طرز تهیه پنج غذای سنتی کشور ژاپن

بیف یاکیتوری


مواد لازم برای بیف یاکیتوری
سس سویا 2 قاشق غذاخوری

شکر ریزدانه یک قاشق غذاخوری

زنجبیل تازه رنده شده یک قاشق چای خوری

فیله گوشت خرد شده به تکه های سه سانتیمتری 800 گرم

پیاز خرد شده4 عدد

مایونز نیم فنجان

سس خردل یک قاشق چایخوری

طرز پخت و تهیه بیف یاکیتوری
ابتدا در کاسه متوسطی سس سویا، شکر و زنجبیل را بریزید و هم بزنید تا شکر حل شود. گوشت را اضافه کنید و مخلوط کنید تا خوب گوشت به آن آغشته شود.

روی آن را با پلاستیک بپوشانید. بگذارید 3 ساعت در یخچال بماند. بعد از 3 ساعت گوشت را از سس جدا کنید و با پیازها به سیخ بکشید. گریل اجاق یا باربکیو را داغ کنید. سیخ ها را روی آن گذاشته و گوشت ها را 6 تا 8 دقیقه کباب کنید. در همین حین مایونز و سس خردل را در کاسه کوچکی مخلوط کرده و با سیخ های کباب سرو کنید.1

طرز تهیه پنج غذای سنتی کشور ژاپن


جوجه کبابی ژاپنی با برشهای کدو


مواد لازم
گوشت ران مرغ بدون پوست 450 گرم

روغن 2 قاشق سوپخوری

سس سویا  2 قاشق سوپخوری

آب لیموترش  3 قاشق سوپخوری

شکر  3 قاشق مرباخوری

کدو 2 عدد

رب گوجه فرنگی 2 قاشق مرباخوری

طرز تهیه
روی پوست ران جوجه به فواصل یک سانتیمتر از هم با چاقو شیارهایی بزنید بطوریکه تا حدودی روی گوشت آن نیز برش نازکی بخورد , روغن را در ماهیتابه گرم کرده و دو طرف مرغها را سرخ کنید , مخلوط سس سویا , شکر و آبلیمو را افزوده و بهم بزنید تا مرغ به سس آغشته شود , با چاقوی تیزی مرغ را از جای شیارها کاملا ببرید و با برشهای کدو سرخ شده سرو نمایید .

طرز تهیه برشهای کدو
کدو را بصورت مورب خرد کنید , روغن را در ماهیتابه گرم کرده و کدوها را روی شعله زیاد در ان سرخ کنید تا ترد شوند سپس مخلوط رب گوجه , آبلیمو و شکر را بیافزایید و بهم بزنید .2

طرز تهیه پنج غذای سنتی کشور ژاپن


قزل آلا شکم پر ژاپنی


مواد لازم برای 4 نفر
 قزل آلا یا ماهیان مشابه1 کیلو

ادویه1 قاشق چایخوری

 سیب متوسط پخته و قطعه شده 1 عدد

 پیاز متوسط حلقه شدهنصف فنجان

 لیمو شیرین4 قطعه

 کره یا مارگارین ذوب شده نصف فنجان

طرز تهیه ماهی قزل آلای شکم پر ژاپنی
برای تهیه ماهی شکم پر منقل را آماده کرده ماهی را در وسط یک ورق آلومینیومی بگذارید. داخل شکم ماهی کمی ادویه ریخته و با سیب و پیاز و لیمو پر کنید. مقداری از کره را هم داخل شکم ماهی ریخته و بقیه را با قلم مو روی ماهی بمالید. سپس آلومینیوم را کاملاً دور ماهی بپیچید و در یک ورق فویل دیگر بگذارید و داخل منقل بمدت 15 دقیقه حرارت دهید. سپس بسته را برگردانید تا حدود 15 الی 20 دقیقه حرارت ببیند پس طلایی شدن روی ماهی آن را سرو نمایید.این خوراک دریایی از دسته ماهی های شکم پر ژاپنی می باشد.3

طرز تهیه پنج غذای سنتی کشور ژاپن


تمپورا


مواد لازم برای 3 نفر
2 پیمانه آرد

1 عدد تخم مرغ

1 ق چ بیکینگ سودا

2 ق غ آرد ذرت

200 میلی لیتر آب سرد

1 عدد بادمجان به صورت طولی برش داده شده

1 عدد هویج به صورت طولی برش داده شده

1 عدد پیاز حلقه حلقه شده

5-4 تکه از کلم بروکلی

1 عدد فلفل دلمه به صورت طولی برش داده شده

3-4 برگ کلم کالی

نمک و فلفل به میزان لازم

روغن

سویا سس

سس چیلی شیرین

طرز تهیه
بادمجان را پوست گرفته و به صورت طولی برش می دهیم. هویج را نیز پوست گرفته و به صورت نازک ونواری برش داده میشود. دانه های داخل فلفل دلمه را خارج کرده و آن را نیز به صورت نواری برش می دهیم.. پیاز را پوست گرفته و به صورت حلقه ای برش داده میشود. کلم بروکلی را نیز به تکه های کوچک خرد می کنیم و به کناری می گذاریم. میگوها را نیز پاک می کنیم.

