موارد مصرف و عوارض جانبی متفورمین
مصرف متفورمین همراه با رژیم غذایی و برنامه‌های تمرینی و احتمالاً داروهای دیگر برای کنترل قند خون بالا است. این دارو برای درمان بیماران دیابتی نوع ۲ کاربرد دارد و به کنترل قند خون بالا کمک می‌کند تا از مشکلات کلیوی، نابینایی، مشکلات عصبی، از دست دادن اندام و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری شود. همچنین کنترل مناسب دیابت ممکن است باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته شود.


نحوه عملکرد داروی متفورمین

متفورمین باعث می‌شود بدن شما به انسولینی که به طور طبیعی در بدن ترشح می‌شود واکنش و پاسخگویی مناسبی داشته باشد. این دارو همچنین میزان قند تولیدی کبد را کم کرده و میزان جذب قند توسط معده و روده را نیز کاهش می‌دهد.


نحوه مصرف متفورمین و دوز مصرفی

قبل از شروع به مصرف متفورمین راهنمای دارویی داخل جعبه را با دقت بخوانید و از پزشک یا دکتر داروساز راهنمایی بگیرید. این دارو را به صورت خوراکی معمولا روزی ۱ الی ۳ بار همراه با غذا مصرف کنید. جز در مواردی که پزشک دستورالعمل خاصی تجویز کرده باشد، موقع مصرف این دارو مایعات زیادی بنوشید.

دوز مصرف داروی متفورمین پاسخگویی بدن شما به درمان و سایر داروهای مصرفی بستگی دارد. مطمئن شوید پزشک و دکتر داروساز از تمامی داروهایی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی) اطلاع دارند. برای کاهش خطر عوارض جانبی مانند درد معده ممکن است پزشک مصرف این دارو را از دوز پایین تجویز کند و در طول درمان و به آرامی دوز آن را افزایش دهد. از دستورات پزشک پیروی نمایید. برای عملکرد بهتر این دارو را به صورت منظم مصرف کنید و به خاطر داشته باشید هر روز در ساعت مشخصی آن را استفاده کنید.

اگر داروی درمان دیابت دیگری مانند کلرپروپامید استفاده می‌کنید از دستورات پزشک برای قطع داروی قبلی و شروع به مصرف متفورمین پیروی کنید. همچنین به صورت منظم و طبق تجویز پزشک قند خون خود را بررسی کنید و نتایج آن را در اختیار پزشک بگذارید. کمبود یا افزایش قند خون خود را به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است موجب تغییر دوز مصرفی دارو شود. 1


عوارض جانبی متفورمین

در صورت ظاهر شدن علائم آلرژیک همچون کهیر، مشکل تنفس، ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو حتما به اورژانس مراجعه کنید.

مشاهده علائم زیر در صورتی که شدت پیدا کند، ادامه دار شود، بهبود یافته و دوباره عود کند یا مدتی بعد از مصرف دارو ظاهر شود نیاز به مشورت با پزشک دارد:

باد و نفخ

اسهال

درد معده

گاز

سوء هاضمه

یبوست

سردرد

سوزش سر دل

فلزی شدن طعم دهان

تغییرات ناخن

درد عضلانی


عوارض جانبی جدی متفورمین
در صورت مشاهده هریک از علائم زیر فورا با پزشک تماس بگیرید:

خستگی شدید

ضعف

حالت تهوع یا استفراغ

سرگیجه یا سبکی سر

تپش قلب سریع یا کند

سوزش پوست یا جوش

درد عضلانی

احساس سرما

درد معده

کاهش اشتها

تنفس عمیق یا سریع یا تنگی نفس

درد قفسه سینه

در برخی موارد نادر مصرف متفورمین ممکن است باعث بیماری مرگبار اسیدوز لاکتیک (تشکیل اسید لاکتیک در بدن) شود و موارد زیر ممکن است خطر بروز آن را افزایش دهد:

بیماری کبدی یا کلیوی

نارسایی احتقانی قلب

عفونت شدید

کم آبی بدن

توجه: عوارض ذکر شده تنها بخشی از عوارض احتمالی متفورمین می باشد، برای اطلاع از لیست کامل عوارض جانبی این دارو با پزشک معالج صحبت کنید. 2


موارد مصرف و عوارض جانبی متفورمین

موارد احتیاط مصرف متفورمین

اگر به داروی متفورمین حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید. داروی متفورمین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

قبل از استفاده از این دارو سوابق پزشکی خود را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصا مشکلات تنفسی (مانند بیماری انسداد ریه و آسم شدید)، مشکلات خونی (مانند کم خونی، کمبود ویتامین B12)، بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های کبدی.

