فواید اسفناج

اسفناج جزء سبزی هایی می باشد که دارای دنیایی از خواص و فواید بی نظیر است، همچنین اسفناج برای درمان بیماری ها، زیبایی پوست و مو بسیار مفید است.در ادامه با ما همراه باشید.
جمعه، 18 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید اسفناج
اسفناج را باید یک سبزی همه فن حریف نامید. خواص اسفناج برای اعضای داخلی بدن و سلامت و زیبایی پوست و لاغری در کنار درمان بیماری های مختلف بخشی از دنیای خاصیت اسفناج است. اسفناج عموماً به عنوان "سوپر خوراکی" در نظر گرفته می شود و عموماً به عنوان سالم ترین و راحت ترین غذا برای انسان ها مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به شکل عجیبی با روش های مختلف خورده شود. در ادامه این مقاله با دنیای از خواص اسفناج آشنا خواهید شد.


مواد معدنی و ویتامین های موجود در اسفناج

در صد گرم اسفناج خام موارد زیر موجود است

انر‍‍‍ژی 20 کالری

آب 90 گرم

پروتئین 3 گرم

چربی 0/3 گرم

مواد نشاسته ای 3/5 گرم

کلسیم 90 میلی گرم

فسفر 50 میلی گرم

آهن 3/2 میلی گرم

سدیم 70 میلی گرم

پتاسیم 470 میلی گرم

ویتامین آ 6000 واحد

برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص اسفناج در ادامه با ما همراه باشید.


سلامت قلب

اسفناج فواید دلگرم کننده ای برای سلامت قلبی دارد که به طور مستقیم طول عمر را افزایش می دهد. نشان داده شده است که اسفناج اسیده ای چرب امگا 3 است که برای سلامت قلبی عالی هستند.علاوه بر این، مقدار اسید فولیک زیاد اسفناج موجب کاهش سطح هموسیستئین می شود که به طور مستقیم خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.


اسفناج برای پیش گیری از آکنه

خاصیت قلیایی اسفناج، از جمله مقدار غنی کلروفیل آن در مبارزه با باکتری ها موثر هستند که باعث آکنه می شوند.اسفناج همچنین غنی از ویتامین A است که برای کمک به پوست به هر نوع روشی، از جمله جلوگیری از سلول های مرده پوست که باعث مسدود کردن منافذ می شود و کاهش میزان چربی پوست ما و کمک به سلامت کلی به طور کلی، نشان داده شده است.


اسفناج برای رفع سوزش سر دل

اسفناج برای کمک به پیش گیری از برگشت اسید معده معروف است. داشتن سوزش سر دل بیش از دو بار در هفته نشان دهنده بیماری رفلکس اسیدی معده است، و البته اسفناج می تواند به شما در این مورد کمک کند.

متخصصان در این بیماری توصیه می کنند که اسفناج را خام بخورید، یا به سبکی پخته شده بدون افزودنی های چربی بالا بخورید.


اسفناج باری درمان یبوست

چنانچه در این بخش از سلامت نمناک میخوانید از آنجا که اسفناج فیبر بالایی دارد، برای کمک به نظم روده مفید است. اگر شما از یبوست رنج می برید، اسفناج می تواند راه حلتان باشد.اسفناج خام، بهترین مواد آلی را برای تمیز کردن، بازسازی و احیا بخش روده را دارد. آب اسفناج خام - 100 میلی لیتر، و مخلوط کردنش با مقدار مشابه آب و مصرف دو بار در روز، شایع ترین موارد یبوست را ظرف چند روز درمان خواهد کرد.1


لاغری و کاهش وزن

پروتئین موجود در اسفناج متابولیسم بدن را افزایش می دهد، هچنین تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای فیبر و تیلاکویید موجود در اسفناج باعث کاهش اشتها و کاهش پرخوری در افراد شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.


جنین و زنان باردار

مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج برای رشد مناسب سیستم عصبی جنین مفید است. همچنین مقادیر بالای ویتامین A موجود در اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و  رشد ریه در جنین مورد نیاز است.

آهن موجود در اسفناج برای درمان کم خونی و علائم آن در زنان باردار مفید است. اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث بهبود حرکات روده شده و یبوست و بواسیر یا هموروئید در زنان باردار را درمان می کند.

اسفناج حاوی گلیکولپیدی است که به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند و درد بدن و درد های حاملگی را کاهش می دهد. مصرف اسفناج به دلیل وجود پتاسیم باعث کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری و پیشگیری از پره اکلامپسی در زنان باردار می شود.

فیتو استروژن های موجود در اسفناج باعث تقویت پستان و افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.


نوزادان و کودکان

اسفناج یکی از بهترین منابع مواد معدنی ضروری برای رشد و تکامل نوزادان و کودکان است، کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج هر دو برای رشد استخوان ها ضروری هستند و آهن و پتاسیم موجود در اسفناج برای رشد مغز مفید است.

اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که مشکلات گوارشی و یبوست را در نوزادان و کودکان درمان می کند. کرم روده یکی از مسائل بهداشتی است که اغلب کودکان به آن دچار می شوند، اسفناج دارای خواص آنتی هولمتیک است و برای درمان کرم روده مفید می باشد.


دیابت و قند خون

اسفناج حاوی مقادیر بالایی استروئیدهای محافظتی به نام فیتوکدستروئید ها می باشد که متابولیسم گلوکز را افزایش می دهند و به کاهش قند خون بالا در افراد دیابتی کمک می کنند.

