صورت این ربات پرستار ممکن است آخرین تصویری باشد که قبل از مرگ می‌بینید

با پیشرفت علم هوش مصنوعی ربات‌هایی ساخته شده‌اند که می‌توانند وضعیت سلامتی بیماران را به طور کامل کنترل کرده و در صورت نیاز و در موارد ضروری با پزشک یا اورژانس تماس بگیرند.
چهارشنبه، 10 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: طلوع سپیده
موارد بیشتر برای شما
صورت این ربات پرستار ممکن است آخرین تصویری باشد که قبل از مرگ می‌بینید
ربات‌های پرستار به زودی جایگاه خود را در خانواده‌ها باز خواهند کرد.

هنگامی که ربات‌ها به خانه ما بیایند، بیشتر کارهای ما را انجام خواهند داد و دیگر تصوری تخیلی نسبت به آنها نخواهیم داشت. شاید آن روزی که فیلم‌های ماورایی ترمیناتور یا ماتریکس صورت واقعی پیدا می‌کند، خیلی دور نباشد و جمعیت آنها حتی از انسان‌ها هم بیشتر شود. در همین زمینه و در سال جاری، نمایشگاه دستاوردهای الکترونیکی، مجموعه‌ای از ربات‌های طراحی شده برای نظارت بر سلامتی فرد و مداخله در صورت وقوع اشتباه پزشکی را معرفی کرد.
سامسونگ در این نمایشگاه بیشترین رکورد را در زمینه ربات‌های مرتبط با سلامتی به دست آورد. سامسونگ در یک کنفرانس مطبوعاتی بزرگ اعلام کرده است که این ربات بخشی از پلت فرم رباتیک سامسونگ است؛ سایر بخش‌های این پروژه شامل ربات خودکار طراحی شده برای کمک به مردم در محیط‌های خرید است و ربات دیگری برای فیلتر کردن آلودگی هوای خانه شما طراحی شده است.

اگر از جنبه بیرونی نگاه کنیم؛ ربات‌ مراقب بسیار شبیه به ربات‌هایی است که ما در فیلم‌های ماورایی دیده‌ایم. این ربات دارای یک صورت پیکسی کاملا واضح با چشمان دوستانه در یک صفحه دیجیتالی دایره‌ای است که به عنوان صورت ربات در نظر گرفته می‌شود. این طراحی برای رباتی که قرار است همدم و مراقب و پرستار بیماران باشد، قابل ستایش است.
کار چندان دشواری نیست تصور اینکه ربات‌های مراقبی طراحی شوند برای افراد مسنی که می‌خواهند به تنهایی زندگی کنند، اما به یک مراقب و همراه برای انجام کارهای منظم بهداشتی و رسیدگی به آنها نیاز دارند. در حال حاضر، ربات طراحی شده توسط شرکت «Bot Care» برای یادآوری زمان مصرف قرص و همچنین هشدار در زمانی که بیماران به طور تصادفی داروی خاصی را بیش از حد مصرف کرده باشند، طراحی شده است، اما انتظار ما از دنیای رباتیک فراتر از این است.
ربات‌های مراقب فعلی که توسط شرکت سامسونگ رونمایی شده‌اند، دست ندارند و بنابراین نمی‌توانند شما را جابه جا کنند، اما می‌توانند وضعیت سلامتی شما را کنترل کنند و در صورت لزوم و نیاز، کمک خبر کنند.
نسخه نمایشی این ربات، نشان دهنده توانایی آن در اندازه گیری ضربان قلب و فشار خون بود و به زودی شاهد ربات‌های بیشتری در این زمینه خواهیم بود که موارد کنترل پزشکی بسیار متنوع دیگری را نشان خواهند داد.

