آشنایی با برخی نکات مهم در رابطه با سفر در دوران بارداری

سفر در دوران بارداری، چه‌ با خودروی شخصی باشد چه با هواپیما یا قطار، چالش‌های خاص خودش را دارد؛ اما با کمی برنامه ریزی و رعایت بعضی موارد، می‌توانید با خیال راحت سفر کنید.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با برخی نکات مهم در رابطه با سفر در دوران بارداری

زمان مناسب برای رفتن به سفر

بهترین زمان سفر برای زنان باردار، نیمۀ بارداری یعنی حدود هفته‌های ۱۶ تا ۲۴ است. در سه ماهۀ اول بارداری تا هفتۀ ۱۲ به این دلیل ‌‌که زنان باردار دچار حالت تهوع هستند و همچنین احتمال سقط جنین نیز زیاد است، رفتن به سفر توصیه نمی‌شود.

در سه ماهۀ سوم نیز به این دلیل ‌که خانم باردار ممکن است به راحتی قادر به حرکت نباشد و همچنین به دلیل بالا بودن خطر سقط جنین یا آسیب دیدن او، سفر کردن خیلی امن نیست.

بهتر است مقصد سفر را با توجه به هوای آن منطقه انتخاب کنید؛ در فصول گرم به مناطق گرم و مرطوب سفر نکنید یا فصول سرد را در مناطق سردسیر سپری نکنید. در هر حال زنان بارداری که قصد سفر کردن دارند، بهتر است قبل از هر چیز در این مورد با پزشک خود مشورت کنند.1
 

بایدها و نبایدهای سفر در دوران بارداری

 
قبل از خرید بلیط با پزشک خود مشورت کنید
در صورتی که مشکلاتی در سلامتی شما و جنینتان وجود نداشته باشد، می‌توانید به راحتی با قطار سفر کنید. با این حال بهتر است که قبل از تهیه بلیط قطار با پزشک خود در این باره مشورت نمایید. فراموش نکنید که اگر در دوران حاملگی خود با مشکلاتی از قبیل دیابت، فشار خون بالا، اختلالات جفت و یا خطر زایمان زودرس مواجه هستید به هیچ عنوان نباید به سفر بروید.

اما اگر از هر نظر در شرایط پایداری قرار دارید و نظر پزشکتان نیز در این خصوص مثبت است، می‌توانید برای سفر آماده شوید. با این حال توصیه می‌کنیم که تا حد ممکن از سفرهای طولانی بپرهیزید و شهرهای نزدیک را برای سفر انتخاب نمایید.2

آشنایی با برخی نکات مهم در رابطه با سفر در دوران بارداری
 
لوازم شخصی و لباس های راحت خود را فراموش نکنید
- از کفش نرم و راحت و لباس های گشاد استفاده نمایید و زمانی که داخل کوپه هستید کفش های خود را دربیاورید و به پاهای خود استراحت دهید.

- یک عدد بالش کوچک و یک روانداز را همراه خود ببرید تا بتوانید به راحتی در کوپه استراحت نمایید.

- فراموش نکنید که حتماً در ساک دستی خود یک بطری آب قرار بدهید تا بتوانید در طول سفر به اندازه کافی آب بنوشید و دچار کم آبی نشوید.

- بهتر است تا جای ممکن از وعده های پذیرایی داخل قطار استفاده نکنید و برای خود یک وعده غذا از خانه ببرید تا دچار مشکلات گوارشی نگردید.2
 
استراحت و بازدید
درست است که شما برای بازدید از منطق دیدنی و مناظر ناب طبیعت به مسافرت رفته اید اما باید در طول سفر و هنگام پیاده روی مواظب خود و جنین داخل شکمتان باشید تا بعد ها دچار پشیمانی نشوید.

