خوراکیها و مکمل های مفید برای بیماری های کبدی

کبد مثل نیروگاه بدن است و کارهای اساسی زیادی را برعهده دارد. کبد مواد سمی راتجزیه می‌کند. برای همین سلامتی بدن به سالم نگه داشتن کبد بستگی دارد. این مقاله مواد مفید برای کبد را به شما معرفی می‌کند.
دوشنبه، 28 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خوراکیها و مکمل های مفید برای بیماری های کبدی

بیماری کبدی چیست؟

بیماری کبد می تواند ارثی(ژنتیکی) باشد یا توسط فاکتورهای متفاوتی بوجود بیاید و منجر به آسیب کبد شود. چاقی بیش از حد همچنین میتواند منجر به آسیب کبدی شود. در طول زمان ، آسیب وارده به کبد منجربه جراحت کبد می شود که می تواند باعث ناتوانایی کبد شود که یک بیماری است که تمام طول عمر تهدید کننده می باشد.


دلایل ابتلا به کبد چرب

این بیماری یکی از شایعترین نوع بیماری کبدی می باشد. همانطور که ودمد می نویسد :”افرادی که مبتلا به بیماری کبد چرب هستند اغلب مقاومت به انسولین می باشند. بدن این اشخاص انسولین تولید می کند، اما بخوبی عمل نمی کند. گلوکز در خون افزایش میابد و کبد شکر اضافه را به چربی تبدیل می کند.”

افزایش چربی بر روی توانایی کبد در انجام وظایف روزانه، مانند شکستن سلول های خون و فیلتر کردن خون، اثر می گذارد.

فاکتورهای خطرناک در این شرایط شامل:

کلسترول بالا

تری گلیسرید بالا در خون

اختلال در سوخت و ساز بدن

چاقی بیش از حد

سندرم تخمدان پلی کیستیک

دیابت نوع ۲

کم کاری غده هیپوفیز

کم کاری تیروئید

وقفه تنفسی در خواب

بیشتر از قبل شما می توانید بیماری کبد چرب را از طریق رژیم و تغییر در نحوه زندگی به حالت نرمال برگردانید.

رژیم غذایی برای درمان کبد چرب شامل:

کاهش مصرف پروتئین می باشد: چراکه افزایش مواد زائد سمی ناشی از مصرف پروتئین محدود می شود.

افزایش مصرف کربوهیدرات: به اندازه مقدار پروتئینی که مصرف می کنید از کربوهیدرات استفاده کنید.

مصرف ویتامین و داروهای تجویز شده برای مشکلات عصبی، پایین بودن گلبولها و یا مشکلات تغذیه ای ناشی از بیماری کبدی.

محدود کردن مصرف نمک: نمک در رژیم غذایی باعث افزایش مایعات و ورم در کبد می شود.

این غذاها بیماری کبدی را درمان کرده و از کبد شما در مقابل آسیب دیدگی محافظت می کند و مواد مغذی و لازم را به کبد می رساند:


گیاه خار مریم

این گیاه بخاطر دارا بودن فلاونوئید ( سیلی دیانین، سیلیبین و سیلی کریستین ) به خواص درمانی کبد معروف است. سیلیبین قدرتمندترین و شناخته شده ترین ترکیب آن می باشد.

فلونوئید موجود در آن خواص آنتی اکسیدان و آنتی فیبروتیک دارد که منابع چربی در کبد را کاهش می دهد و از ترکیب سم با سلولهای کبد جلوگیری می کند. این گیاه همچنین از کبد در برابر آسیب وارده با استامینوفن، تتراکلراید کربن، اشعه، مصرف زیاد آهن، فنیل هیدرازین، کم خونی موضعی و آمانیتا فالوئیدس ( قارچ مرگبار ) محافظت می کند.

بعلاوه این گیاه می تواند  التهاب مزمن کبد بدلیل ویروس و بیماری کبدی ناشی از سم را بهبود دهد.


قاصدک

این گیاه هرز در واقع موارد استفاده پزشکی زیادی دارد. در حقیقت، این گیاه ادرار آور بسیار قوی می باشد و خواص آنتی اکسیدان دارد که از اختلالات متابولیکی جلوگیری می کند و دارای عوامل کمک کننده به بیماری کبدی می باشد.

