فواید بی شمار قارچ

قارچ های خوراکی دارای طعم بی نظیر و خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارند و یکی از سبزیهایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. برای آشنایی با خواص بی نظیر قارچ در ادامه این مطلب همراه ما باشید .
سه‌شنبه، 15 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید بی شمار قارچ
قارچ، خوراکیِ خوشمزه‌ای است که انواع مختلف و متنوعی دارد. این گیاه ساپروفیت (saprophyte) است، یعنی کلروفیل (سبزینه) ندارد و برای رشد، مواد مغذی مورد نیازش را از گیاهان و حیوانات مرده یا در حال فساد جذب می‌کند. قارچ‌ها رنگ، بافت، شکل و خواص مختلفی دارند. قارچ خواص زیادی دارد؛ از جمله اینکه برای پیشگیری از کلسترول بالا، سرطان سینه و پروستات و دیابت خیلی مفید است و به کاهش وزن و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند. قارچ به دلیل اینکه سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینواسید، آنتی‌بیوتیک و آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند برای رشدتان مفید باشد و از شما در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت کند. حالا بیایید با خواص قارچ بیشتر آشنا شویم.شاید باورتان نشود، اما ۱۴۰,۰۰۰ نوع قارچِ خوراکی در دنیا وجود دارد که علم تنها ۱۰ درصدشان را می‌شناسد و فقط در مورد ۱۰۰ نوع‌شان تحقیق شده است. با خواندن این متن با بعضی از خواص اثبات‌شده‌ی قارچ برای سلامتی و درمان آشنا می‌شویم:


تنظیم سطح کلسترول

قارچ کلسترول و چربی ندارد و میزان کربوهیدراتش هم کم است؛ پس مقدار زیادی پروتئینِ کم‌چرب به بدن‌تان می‌رساند. یکی دیگر از خواص قارچ این است که فیبر و آنزیم‌های خاصی در آن وجود دارند که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کنند. تازه، پروتئین کم‌چربی که در قارچ وجود دارد، موقع هضم به سوختن کلسترول بیشتر کمک می‌کند. توازن و تعادل بین سطح کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL) برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مثل تصلب شرایین، حمله‌ی قلبی و سکته ضروری است.


درمان کم‌خونی

کسانی که کم‌خونی دارند در واقع سطح آهن خون‌شان پایین است، در نتیجه همیشه احساس خستگی و سردرد دارند، عملکردِ سیستمِ عصبی‌شان کاهش می‌یابد و مشکل سوءِهاضمه دارند. قارچ یک منبع خوب آهن است و ۹۰ درصد این آهن توسط بدن جذب می‌شود.‌ با جذب آهن، خون می‌تواند گلبول‌های قرمز بیشتری تولید کند که باعث می‌شود یکی دیگر از خواص قارچ، کمک به سلامتی و افزایش قدرت فرد باشد.


پیشگیری از سرطان سینه و پروستات

قارچ سرشار از بتاگلوکان و اسید لینولئیک کُنژوگه (Conjugated Linoleic Acid) است. این مواد خاصیت ضدسرطانی دارند و برای پیشگیری از سرطان سینه و پروستات خیلی مفید هستند.‌ به علاوه اسید لینولئیک آثار مضر استروژن اضافی در بدن را هم متوقف می‌کند. مقدار زیاد و اضافی استروژن بعد از یائسگی مهم‌ترین دلیل سرطان سینه در خانم‌هاست. از طرف دیگر بتاگلوکان از رشد سلول‌های سرطان پروستات جلوگیری می‌کند و تحقیقات زیادی خواص ضدتومور قارچ را اثبات کرده‌اند.1


قارچ مناسب برای افراد دیابتی

قارچ، هیچ گونه چربی ندارد و دارای کربوهیدارات کم، پروتئین بالا، آنزیم ها، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است. بنابراین، برای بیماران دیابتی، عالی است. آنزیم های طبیعی موجود در آن به شکستن قندها و نشاسته کمک می کنند. همچنین، عملکرد غدد درون ریز را بهبودمی بخشند به علاوه پیش از این هم در بخش سلامت نمناک توضیح داده شد که  آنتی بیوتیک های طبیعی موجود در قارچ، به مبارزه با عفونت هایی که افراد دیابتی، مستعد ابتلا به آنها هستند، کمک می کنند.


قارچ برای کمک به کاهش وزن

همه می دانند برای کاهش چربی و کلسترول، باید چربی اضافی که برای هضم پروتئین ها در بدن به کارمی رود را بسوزانید. در زمان رژیم، همیشه، رژیم غذایی با پروتئین بالا، کربوهیدرات پایین و بدون چربی که همگی از خواص قارچ هستند، توصیه می شود.


قارچ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ترکیب ویتامین های A، B و C در قارچ، می تواند سیستم ایمنی خوبی بسازد. آنتی بیوتیک های قوی موجود در قارچ، به مبارزه با عفونت ها کمک می کند. آنتی اکسیدان ارگوتیونین، دربرابر رادیکال های آزاد، از بدن محافظت می کند.