توصیه می کنیم برای جلوگیری از ورم پاها هنگام پیاده روی حتما یک ربع بنشینید، پاها را روی صندلی بگذارید و کفش های تان را از پا خارج کنید . لازم است هنگام پیاده روی کفشتان راحت باشد تا پای شما را اذیت نکند همچنین حتما هنگام پیاده روی آب به همراه خود ببرید تا بدنتان دچارافت فشار و کم آبی نشود.3
 
ریسک نکنید
زمانی که باردار نبودید حتما در سفر اتفاقات جدیدی را تجربه می کردید اما تجربه این اتفاقات در این دوران سلامت شما و فرزندتان را به خطر می اندازد . باید بدانید پرداختن به تفریحاتی مانند قایق سواری، اسب سواری، اسکی روی آب، اسکی، پیاده روی طولانی مدت، بالارفتن از کوه در طول سفر برای زنان باردار ممنوع است زیرا انجام آنها سبب تغییر فشار هوا می شود که یک عامل بسیار خطرناک برای زن بارداراست.3

آشنایی با برخی نکات مهم در رابطه با سفر در دوران بارداری
 
سفر جاده‌ای در دوران بارداری
خیلی از خطرها و قوانین مربوط به سفر هوایی، درمورد سفر جاده‌ای نیز صدق می‌کند. دکتر نای می‌گوید: «مهم‌ترین مشکل برای سفر در دوران بارداری، لخته‌شدن خون است. اگر می‌خواهید با خودرو مسافتی طولانی را طی‌ کنید، حتما هر چند ساعت یک بار پیاده شوید و راه بروید. اگر اختلال لخته‌شدن خون دارید، شاید مجبور باشید جوراب‌های مخصوص بپوشید تا خطر لخته‌شدن کم شود.» ورزش ساق پا هم برای بهبود گردش خون مفید است. برای این کار کافی است کف پاهایتان را بالا ببرید و مچتان را بچرخانید.

بستن کمربند ایمنی در سفر جاده‌ای و البته سفر هوایی بیش ‌از‌ اندازه اهمیت دارد. قسمت بالای کمربند را بالای شکم قرار دهید (به‌شکلی که از بین سینه‌هایتان رد شود) و قسمت پایینی را در قسمت بالای ران ببندید (به‌شکلی که از روی استخوان کفلتان رد شود). در تمام طول سفر، کمربند را بسته نگه دارید.4
 
سفر هوایی در دوران بارداری
دکتر کنت جانسون (Kenneth Johnson)، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه نووا (Nova Southeastern University)، معتقد است: «سفر هوایی در دوران بارداری هیچ منعی ندارد؛ اما عقل سلیم حکم می‌‌کند زنانی که بارداری پرریسک دارند نباید با هواپیما سفر کنند، مثلا زنانی که بارداری دوقلو، بیماری فشار خون بالا، حالت تهوع شدید، جفت سرراهی، زایمان زودرس و دیگر مشکلات مربوط به بارداری را دارند.»4
 
سفر دریایی در دوران بارداری
شاید سفر دریایی در دوران بارداری به نظر خیلی آرامش‌بخش برسد؛ اما اگر تاکنون با کشتی سفر نکرده‌اید، دوران بارداری اصلا زمان مناسبی برای امتحان‌کردن آن نیست. چرا؟ به این دلیل که زنان باردار معمولا حالت تهوع دارند و سوار کشتی ‌شدن احتمالا حالشان را بدتر می‌کند.

دکتر نای می‌گوید: «ما معمولا در دوران بارداری برای کنترل حالت تهوع دارو تجویز می‌کنیم، ولی فکر نمی‌کنم ارزشش را داشته باشد که در چنین شرایطی سفر کنید. علاوه بر این، معمولا گزارش‌هایی از ویروس‌های معده‌ای وجود دارند که در کشتی گسترش پیدا می‌کنند. این ویروس‌ها می‌توانند خیلی خطرناک باشند، چون می‌توانند سلامتی جنین‌تان را تهدید کنند.

