دادن به چیزهای معمولی بسیار توانمند است. در حال حاضر IBM بر روی یک سوژه جدی‌تر کار می‌کند: کمک به پزشکان برای درمان مناسب بیماران مبتلا به سرطان. در این نقش جدید، این برنامه به عنوان واتسون برای انکولوژی شناخته شده است. (انکولوژی به مطالعه یا درمان سرطان اشاره دارد.)

پزشکان در مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering در نیویورک این برنامه را مورد استفاده قرار داده‌اند و در حال حاضر یک پزشک می‌تواند از این سیستم بخواهد که یک درمان را برای یک بیمار خاص توصیه کند. قبل از دادن پاسخ، سیستم هوش مصنوعی به سرعت گزارشات پزشکی و گزارش‌های آزمایشگاهی بیمار را بررسی می‌کند و این داده‌ها با دیگر بیماران مقایسه می‌شود که درمان آنها چقدر موثر بوده است و بر این اساس بهترین روش‌های درمانی را توصیه خواهد کرد.

در نهایت، یک پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که توصیه واتسون برای انکولوژی را دنبال نکند. وقتی این اتفاق می‌افتد، نرم افزار این اطلاعات را نیز وارد می‌کند. اندرو نوردن توضیح می‌دهد: "این یادگیری همچنان ادامه می‌یابد، زیرا تجربه واتسون اینگونه، بیشتر و بیشتر می‌شود." او یک دکتر و محقق ارشد در IBM است.
 

یک معلم ریاضی

مفاهیم پیچیده ریاضی می‌تواند یادگیری بعضی از دانش آموزان را مختل کند، بخصوص در کلاس‌های پرجمعیت که معلم امکان توجه کافی و صرف وقت کافی برای تمام دانش آموزان را ندارد. برای کمک به این شکاف، بیش از 2500 مدرسه در ایالات متحده از نرم افزار AI با نام Mathia استفاده می‌کنند. (تا سال گذشته، آن را "Tutor Cognitive" می‌نامیدند.) این سیستم کمک می‌کند تا مفاهیم ریاضی را به دانش آموزان کلاس‌های 6 تا 11 آموزش دهند.

ماتیا با نرم افزارهای ریاضی عادی متفاوت است و بیشتر سوالات ریاضی را می‌توان در آن با بیش از یک راه حل، پاسخ داد. ماتیا می‌تواند سبک یادگیری هر دانش آموز را تشخیص دهد. سپس سعی خواهد کرد به کمک روش‌های سفارشی، آموزش ویژه‌ای را برای هر فرد ارائه دهد.

استیون ریتور می‌گوید: «این نرم افزار به عنوان معلم، هر مشکلی را حل می‌کند. او یک دانشمند برجسته در شرکتی است که ماتیا را ایجاد کرده است. ماتیا به یک دانش آموز غرق در حل یک مساله ریاضی، بازخورد می‌دهد. این سیستم ممکن است نکاتی را ارائه کند که مهارت دانش آموزان را در حل این گونه سوالات نشان دهد یا سوالات آنها را حل کند.

ماتیا و دیگر ابزارهای مانند آن "سیستم‌های آموزشی هوشمند" نامیده می‌شوند. استیون ریتور روانشناس آموزشی در دانشگاه سیمون فریزر در ونکوور کانادا است و مطالعات مورد بررسی او بر روی بیش از 14،000 دانش آموز بود و نشان می‌داد که دانش آموزانی که با سیستم‌های آموزشی هوشمند درس را یاد گرفته‌اند بسیار بهتر از دانش آموزان بودند که در کلاس‌های آموزشی بزرگ قرار داشتند.
 

کامپیوتر و هنر

بدون شک، کامپیوترها دارای حجم زیادی از اطلاعات هستند. با این حال خلاقیت آنها همیشه ضعیف است. اما برخی از سیستم‌های AI اکنون می‌توانند هنر را نیز ایجاد کنند. این جریان در دهه 1970 توسط هارولد کوهن شروع شد. او یک هنرمند بود که در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو تدریس می‌کرد.

هنگامی که کوهن در سال 2016 در سن 87 سالگی فوت کرد یک دستاورد قابل توجه را از خود به جای گذاشت: AARON نام برنامه کامپیوتری بود که توسط او طراحی شده بود. این برنامه می‌تواند آثار هنری زیبا را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر ایجاد کند. کوهن اطلاعاتی را به این برنامه در مورد مفاهیم طراحی و اصول پایه نقاشی داده بود و با استفاده از آن، چگونگی طراحی چهره‌های زنده، گیاهان و حیوانات و نیز اشیائی مانند صندلی‌ها و میزها را می‌توان یاد گرفت.
 

منبع: ساینس نیوز فور استیودنتس



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.