قبل از هرگونه جراحی یا عکس برداری با اشعه X یا آزمایش‌هایی که در آن از ماده کنتراست‌زا ید دار استفاده می‌شود با پزشک در مورد تمامی داروهای مصرفی مشورت نمایید. تمامی داروهای مصرفی را به اطلاع پزشک برسانید. ممکن است برای مدت کوتاهی استفاده از این دارو را به دلیل عمل جراحی یا آزمایش‌های پزشکی متوقف کنید. قبل از انجام عمل جراحی و آزمایش‌ها از پزشک یا دندان‌پزشکتان راهنمایی بخواهید.

ممکن است حین مصرف این دارو دچار تاری دید، سرگیجه و خواب‌آلودگی ناشی از قند خون پایین یا بالا شوید. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید.

تب بالا، مصرف قرص‌های آب (دیورتیک‌ها مانند هیدروکلروتیازید)، تعرق زیاد، اسهال یا استفراغ باعث از دست دادن مقدار زیادی از آب بدن می‌شوند و خطر ابتلا به لاکتیک اسیدوز را بالا می‌برند. اگر دچار اسهال یا استفراغ طولانی مدت شدید، مصرف این دارو را قطع کنید و سریعا با پزشک تماس بگیرید. توصیه می‌شود مایعات زیادی مصرف کنید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری کنید. برای راهنمایی بیشتر با پزشک مشورت کنید.

مشکلات بدن (مانند تب، عفونت، آسیب‌دیدگی و جراحی) باعث می‌شود کنترل قند خون دشوارتر شود. در صورت بروز این عوارض با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است لازم باشد در درمان تغییراتی به وجود آید یا آزمایش‌های قند خون لازم باشد. سالمندان ممکن است در مقابل عوارض جانبی مانند قند خون پایین و لاکتیک اسیدوز حساسیت بیشتر از خود نشان دهند.

در زمان بارداری این دارو فقط زمانی که مورد نیاز است و پزشک تجویز کرده باشد مصرف کنید، در مورد مزایا و خطرات آن با پزشک مشورت کنید. ممکن است پزشک داروی شما را با انسولین در زمان بارداری عوض کند. از دستورات پزشک به دقت پیروی کنید.

متفورمین ممکن است باعث تغییراتی در دوره قاعدگی (افزایش تخمک‌گذاری) شود و احتمال بارداری را افزایش دهد. هنگام مصرف متفورمین در مورد راه‌های مطمئن جلوگیری از بارداری با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

متفورمین به اندازه کمی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود. در مورد شیردهی به نوزاد هنگام مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید. 1


مصرف متفورمین با چه داروهایی تداخل دارد؟

مصرف برخی از داروها ممکن با عملکرد متفورمین تداخل ایجاد کند. در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر قبل از مصرف متفورمین با پزشک مشورت کنید، ممکن است لازم باشد سطح قند خون شما بیشتر بررسی و دوز دارو تنظیم شود:

سایر داروهای دیابت

قرص های استروئیدی، مانند پردنیزولون

داروهایی برای درمان مشکلات قلبی و فشار خون بالا

هورمون های زنانه و مردانه مانند تستوسترون، استروژن و پروژسترون

قرص هایی که باعث می شوند شما بیشتر ادرار کنید (ادرار آورها)، مانند فوروزماید

برخی از خانم ها ممکن است پس از شروع مصرف قرص های ضد بارداری، به مقدار کمی در دوز متفورمین نیاز داشته باشند. به این دلیل که قرص های جلوگیری از بارداری، نحوه متابولیسم قند در بدن را تغییر می دهند. 3


پی نوشت:
1.www.doctoreto.com
2.www.coca.ir
3.www.pezeshket.com
نسخه چاپی