همه چیز راجع به درد لگن در بارداری

درد لگن در بارداری از کی شروع میشود؟

 وقتی می پرسید که درد لگن در بارداری از چه زمانی شروع می شود باید به شما بگوییم نمی توان زمان کاملا دقیقی برای ان تعیین کرد. در حقیقت هرقدر که مادر به انتهای دوران بارداری خود نزدیک می شود، شکمش برجسته تر شده، وزنش بیشتر می شود و احتمال بروز این عارضه در بدن او بیشتر است.  اما همچنین این احتمال وجود دارد که در اوایل بارداری و وقتی هنوز کمتر از یک کیلو وزن اضافه کرده اید، دچار درد لگن شوید.
 
سه ماهه ی اول
در این دوران رحم شما افزایش حجم قابل توجهی ندارد اما شروع تغییرات هورمونی سبب می شود که مفاصل شل شده و درد لگن به همین علت آغاز شود. بعلاوه انقباضاتی که در این زمان در درون رحم رخ می دهد، ممکن است به صورت درد در نواحی پایینی کمر و لگن مادر حس شوند.
 
سه ماهه ی دوم
معمولاً  درد لگن از نیمه ی دومِ سه ماهه ی دوم آغاز می شود، یعنی حدوداً از 20 هفتگی. در این زمان افزایش وزن شما به حدی رسیده است که می تواند سبب ایجاد فشار بر روی مفاصل شده و لگن درد را آغاز کند.
 
سه ماهه ی سوم
در این زمان اغلب درد لگن نسبت به قبل شدید تر می شود، زیرا شکم شما بزرگ و سنگین شده است و درنتیجه فشار بیشتری به کمر و پاهای شما وارد می کند. مفاصل لگن و کمر شما در اثر مقدار بسیار زیاد هورمون پروژسترون و ریلکسین بسیار شل شده اند تا بدن شما را برای زایمان آماده کنند.

جنین شما با رشد حیرت انگیزی که در دو ماه آخر دارد، هر روز اتاق خود را بزرگ و بزرگ تر می کند که این مسأله فشار شدیدی بر روی ستون فقرات و مفصل ساکروایلیاک شما وارد خواهد کرد.1
 

چه چیزی باعث بروز درد لگن در دوران بارداری می شود؟

دلایل زیادی برای بروز درد لگن در دوران بارداری وجود دارد. این حالت بیشتر زمانی اتفاق می افتد که رباط هایی که مفصل ساکروایلیاک را نگه می دارند و باعث اتصال ستون فقرات به لگن می شود، ضعیف و شل می شود.
 
هورمون ریلکسین (آرامش)
بدن شما هورمون ریلکسین که یک هورمون اصلی در دوران بارداری است را آزاد می کند. این هورمون با نرم کردن تمام مفاصل و ماهیچه ها، باعث آرامش شما می شود. هورمون ریلکسین در مقادیر قابل توجهی برای آماده سازی بدن برای زایمان، آزاد می شود.

این هورمون، مفاصل لگن را نرم و ملایم می کند، به گونه ای که کودک به راحتی می تواند در زمان زایمان طبیعی، از طریق کانال زایمان عبور کند. بااین حال، این هورمون حساسیت شما را نسبت به ضربات افزایش می دهد که می تواند منجر به بروز درد لگن شود.

همه چیز راجع به درد لگن در بارداری
 
درد سیاتیک
دو عصب سیاتیک در بدن وجود دارد. هر دو از ناحیه کمر سرچشمه می گیرند و به پا متصل می شوند. بزرگی رحم باعث وارد شدن فشار بر روی این اعصاب می شود که می تواند منجر به بی حسی، درد و احساس سوزش در لگن، ران و باسن شود. 

با نزدیک شدن به زمان زایمان، وضعیت نوزاد تغییر می کند و ممکن است احساس ناراحتی کمتری داشته باشید. اگر چه درد سیاتیک یک علامت رایج در بارداری است، اما باید پزشک خود را در جریان بگذارید چون ممکن است به علائم جدی تر دیگری منجر شود.
 
درد رباط گرد
این درد با بروز یک درد تپنده در ناحیه لگن، کشاله ران و ناحیه شکم مشخص می شود. درد با هرگونه تغییر یا حرکت نوزاد، می تواند افزایش پیدا کند.
 
پوکی استخوان موقت
یکی دیگر از دلایل بروز درد لگن، پوکی استخوان می باشد که در سه ماه دوم و سوم بارداری شروع می شود. 

پوکی استخوان موقت، باعث از بین رفتن استخوان در قسمت بالایی استخوان ران می شود، بنابراین، منجر به بروز ناگهانی درد مفصل ران می شود که با پیاده روی و یا انجام سایر فعالیت های فیزیکی تشدید می شود.