حالا باید مایه تمپورا را آماده کرد: 1 پیمانه آرد – بیکینگ سودا- و آرد ذرت را با هم ترکیب می کنیم. داخل یک قابلمه گود میزان نسبتن زیادی روغن را داغ می کنیم-.تخم مرغ را داخل یک ظرف شکسته و با آب سرد مخلوط کنید.

½ مایع آب-تخم مرغ را به آرد اضافه می کنیم و مواد را با هم مخلوط کرده و هم می زنیم و بعد ½ باقی مانده را به مخلوط خمیری اضافه کرده و خوب با هم مخلوط می کنیم تا یک مایع یکدست داشته باشیم.

داخل یک تابه گود (وک) میزان نسبتن زیادی روغن را داغ می کنیم- برای اطمینان از داغ بودن روغن می توانید کمی از مایه خمیر را داخل روغن انداخته – اگر خمیر بالای روغن آمد یعنی روغن آماده ی سرخ کردن است.هر یک از سبزیجات را 3-2 ثانیه داخل خمیر مایه قرار داده و داخل روغن داغ بریزید و بگذارید 3-2 دقیقه سرخ شده و به صورت سوخاری در آیند.

تمپوراهای آماده شده را با سس سویا و سس چیلی شیرین سرو کنید.4

طرز تهیه پنج غذای سنتی کشور ژاپن


سوکیاکی


مواد لازم برای تهیه سوکیاکی
روغن کنجد : سه قاشق غذا خوری

گوشت قرمز ورقه ای خرد شده : ۲۵۰ گرم

پیاز درشت : یک عدد

قارچ درشت : ۵ عدد

آب گوشت : یک لیتر

سس سویا : دو قاشق سوپخوری

پنیر توفو : ۱۰۰ گرم

نودل گوشت : یک یسته

ساقه کرفس خرد شده : برای تزیین

زرده تخم مرغ : یک عدد

فلفل : به مقدار لازم

نمک : به مقدار لازم

طرز تهیه سوکیاکی
برای تهیه سوکیاکی ابتدا سه قاشق غذاخوری روغن کنجد را درون تابه ای مناسب بریزید سپس تابه را روی حرارت گاز قرار دهید تا روغن به خوبی داغ شود و ۲۵۰ گرم گوشت قرمز را که به صورت ورقه ورقه خرد کرده اید درون روغن قرار دهید و به کمک قاشق ورقه های خرد شده گوشت را پشت و رو نمایید تا رنگ ها تغییر کند سپس مخلوط گوشت و کنجد را درون قابلمه ای مناسب بریزید و قابلمه را روی حرارت کم شعله گاز قرار دهید و یک لیتر آب گوشت به مخلوط مواد بیفزایید و اجازه دهید تا گوشت به خوبی نرم و پخته شود.

پوست پیاز را بگیرید سپس آن را به کمک چاقویی تیز از قسمت پشت پیاز به صورت برش هایی هم ارز خرد نمایید تا پیاز به صورت دایره دایره ای تبدیل شود سپس قارچ ها را به خوبی بشویید و آن ها را نیز از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم نمایید.

در این مرحله از طرز تهیه سوکیاکی سس سویا را با آب گوشت ترکیب نمایید سپس قارچ های خرد شده و پیاز حلقه ای شده را به همراه سس سویا به گوشت پخته شده بیفزایید و اجازه دهید تا پیاز و قارچ پخته شوند و آب گوشت را به خود جذب نمایند.

بعد از اینکه سوکیاکی پخته شد قالب نودل را از وسط نصف نمایید و درون قابلمه بریزید سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا نودل ها به مدت ۵ دقیقه پخته شوند.

بعد از اینکه رشته های نودل پخته شدند زیر گاز را خاموش نمایید سوکیاکی را درون ظرفی مناسب بریزید سپس یک عدد زرده تخم مرغ خام را روی این خوراک ژاپنی قرار دهید و آن را به همراه تکه های خرد شده پنیر توفو و ساقه کرفس خرد شده به زیبایی تزیین نمایید.5


پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.parsnaz.com
3.www.torinoplus.ir
4.www.cookpad.com
5.www.arga-mag.com
نسخه چاپی