جلوگیری از آترواسکلروز

امروزه بیماری های قلبی بعنوان عامل اصلی مرگ در سراسر جهان است. اگر قارچ دکمه ای را در بخشی از رژیم غذایی خود بگنجانید، می توانید با بیماری های قلبی مبارزه کنید.

یکی از خطرات اصلی بیماری قلبی آترواسکلروز است که باعث ضخیم شدن دیواره شریانی به دلیل انباشت پلاک میشود.


کاهش خطر ایجاد پلاک

مصرف قارچ دکمه ای مانع تشکیل پلاک و همچنین کاهش التهاب سلول های شریان ها می شود. در نتیجه توانایی جلوگیری از بیماری قلبی را دارد.


سلول های T را افزایش می دهد

وقتی سیستم پاتوژن یا سلول های سرطانی به بن شما نفوذ کند، سیستم ایمنی فعال می شود .

سلول های ‏T، از بیماری ها جلوگیری می کند. مصرف قارچ دکمه ای سیستم ایمنی بدن شما را افزایش می دهد و به عنوان یک پلی ساکارید در قارچ فعالیت های خاص را افزایش می دهد.2


خواص قارچ در بهبود آسم

مطالعاتی در مورد خواص قارچ وجود دارد که نشان می‌دهد این ماده مغذی می‌تواند در بهبود اسم و همچنین علائم مربوط به آن مؤثر باشد. آسم از جمله مشکلات ریوی است که درمان کردن آن نیاز به زمان زیاد و همچنین صرف هزینه دارد. خوشبختانه در این میان استفاده کردن از خواص قارچ باعث خواهد شد که طول دوره درمان و همچنین عوارض جانبی داروهای درمان اسم به مقدار زیادی کاهش پیدا کند.

لذا می‌توانید با استفاده از خواص قارچ البته با مشورت پزشک خود میزان اثربخشی درمان اسم را بهبود ببخشید.


خواص قارچ در کاهش خطر سکته مغزی

عامل اصلی که باعث بروز سکته‌های مغزی می‌شود، عدم تعادل و رسیدن اکسیژن کافی به مغز است. در این صورت است که مغز و سلول‌های آن توان انجام واکنش‌های زیستی را از دست می‌دهند و سکته مغزی رخ می‌دهد. از این رو شما باید تلاش داشته باشید تا سطح اکسیژن‌رسانی به سلول‌های مغزی را ثابت نگاه دارید و این کار فقط با خوردن مواد مغذی و انجام ورزش امکان پذیر است.

قارچ دارای مقدار کافی پتاسیم است. بارها در این مقاله در مورد خواص پتاسیم در عملکرد مناسب عروق خونی با هم صحبت کردیم و جا دارد که باز هم تأکید کنیم، این عامل باعث خواهد شد تا درصد احتمال بروز سکته‌های مغزی نیز کاهش پیدا کند.

همچنین مطالعاتی بر روی خواص قارچ انجام شده است که نشان می‌دهد استفاده کردن از آن نه تنها به پیشگیری از سکته مغزی بلکه در بهبود علائم مربوط به سکته‌های مغزی نیز کمک می‌کند. مطمئناً خواص قارچ به اندازه داروهای بهبود دهنده عوارض سکته مناسب نیست اما می‌تواند در کنار آن تأثیرگذار باشد.


بهبود ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص قارچ این است که حاوی ویتامین‌های B، C و A است. حضور این ویتامین‌ها در بدن، سیستم ایمنی را تقویت و بروز بیماری‌های شایع به مانند سرماخوردگی و عفونت‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین آنتی اکسیدان های قوی از احتمال حمله‌های اکسیدانی کاسته و به سلامتی شما کمک می‌کند.


استخوان‌های قوی‌تر

از دیگر خواص قارچ این است که یک منبع غنی از کلسیم است. این ماده برای قدرت و استحکام استخوان فایده‌ی زیادی دارد. اگر قارچ، را به طور مداوم در رژیم غذایی‌تان بگنجانید خطر ابتلا به پوکی استخوان، درد مفاصل و کاهش تحرک را کاهش می‌دهید.


مرطوب کننده

اسید هیالورونیک به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی در بدن عمل می‌کند. این اسید در پوست شما نیز وجود دارد و وظیفه شاداب نگه‌داشتن پوست را بر عهده دارد. همچنین وجود این اسید باعث می‌شود پوست شما چین و چروک کمتری در طول گذر عمر داشته باشد. قارچ، حاوی مقادیر کافی از این اسید است که برای پوست شما می‌تواند مفید باشد. از طرف دیگر قارچ، با داشتن پلی ساکاریدهای مؤثر در شادابی و رطوبت رسانی به پوست موجب رفع مشکلات رایج پوستی می‌شود.