خوراکیها و مکمل های مفید برای بیماری های کبدی


روغن سیاه دانه

سیاه دانه دارای خواص آنتی باکتریایی ، ضد قارچ،ضد دیابت، ضد التهاب، ضد سرطان و مسکن می باشد.

بعلاوه این روغن استرس اکسیداتیو را برمی گرداند تا از کبد دربرابر آسیب های فرسودگی و شیمیایی حفاظت کند. در حقیقت ، سیاه دانه از کبد در برابر آسیب ناشی از کم خونی کبدی محافظت می کند ( آسیب واردشده به بافت هنگامی که ذخیره خون پس از یک مدت از کمبود اکسیژن به بافت برمی گردد ) این روغن همچنین از کبد در برابر آسیب ایجاد شده از طریق فلزهایی مانند سرب و موادشیمیایی مانند تتراکلوراید کربن محافظت می کند.


ویتامین E

مصرف روزانه ۸۰۰ میلی گرم ویتامین E برای افرادی که دیابت و یا التهاب شدید کبد ندارند و استئاتوهپاتیت غیر الکلی فعالی دارند بسیار مفید است چراکه از کبد در برابر عوامل خطرناک بیماریهای کبدی مانند چاقی بیش از حد و دیابت محافظت می کند. بعلاوه این ویتامین ممکن است برای مشکل بیماری های قلبی و عروقی نیز مفید باشد. اگرچه کودکان نباید ویتامین E مصرف کنند .


جگر

این عضو گوشتی سرشار از تمام مواد مغذی که کبد به آن نیاز دارد تا سالم و فعال باشد داراست. برای دریافت بهترین نتیجه، از جگر گاوی که بطور اورگانیک پرورش داده شده و از علف تغذیه کرده استفاده کنید. و بیشتر از یک تا دو بار در هفته از آن نخورید. اگرچه، جگر سرشار از آهن است و در صورت مصرف بیش از حد به کبد آسیب می رساند.1


قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی‌ها و مواد مفید برای کبد است. تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه در مقابل بیماری‌ها از کبد محافظت می‌کند. این موارد شامل کسانی که به مشکلات کبدی دچار هستند هم می‌شود. مثلا تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه احتمال ابتلا به سیروز کبدی (التهاب شدید کبد) را کاهش می‌دهد.

نوشیدن قهوه همچنین احتمال ابتلا به نوعی از سرطان کبد را کاهش می‌دهد. این نوشیدنی تأثیرات مثبتی هم روی بیماری‌های کبد و التهاب آن دارد. قهوه احتمال مرگ را در کسانی که به بیماری‌های مزمن کبدی دچار هستند، کاهش می‌دهد. محققان این تأثیر را در کسانی دیده‌اند که حداقل روزی سه فنجان قهوه می‌نوشند. این فواید احتمالا به این خاطر هستند که قهوه از تجمع چربی و کلاژن جلوگیری می‌کند. تجمع چربی و کلاژن دو نشانه‌ی اصلی بیماری کبد هستند.

قهوه همچنین موجب کاهش التهاب می‌شود و سطح آنتی اکسیدان گلوتاتیون را بالا می‌برد. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را که به‌صورت طبیعی در بدن وجود دارند و می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند، خنثی می‌کنند. قهوه فواید زیادی برای سلامتی کبد دارد. کبد شما برای یک لیوان قهوه آرامش‌بخش برای صبحانه، سپاسگزارتان خواهد بود.


گریپ‌فروت

گریپ فروت حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به‌صورت طبیعی از کبد محافظت می‌کنند. دو آنتی‌اکسیدان اصلی گریپ‌فروت نارینجنین (یا نارنژنین) و نارینجین (یا نارینژین) هستند. چندین تحقیق روی حیوانات نشان داده‌اند هردوی این آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب‌ به کبد جلوگیری می‌کنند.

گریپ‌فروت به دو روش از کبد حفاظت می‌کند:

کاهش دادن التهاب

محافظت از سلول‌ها

تحقیقات نشان داده‌اند این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند فیبروز کبدی را کاهش بدهند. فیبروز کبدی بیماری‌ای است که در آن بافت‌های متصل اضافی در کبد رشد می‌کنند. این مشکل معمولا به‌خاطر التهاب مزمن به‌وجود می‌آید.