کم آبی و ازدست‌دادن تعادل الکترولیت می‌تواند باعث زایمان زودرس شود؛ پس به‌مقدار زیاد مایعات بنوشید، به‌خصوص اگر حالت تهوع یا بیرون‌روی دارید. بعضی از داروهای ضد ‌اسهال در دوران بارداری بی‌خطر هستند. حتما قبل از سفر با پزشکتان مشورت کنید.»4

آشنایی با برخی نکات مهم در رابطه با سفر در دوران بارداری

غذا و نوشیدنی‌ها در سفر

مصرف غذا و نوشیدنی‌ها در سفر می‌تواند خطرهایی را برای زن باردار به وجود آورد، به همین دلیل وقتی در سفر هستید، بهتر است توجه بیشتری به آنچه می‌خورید و می‌نوشید، داشته باشید. برخی از مواردی که بهتر است در رابطه با نحوۀ مصرف آب و غذا به آنها توجه کنید در زیر آمده است:
 
آب بسته‌بندی‌شده استفاده کنید
بهتر است این آب‌ها را از میان نام‌هایی انتخاب کنید که علامت استاندارد و نشان سازمان غذا و دارو روی آنها درج شده است. اگر به آب بسته‌بندی‌شده دسترسی ندارید، بهتر است از مصرف آب لوله‌‌کشی بدون جوشاندن آن پرهیز کنید و حتماً پیش از مصرف، آب را بجوشانید. از مصرف آب چشمه و رودخانه به شدت پرهیز کنید. مصرف آب آشامیدنی ناسالم ممکن است باعث ابتلا به بیماری وبا شود.
 
از مصرف یخ‌های فله‌ای خودداری کنید
قالب‌های یخی که در دکه‌ها به صورت باز فروخته می‌شود ممکن است غیربهداشتی و آلوده باشد. به همین دلیل بهتر است از آنها استفاده نکنید.
 
به میزان کافی آب بنوشید
به طور کلی زنان باردار باید روزانه هشت تا ۱۰ لیوان آب بنوشند. اگر به مناطق گرمسیر سفر می‌کنید، کاهش آب مصرفی ممکن است باعث دهیدراته شدن یا از دست دادن آب بدن شود که برای جنین خطرناک است. به همین منظور سعی کنید که همیشه آب سالم و پاک همراه خود داشته باشید تا به محض تشنگی از آن بنوشید.
 
از مصرف شیر، لبنیات و آب‌میوۀ غیرپاستوریزه پرهیز کنید
شیر و لبنیات غیرپاستوریزه و محلی می‌تواند باعث بیماری تب مالت شود، بنابراین دقت کنید که حتماً از شیر، لبنیات و آب‌میوۀ پاستوریزه استفاده کنید.
 
غذاها را خودتان بپزید
تا آنجا که ممکن است سعی کنید غذاها را خودتان بپزید و به رستوران‌های بین‌راهی اطمینان نکنید. همچنین غذاهای مانده هم می‌تواند ایجاد بیماری کند. غذاهای نیمه‌آماده یا غذاهای فرآوری‌شده مثل سوسیس، کالباس و انواع ناگت می‌تواند حامل باکتری یا انگل‌های بیماری‌زا باشد و اگر درست پخته نشود می‌تواند باعث بیماری شود. توجه کنید که در طول سفر وعده‌های غذایی خود را کاهش ندهید و رژیم غذایی پیش از سفر خود را حفظ کنید.
 
سبزیجات و میوه‌ها باید تمیز شسته شود
سبزی و میوه را پیش از مصرف خوب بشویید و ضدعفونی کنید. بهتر است تا حد امکان از سبزیجات پخته استفاده کنید. میوه‌ها و سبزیجاتی که خوب شسته نشده است، می‌تواند باعث وبا شود. از تماس با میوه‌هایی روی درخت و چیدن آنها پرهیز کنید، زیرا ممکن است آغشته به انواع سم آفت‌کش باشد.1

پینوشتها
1.www.madarsho.com
2.www.khabaronline.ir
3.www.namnak.com
4.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.