رفع آکنه

قارچ منبع غنی از ویتامین D است. این ویتامین در درمان بسیاری از آکنه‌ها و رفع جای جوش صورت کاربردی است. از این رو بیشتر پمادهای ضد آکنه ترکیباتی از این ویتامین دارند. شما به جای استفاده از این کرم‌های شیمیایی می‌توانید از ماسک قارچ، استفاده کنید.


خواص قارچ در روشن کردن پوست

قارچ دارای کجیک اسید است. این اسید وظیفه روشن‌سازی پوست را دارد. ملانین در پوست توسط این اسید تحریک شده و موجب شادابی و روشنی در پوست می‌شود. پوست روشن شما در اثر رشد سلول‌های جدید و حذف سلول‌های قدیمی روی بدن به وجود می‌آید. استفاده از قارچ، جایگزین مناسبی برای مواد شیمیایی مضر برای پوست است.


رفع ریزش مو

کم‌خونی یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. کم‌خونی ناشی از عدم تغذیه کافی و کمبود آهن به وجود می‌آید. قارچ، منبع خوبی برای آهن است و می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. آهن ماده مغذی است که در گلبول‌های قرمز وظیفه خون و اکسیژن‌رسانی را بر عهده دارد.


رشد مو

سلنیوم، ترکیبی است که در قارچ، به مقدار زیاد موجود است. سلنیوم به عنوان آنتی اکسیدان قوی، رادیکال‌های آزاد که باعث تخریب ریشه و تار مو می‌شوند را خنثی می‌کند. سلنیم فقط در غذاهای گوشتی وجود دارد و تنها منبع گیاهی آن قارچ است. از این رو گیاه‌خواران نیز می‌توانند از این منبع برای جذب سلنیوم استفاده کنند. خاصیت دیگر سلنیوم، ضد شوره بودن آن است. همچنین سلنیوم، پوست مرده کف سر را تخریب و باعث رشد سلول‌های جدید می‌شود. این فعالیت‌ها توسط سلنیوم در نهایت موجب کاهش ریزش مو می‌گردد.3

در ادامه با ویتامین های موجود در قارچ آشنا میشویم .


ویتامین D قارچ

قارچ، تنها سبزی است که حاوی ویتامین D می باشد و همچنین حاوی:کلسیم، آهن، پتاسیم، مس و سلنیوم است.


ویتامین B1 قارچ

قارچ ها همچنین یک منبع خوب از ویتامین B 1 هستند، که به عنوان تیامین نیز شناخته می شود. تیامین همچنین مسئول کنترل شدن انرژی آزاد شده از کربوهیدرات ها است و برای عملکرد منظم سیستم عصبی و مغز مورد نیاز است.


ویتامین B2 قارچ

قارچ ها سرشار از ریبوفلاوین یا ویتامین B2 هستند. این ویتامین، باعث بهبود سلامت چشم می شود و همچنین گلبول های سالم قرمز را حفظ می کند و به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و آن را تقویت می نماید.

ویتامین B2 موجود در قارچ نیز مسئول داشتن پوستی سالم است.


ویتامین B 3 قارچ

نیاسین یا ویتامین B3، یکی دیگر از ویتامین های B است، که در قارچ یافت می شود و در کنترل انتشار انرژی از کربوهیدرات و چربی و پروتئین تاثیرگذار است و به حفظ سیستم عصبی بدن و سیستم گوارش در شکل خوب کمک می کند.


ویتامین B5 قارچ

ویتامین B5، همچنین به عنوان پانتو تونیک اسید نیز شناخته می شود و به طور طبیعی در قارچ یافت می شود. یک ویتامین بسیار مهمی است که برای متابولیک مختلف در بدن نقش ضروری دارد.

همچنین در تولید هورمون ها در بدن کمک می کند.


ویتامین B6 قارچ

ویتامین B6 که در قارچ یافت می شود، در بهبود خلق و خوی تاثیر دارد و همچنین تنظیمات داخلی بدن را انجام می دهد و برای عملکرد و پیشرفت مغز بسیار مهم است. این ویتامین، مسئول کاهش افکار منفی و افسردگی نیز است.


ویتامین B9 قارچ

قارچ ها بسیار غنی از ویتامین B هستند، که معمولا به عنوان فولات نیز شناخته می شوند و بر تشکیل گلبولهای سفید در گلبولهای قرمز در مغز استخوان کمک می کند.

فولات برای رشد سالم بدن بسیار ضروری است. برای زنان باردار نیز توصیه می شود که فولات مصرف کنند، که برای رشد جنین مناسب است.


ویتامین H قارچ

ویتامین H یا بیوتین، نوعی از ویتامین است که در قارچ یافت می شود. در سوخت و ساز بدن و کربوهیدرات و پروتئین ضروری است و باعث تقویت ایمنی و سلامت درونی بدن می شود.2


پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.namnak.com
3.www.gymito.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.