روش تهیه سه نوع کیک زعفرانی

کیک خیس زعفرانی

کیک خیس زعفرانی یا کیک گاتوشا یکی از کیک های بسیار خوشمزه است که به دلیل بافت نرمی که دارد خیلی سریع در دهان آب می شود. در این بخش آموزش روش تهیه کیک خیس زعفانی را به شما آموزش می دهیم.

مواد لازم
تخم مرغ 3 عدد
شکر یک و نیم پیمانه
شیر یک دوم پیمانه
گلاب یک دوم پیمانه
روغن یک دوم پیمانه
آرد دو و نیم پیمانه
بکینگ پودر 2 قاشق چای خوری
زعفران آب کرده یک چهارم پیمانه
وانیل یک هشتم قاشق چای خوری

مواد لازم برای شربت
آب یک چهارم پیمانه
شکر 2 قاشق غذاخوری
پودر هل یک هشتم قاشق چای خوری

طرز تهیه
تمام مواد کیک را باید نیم ساعت قبل از درست کردن کیک در دمای محیط و بیرون از یخچال قرار بدهید. سپس تخم مرغ را در ظرفی بشکنید و با وانیل هم بزنید، شکر را به آرامی اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه، تخم مرغ ها را هم بزنید تا حجم آنها دو برابر شود و کشدار و رنگ آنها کرمی شود.
 
زعفران آب کرده را اضافه کنید و 5 دقیقه دیگر هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. سپس گلاب، روغن و شیر را به ترتیب اضافه کنید و با اضافه کردن هر کدام، مخلوط را هم بزنید.
 
آرد را با بیکینگ پودر الک کنید و به آرامی اضافه کنید، سپس به وسیله لیسک یا همزن خاموش، از یک جهت هم بزنید تا مواد خوب با هم ترکیب شوند.
 
قالب مورد نظر را چرب کنید، کف آن یک کاغذ روغنی پهن کنید و مواد کیک خیس زعفرانی را درون آن بریزید، سپس به مدت 45 دقیقه در فر که روی دمای 180 سانتی گراد تنظیم شده است قرار دهید. برای مطمئن شدن از پخته شدن کیک، می توانید با استفاده از یک خلال دندان و یا یک چنگال، مغز پخت شدن کیک را بررسی کنید.
 
برای اینکه روی کیک هم پخته شود، می توانید 5 دقیقه، حالت گریل فر را روشن کنید. حالا کیک زعفرانی آماده شده است و می توانید آن را از فر خارج کنید و بگذارید که خنک شود.
 
در مرحله بعد از روش تهیه کیک خیس زعفرانی باید شربت را تهیه کنید. آب، شکر و پودر هل را روی حرارت بگذارید تا شربت کمی غلیظ شود و تا جایی باید غلیظ شود که از حالت آبکی درآید. سپس بر روی کیک یا خلال دندان و یا چنگال، سوراخ هایی را درست کنید.
 
شربت سرد شده را با قاشق روی کیک سرد بریزید، طوری که کیک مقداری نرم و خیس شود، باید مواظب باشید که آنقدر نریزید که کیک خمیر شود. حالا می توانید کیک را با خامه یا شکلات آب شده را تزیین کنید و میل کنید.1

روش تهیه سه نوع کیک زعفرانی


کیک هل و زعفران


مواد لازم
آرد 1لیوان ونیم
شکر 3چهارم لیوان
ماست 3چهارم لیوان
روغن نصف لیوان
تخم مرغ 2عدد
بکینگ پودر 1 قشق غذاخوری
هل 1قاشق چایخوریخوری
زعفران ساییده 1قاشق چایخوریخوری
وانیل نصف قاشق چایخوریخوری

روش پخت
برای تهیه کیک هل و زعفران ابتدا آرد و بکینگ پودر را 3 بار الک می کنیم.

تخم مرغ ها و وانیل را به مدت 3 دقیقه با دور تند همزن می زنیم که حجمش دو برابر بشه و پف کنه.

ماست و زعفران و هل را مخلوط کرده و به تخم مرغها اضافه کرده روغن و شکر را اضافه کرده و کمی با قاشق هم زده و مخلوط آرد و بکینگ پودر را آرام در چند مرحله اضافه کرده تا گلوله نشه و یکدست بشه.

مواد را در قالب ریخته و در فر که یک ربع از قبل گرم شده با دمای 170 درجه می گذاریم به مدت 40 دقیقه بپزه.

البته دمای هر فری فرق می کنه بعد از نیم ساعت چک کنید با سیخ چوبی اگه بهش نچسبید کافیه.

نکات
ریختن وانیل اختیاریه چون این کیک هل داره اصلا بوی تخم مرغ نمیده.