به‌علاوه آزمایش روی موش‌هایی که تغذیه‌ی پُرچربی داشتند نشان داده است نارینجنین میزان چربی درون کبد را کاهش می‌دهد. نارینجنین همچنین آنزیم‌های لازم برای چربی سوزی را افزایش می‌دهد. این می‌تواند از جمع‌شدن چربی اضافی در کبد جلوگیری کند.


تمشک آبی و زغال‌اخته

تمشک آبی و زغال‌اخته هر دو حاوی آنتوسیانین هستند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که به این میوه‌ها رنگ خاص خود را می‌دهند. به‌علاوه این آنتی‌اکسیدان‌ها فواید زیادی هم برای سلامتی دارند.

چندین تحقیق روی حیوانات نشان داده‌اند تمشک آبی و زغال‌اخته، یا آب یا عصاره‌ی آن می‌تواند به سلامت کبد کمک کند.

خوردن این میوه‌ها برای ۳ تا ۴ هفته از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کند. به‌علاوه تمشک آبی عکس‌العمل سیستم ایمنی و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان را افزایش می‌دهد.

یک آزمایش دیگر به این نتیجه رسیده که آنتی‌اکسیدان‌هایی که در تمشک‌ها دیده‌ می‌شوند ایجاد زخم‌های فیبروز کبد را آهسته‌تر می‌کنند. این مواد ایجاد بافت التیامی در کبد موش‌ها را کند می‌کند.

به‌علاوه آزمایش‌ها نشان می‌دهند عصاره‌ی تمشک آبی از رشد سلول‌های سرطان کبد انسانی در لوله‌آزمایش جلو‌گیری می‌کند. ولی برای تأیید این نتایج باید همین آزمایش را درمورد کبد انسان هم انجام داد.

استفاده منظم از این تمشک‌ها باعث می‌شود کبد آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای سلامتی را دریافت کند.2

خوراکیها و مکمل های مفید برای بیماری های کبدی


لیمو

لیمو یکی از بهترین میوه‌ها برای کبد است؛ زیرا منبع طبیعی ویتامین C است که این ماده عالی می‌تواند به کبد برای رهایی از مواد سمی بدن کمک کند. این خاصیت همچنین عامل بهبود روند هضم غذاست. آب لیمو ماده‌ای بی نظیر برای تقویت آنزیمهای کبد و تنظیم هیدرات کربن موجود در خون است.


زردچوبه

برای افزودن زردچوبه به همه غذاها تردید نداشته باشید. حتی اگر مایلید، می‌توانید دمنوش آن را همراه با کمی عسل میل کنید. این ادویه برای هضم چربی‌ها عالی است و ترشح صفرا را تحریک می‌کند. افزون بر این، برای کمک به سم زدایی کیسه صفرا نیز که مانند کبد اندامی مهم است، مؤثر خواهد بود.


گردو

یکی از تأثیرات گردو بر سلامتی، مقدار بالای امگا 3 و گلوتاسیون موجود در آن است. این دو ترکیب ضروری برای بدن، به کبد برای سم زدایی و پاکسازی بدن کمک می‌کند.


سیر

خوردن یک حبه سیر تازه همراه با یک لیوان آب در صبح راهکاری ساده است که به شما برای حفظ سلامتی کمک می‌کند. سیر به کبد کمک می‌کند تا آنزیمهایی را برای دفع ترکیبات سمی و مواد سنگین فعال کند. افزون بر این، آلیسین و سلنیوم موجود در سیر به عملکرد مطلوب کبد برای پاکسازی و سنتز آنزیمها کمک می‌کند.


سیب

هیچ میان وعده‌ای بهتر و سالم تر از سیب نیست تا هنگام گرسنگی جزئی میل شود. برای بهره مندی از تمام خواص این میوه بی نظیر بهتر است با پوست میل شود؛ زیرا پوست سیب دارای مقدار زیادی پکتین است که ماده‌ای ضروری برای سلامتی محسوب می‌شود. این ماده همچنین برای کبد نیز بسیار عالی است؛ زیرا به دفع و تصفیه مواد سمی کمک می‌کند. همچنین به هضم کمک می‌کند و از قلب نیز محافظت خواهد کرد.3


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
2.www.chetor.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.