برای تشخیص این حالت معمولاً از اسکن MRI استفاده می کنند. درمان به مدت ۶ هفته طول می کشد، اما گاهی منجر به شکستگی لگن می شود.
 
افزایش وزن
داشتن اضافه وزن ناشی از بارداری، می تواند باعث وارد آمدن کمی فشار بر روی لگن شود که باعث ایجاد تغییر در وضعیت لگن و درنتیجه درد می شود.
 
موقعیت نامناسب بدن در هنگام ایستادن یا نشستن
موقعیت نامناسب بدن می تواند منجر به درد لگن، به خصوص در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری شود زیرا بدن شما به خاطر وزن نوزادتان، در حالت تعادل نیست.
 
دلایل دیگر بروز درد لگن در دوران بارداری
زنانی که دارای اضافه وزن هستند و یا افرادی که از قبل مشکلات مربوط به لگن داشته اند، هنگامی که به پهلو می خوابند، درد بیشتری دارند. اگرچه که در طول دوران بارداری، باید به پهلو خوابید، اما به دلیل وارد شدن فشار، می تواند باعث درد لگن شود.

تغییرات فیزیکی نیز در طول دوران بارداری باعث ایجاد درد لگن خواهد شد. فشار ناشی از بزرگ شدن رحم و نرم شدن استخوان های لگن می تواند باعث درد لگن و احساس ناراحتی در سه ماهه سوم بارداری شود.

مرکز ثقل شما در دوران بارداری به خاطر فشاری که بر روی لگن و لگن خاصره وارد می شود، تغییر می کند، بنابراین می تواند باعث درد لگن شود که می توانید با تغییر ساختار بدن خود، این درد را کاهش دهید.2
 

 نشانه های درد لگن در بارداری 

لگن نقش مهمی در دوران بارداری دارد. زمانی که شکم بزرگتر می‌شود و وزن جنین بیشتر می‌شود، این لگن است که اضافه وزن را تحمل می‌کند، به علاوه لگن باید در زمان زایمان از هم جدا شود تا نوزاد بتواند پا به دنیا بگذارد.

به جز استخوان‌های اصلی لگن، ناحیه‌ی لگن و پایین شکم نیز تغییرات بزرگ و متعددی را تحمل می‌کند. بانوان باردار به جز تحمل عوارض مربوط به شیوه قرار گرفتن جنین، موقعیت رحم و کشیدگی عضلات، رباط‌ها و پوست حالات و حس‌های عجیبی را نیز در ناحیه‌ی لگن حس می‌کنند.

درد لگن به اشکال زیر حس می‌شود:

فشار

درد تیز و تیر کشنده

کمر درد

کشیدگی

درد منتشر شونده

احساس ناراحتی عمومی.3
 

برای درد لگن در بارداری چه باید کرد

درد لگن به عنوان یکی از عارضه های ناخوشایند و معمول دوران بارداری همواره تعداد زیادی از مادران باردار را آزار می دهد. خوشبختانه برای تسکین درد لگن در بارداری روش های زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از ساده ترین و نیز مهمترین آنها اشاره شده است.

همه چیز راجع به درد لگن در بارداری

- فیزیوتراپی به منظور کاهش درد، افزایش عملکرد ماهیچه، بهبود و ثبات موقعیت مفصل 

- درمان دستی (ماساژ) که علاوه بر تسکین درد برای اطمینان از حرکت طبیعی مفاصل لگن، باسن و ستون فقرات انجام می گیرد.

-باید تمرینات ورزشی را برای تقویت ماهیچه های کف لگن، شکم، کمر و باسن  انجام دهید.

- در صورت نیاز تمرینات ورزشی را در آب انجام دهید.

- به توصیه و پیشنهادهایی که برای حالت های مناسب زایمان، تولد نوزاد، مراقبت از نوزاد و حالت های مناسب برای آمیزش جنسی توجه کنید.

- برای کاهش درد از دستگاه فیزیوتراپی خانگی تنس TENS بهره بگیرید. واژه TENS در واقع بیانگر طیف وسیعی از تکنیک های تحریک عصبی از طریق پوست می باشد ، اما کاربرد آن در فیزیوتراپی برای تسکین درد های مزمنی است که به درمان دارویی پاسخ نداده اند.

 - در صورت نیاز از تجهیزاتی مثل عصا، کمربندهای نگهدارنده و محافظ لگن استفاده کنید. ممکن است دکتر فیزیتراپیست، استفاده از کمربند محافظ برای کاهش درد لگن و عصا برای چرخیدن و حرکت به اطراف را توصیه کند. این کار به شما کمک می کند برای انجام فعالیت های روزانه خود برنامه ریزی داشته باشید و از انجام فعالیت هایی که درد شما را افزایش می دهد خودداری کنید. به عنوان مثال فقط در مواقع ضروری از پله بالا و پایین می روید.1

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.niniban.com
3.www.drsolmazmohamadi.com
نسخه چاپی