مقدار هل رو بیشتر نریزد چون تلخ میشه.2

روش تهیه سه نوع کیک زعفرانی


کیک شربتی زعفرانی


مواد لازم برای کیک
آرد سفید ۲ لیوان
تخم مرغ ۳ عدد
زعفران دم کرده ۱ استکان
شکر نصف لیوان
روغن مایع نصف لیوان
آب ۱ لیوان
خلال پسته و بادام و یا پودر پسته برای تزئین
وانیل ۱ قاشق چایخوری سر صاف
بکینگ پودر ۱ قاشق غذا خوری

مواد لازم برای شربت
شکر ۱ لیوان
آب ۱ لیوان
عرق هل و گلاب با هم یک لیوان
زعفران دم کرده نصف استکان

طرز تهیه کیک شربتی 
مرحله اول: فر
خوب است برای داشتن کیک شربتی عالی و یا برای پخت هر نوع کیک و شیرینی ابتدا فر را بر روی حرارت ۱۵۰-۲۰۰ درجه سانتی گراد به مدت زمان ۱۵ دقیقه زمان دهید تا فر کاملا گرم شود و شما هم در این فرصت مواد کیک را آماده سازی کنید.

مرحله دوم: تخم مرغ
برای آماده سازی کیک ابتدا میزان تخم مرغی که دارید را در ۲ ظرف جداگانه، زرده و سفیده را از هم جدا کنید و ابتدا کار را با سفیده تخم مرغ شروع کنید. سفیده را با کمک هم زن برقی با سرعت بالا در حدود ۳ دقیقه بزنید تا کف کند و وانیل را به همراه نصف لیوان شکر به سفیده تخم مرغ اضافه کنید. سفیده تخم مرغ که فرم گرفت تا پایان کار برای ترکیب همه مواد آن را در یخچال قرار دهید.

زرده های تخم مرغ را به همراه بقیه شکر با دور بالای همزن هم بزنید. لازم است که در همینجا نکته ای را به شما بگوییم راجع به مفتول همزن؛ که بعد از کار با سفیده تخم مرغ نیازی نیست که همزن را بشوئید، همین که کمی با دست تمیز شود کافی است. پس همینطور که گفته شد زرده و شکر را خوب با سرعت بالا بزنید.

مرحله سوم: مایعات کیک
بعد از ۵ دقیقه هم زدن ترکیب زرده و شکر مایعات را که شامل زعفران، آب و روغن می باشد را یکی یکی به ترکیب زرده اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مرحله چهارم: آرد
مواد زرده که خوب آماده شد ابتدا سفیده تخم مرغ که فرم داده اید و در یخچال گذاشته اید را از یخچال در بیاورید و به کمک لیسک سفیده را به ترکیب زرده اضافه کنید و به صورت دورانی هم بزنید و آرد را به همراه بیکینگ پودر ۳ مرتبه از الک رد کنید و به ترکیب مایه کیک اضافه کنید.

برای قالب کیک می توانید از تابه باقلوا و یا دیس پیرکس نیز استفاده کنید. کمی کف تابه را چرب کنید و آرد پاشی کنید و مایع کیک شربتی را به قالب برزید.

مرحله پنجم: پخت کیک شربتی
در این مرحله قالب کیک شربتی را در فر از قبل گرم شده بگذارید و با همان مقدار حرارت به مدت ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا کیک بپزد. پس از گذشت زمان کیک شربتی آماده شده را از فر در بیاورید و ۵-۱۰ دقیقه زمان دهید کمی خنک شود و بعد کیک را از قالب به راحتی خارج کنید و روی توری قرار دهید تا کاملا خنک شود.

مرحله ششم: آماده سازی شربت
برای تهیه شربت کیک شربتی نیز شکر را به همراه آب داخل یک قابلمه کوچک یا شیر جوش با حرارت متوسط قرار دهید و هم بزنید تا شکر آب شود. وقتی در اطراف ظرف شروع به مروارید زدن کرد متوجه میشوید که شربت در حال آماده شدن است و عرق هل و گلاب را به همراه زعفران به شربت اضافه نمائید و از روی حرارت بردارید. کمی هم بزنید که زود تر شربت خنک شود.

مرحله هفتم: پایان کار
خب در این مرحله دیگر کاری نمی ماند جز اینکه شربت سرد شده را بر روی کیک آماده شده و سرد شده به صورت یکدست و یکنواخت بریزیم. شربتی شما آماده است میتوانید کیک شربتی را به شکل لوزی های باقلوای قزوین و یا به شکل مربع های کوچک برش بزنید و آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید و به همراه پودر پسته و یا خلال پسته و بادام و همینطور برای زیبایی بیشتر از غنچه گل محمدی نیز استفاده کنید.3


پی نوشت:
1.www.shomanews.com
2.www.tasvirezendegi.com
3.www.parsiday.com
نسخه چاپی