 

ساعت هوشمندOmron

این ساعت هوشمند به شما کمک می‌کند تا به طور منظم فشار خون خود را چک کنید تا نظارت بیشتری بر روی وضعیت سلامتی خود داشته باشید. استون هوراجک

ساعت 500 دلاریOmron  با استفاده از یک دستگاه غیرفلت می‌تواند فشار خون شما را اندازه گیری کرده و نتایج آن را به کیت سلامتی Apple منتقل کند (با قابلیت پشتیبابی گوگل و دیگر پلت فرم‌ها). آخرین ساعت هوشمند اپل نیز یک قابلیت ECG را به امکانات خود اضافه کرده است که می‌تواند ضربان قلب را کنترل کند و زمانی که ضربان قلب افت پیدا می‌کند و ممکن است شخص آسیب ببیند، هشدار خواهد داد. اطلاعاتی که توسط این دستگاه‌ها جمع می‌شوند، در حال حاضر تا حدودی پراکنده هستند، اما جمع آوری این داده‌ها می تواند در نهایت به بانک اطلاعاتی ربات پرستار منتقل شود تا باعث شود این ربات‌ها مفیدتر باشند و حتی بهتر بتوانند زمان مرگ ما را پیش بینی کنند! 

این ساعت هوشمند به شما کمک می‌کند تا به طور منظم فشار خون خود را چک کنید تا نظارت بیشتری بر روی وضعیت سلامتی خود داشته باشید. استون هوراجک


به عنوان مثال، پلت فرم ربات‌های پرستار سامسونگ دارای یک آشکارساز سقوط است که یک بیمار می‌تواند روی لباس خود بپوشد. در این حالت اگر ربات یک سقوط را تشخیص دهد (مثل از روی تخت افتادن بیمار) می‌تواند فورا با پزشک یا اورژانس تماس بگیرد.


از آنجا که ربات پرستار سامسونگ توسط بخش هوش مصنوعی ساخته شده است، به معنای آن است که می‌تواند از طریق مکالمات معمولی با بیماران ارتباط برقرار کند که این نیز می‌تواند فوایدی برای بیمار داشته باشد. محققان دانشگاه کالیفرنیا از یک ربات انسان نما برای ارتباط برقرار کردن با بیماران در مرکز پزشکی لس آنجلس- آمریکا و بخش مراقبت از بیماران آلزایمری استفاده کرده‌اند. نتایج تحقیقات بیان می‌دارد که تعاملات انسان- ربات می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در بیماران برای شرکت در رفتارهای سالمتری مانند ورزش کردن شود که در غیر این صورت انجام نخواهند داد.
البته باید یادآور شویم که این رباتهای پرستار ابتکار جدیدی نیستند و برخی از آنها بیش از یک دهه است که مورد استفاده قرار گرفته‌اند. روباتی به نام Dinsow از حدود سال 2009 مشغول به فعالیت است و در مرکز مراقبت از سالمندان ژاپن بخشی از گزارشات را انجام می‌دهد. ربات 2500 دلاری کمک به خانواده نیز برخی از وظایف مانند یادآوری مصرف دارو را انجام می‌دهد و موقعیت قرارگیری بیمار را هم چک می‌کند، بنابراین اگر بیماری برای مدت زمان طولانی حرکت نکند، ربات متوجه خواهد شد.

یکی دیگر از ربات‌های پزشکی مجازی به نام Addison محصولی از شرکت SameDay Security بوده و مورد تایید واحد نظارت بر سلامت تگزاس است. اگرچه این پرستار مجازی بر روی یک صفحه نمایش خانگی وجود دارد، اما بسیاری از عملکردهای مشابه یک ربات واقعی را انجام می‌دهد و روابط بین بیمار و ربات را به خوبی برقرار می‌کند. این سیستم به طور چشمگیری کاربردی و دوستانه است و در این سیستم می‌توانیم ببینیم که اگر ربات ظاهر انسانی داشته باشد، چگونه به بهبود تعاملات آنها کمک می‌شود.
در حالی که هنوز هم ساخت ربات‌های پرستار سالمندان نیاز به صرف زمان دارد تا استاندارهای کافی را به دست بیاورد اما با پیشرفت سریع تکنولوژی ربات‌ها می‌توانند با بررسی واکنش‌های ظاهری تا حدودی وضعیت جسمی و احساسی شما را تشخیص دهند، البته به شرطی که برخی از عادتها و رفتارهای انسانی را با این علامت‌ها اشتباه نگیرد.
در نهایت می‌توان گفت دیری نخواهد پایید که بسیاری از وظایف و کارهای روزمره خود را به ربات‌ها واگذار می‌کنیم و تمام وظیفه مراقبت از بیماران را به یک ربات خواهیم سپرد، یا شاید در آینده‌ای نزدیک تمام کارکنان بخش مراقبت از بیماران با این ربات‌های پرستار جایگزین شوند.

 

برگرفته از سایت popsci

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.