مقادیر قابل توجه اسید آلفا لیپوئیک و فیبر موجود در اسفناج حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و برای درمان دیابت مفید می باشد.


کبد و کبد چرب

اسفناج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات، آب و آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت کبد مفید هستند، تحقیقات نشان داده که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج برای سم زدایی از کبد و درمان کبد چرب مفید هستند.2


کمک به دفع سموم بدن

 اسفناج غنی از فیبر است. فیبر برای سلامت دستگاه گوارش مفید است، زیرا حرکات روده را بهبود می‌بخشد، به هدایت مواد دفعی و سمی به بیرون از بدن کمک می‌کند، جلوِ بروز یبوست و اسهال را می‌گیرد و سموم لوله‌ی گوارش را دفع می‌کند.


سلامت و تقویت استخوان‌ها

دریافت کم ویتامین K باعث افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان می‌شود. مصرف ویتامین K برای سلامت و تقویت استخوان‌ها بسیار مفید است. ویتامین K باعث اصلاح پروتئین ماتریکس شده و جذب کلسیم را افزایش و دفع آن از طریق ادرار را کاهش می‌دهد. اسفناج منبع غنی این ویتامین است.


از بین بردن رادیکال آزاد

یکی از دلایل پیری زودرس پوست، مشکلات قلبی و دیابت وجود واکنش‌های رادیکال آزادی در بدن است. تنها موادی که می‌توانند این واکنش‌ها را کنترل کنند آنتی اکسیدان ها هستند. البته غلظت مشخصی از رادیکال آزاد در بدن ضروری است.


افزایش قوه بینایی

اسفناج موجب تقویت چشم و افزایش قوه بینایی در افراد می‌شود، بنابراین مصرف آن در دوران نوجوانی و میانسالی بسیار توصیه می‌شود.

اسفناج حاوی مقادیر فراوان آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زاکسنتین است که از بروز بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولار مرتبط با سن جلوگیری می‌کند. ویتامین A موجود در اسفناج نیز برای حفظ غشای مخاطی و بینایی چشم حیاتی است.


ضد سرطان

پژوهش‌ها نشان داده فلاوونوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی سلول‌های سرطانی در معده و پوست را کاهش داده و همچنین سبب کاهش چشمگیر خطر ابتلای افراد به سرطان پروستات می‌شود.


کنترل فشار خون

ویتامین C و پتاسیم موجود در اسفناج نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا ایفا می‌کنند. اسفناج منبع غنی پتاسیم است که علاوه بر کاهش فشار خون، مانع بروز سنگ کلیه شده و ضربان قلب را کنترل می‌کند.

مصرف کم پتاسیم باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون می‌شود. دیگر غذاهایی که پتاسیم زیادی دارند عبارتند از سیب زمینی، گوجه، لوبیا و پرتغال.


کاهش احتمال آلزایمر

اسفناج غنی از ویتامین K است. این ویتامین به میزان زیادی در کاهش واکنش‌های مربوط به آسیب‌های سلول‌های عصبی مؤثر است. ویتامین K سلامت مغز را تضمین و از بروز بیماری‌هایی به مانند آلزایمر و کندی ذهن در سنین کهن‌سالی جلوگیری می‌کند.3


اسفناج یک ضد آفتاب طبیعی

اسفناج حاوی مقادیر غنی و سرشار از ویتامین B است که مصرف آن باعث می شود به عنوان یک ضد آفتاب قوی و طبیعی از پوست شما محافظت کند. محافظت از پوست در مقایل اشعه های مضر نور خورشید علاوه بر اینکه از پوست صورت را در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند ، باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست هم می شود.


روشن تر شدن پوست با اسفناج

جالب است بدانید اسفناج می تواند باعث سفیدتر شدن پوست صورت شود. اسفناج سرشار از ویتامین K و فولات است. ویتامین K و فولات باعث از بین بردن لکه های پوستی و روشن تر شدن پوست صورت می شوند. توصیه ما این است اگر به دنبال پوستی شفاف و درخشان هستید حتما اسفناج را در فهرست غذایی خود جای دهید.


طراوت و جوانی پوست با اسفناج

یکی از فواید مهم مصرف اسفناج این است که می تواند باعث تخریب رادیکال های آزاد موجود در بدن شود. این رادیکال ها باعث می شوند پوست صورت سریعتر از حالت معمول پیر شود. اسفناج حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند رادیکال های آزاد را از بین ببرند.


رشد موها با مصرف اسفناج

اسفناج علاوه بر اینکه برای پوست بسیار مفید است برای موها نیز مفید است. اسفناج علاوه بر پتاسیم ، منیزیم ، آهن ، کلسیم و اسیدهای چرب امگا ۳ حاوی ویتامین B ، ویتامین C ، ویتامین E می باشد. این ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت ریشه و رشد موهای سر ضروری هستند که همگی در اسفناج جمع شده اند.


درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با اسفناج

مصرف اسفناج باعث جذب مقادیر مناسبی از ویتامین A و ویتامین C در بدن می شود. این ویتامین ها برای تقویت و سلامت سیستم دفاعی بدن بسیار مفید هستند. بیماری هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن می شوند که با مصرف اسفناج می توانید علاوه بر تقویت سیستم دفاعی بدن این بیماری های را نیز درمان کنید.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.coca.ir
3.www.zoomlife.i
4.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.