هرآنچه که باید راجع به نورینوم آکوستیک بدانیم

نورینوم آکوستیک

نورینوم آکوستیک که به نام vestibular schwannoma نیز شناخته می شود، تومور غیر سرطانی است که به کندی در داخل عصب اصلی که از گوش داخلی به مغز منتهی می شود، رشد پیدا می کند. شاخه های این عصب به طور مستقیم بر تعادل و شنوایی فرد تأثیر گذاشته و در نتیجه فشار ناشی از عارضه نورینوم آکوستیک می تواند منجر به کاهش شنوایی، زنگ زدن گوش و بر هم خوردن تعادل فرد شود.

عارضه نورینوم آکوستیک معمولاً در نتیجه رشد کند سلول های شوآن (Schwann) پوشاننده این عصب به وجود می آید. در موارد نادر، این تومور غیر سرطانی ممکن است به سرعت رشد کرده و به قدری بزرگ شود که با فشار به مغز عملکردهای حیاتی فرد را با مشکل مواجه کند. درمان عارضه نورینوم آکوستیک شامل نظارت منظم، اشعه و برداشتن به شیوه جراحی است.1
 

علت نورینوم آکوستیک

به نظر می رسد که علت اصلی بروز عارضه نورینوم آکوستیک وجود یک ژن ناقص در کروموزوم 22 است. به طور معمول، این ژن تولید کننده یک نوع پروتئین سرکوب کننده تومور است که رشد سلول های شوآن پوشاننده اعصاب را کنترل می کند. دلیلی اصلی که باعث بروز اختلال در عملکرد این ژن می شود، مشخص نبوده و در بیشتر موارد مبتلا به نورینوم آکوستیک علت مشخصی برای بروز آن وجود ندارد.

همچنین این ژن معیوب در نوروفیبروماتوز نوع 2 نیز وجود دارد. نورو فیبروماتوز نوع 2 یک اختلال نادر است که معمولاً شامل رشد تومورها بر روی عصب های تعادلی در دو طرف سر فرد مبتلا می شود.1

هرآنچه که باید راجع به نورینوم آکوستیک بدانیم

علائم و نشانه های نورینوم آکوستیک

ممکن است علائم و نشانه های نورینوم آکوستیک تا چند سال ادامه پیدا کند. فشار این تومور بر روی اعصاب کنترل کننده عضلات و احساس صورت، رگ های خونی مجاور و ساختار مغز می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود.

با رشد تومور، شاهد بروز علائم قابل توجه و شدیدی خواهیم بود.

شایع ترین علائم عبارتند از:

کاهش شنوایی، که البته تدریجی است و ممکن است در برخی افراد به طور ناگهانی ظاهر شود

شنیده شدن صدا در گوش درگیر

کاهش تعادل

سرگیجه

بی حس شدن صورت و در برخی موارد ضعف در حرکت عضلات

در صورت تغییر در میزان شنوایی، زنگ زدن گوش و یا بر هم خوردن تعادل حتما باید به پزشک مراجعه شود.

تشخیص اولیه و به موقع نورینوم آکوستیک از بزرگ شدن تومور و بروز مشکلات بعدی مانند از دست دادن شنوایی و  یا تجمع مایع در جمجمه که بسیار خطرناک است پیشگیری می کند.2
 

تشخیص نورینوم آکوستیک

معاینه فیزیکی از جمله معاینه گوش، اولین راه تشخیص نورینوم آکوستیک می باشد. این اختلال معمولا در مراحل اولیه به سختی تشخیص داده می شود چرا که علائم به مرور زمان ظاهر می شوند.

پزشک هم چنین به بررسی موارد زیر نیز خواهد پرداخت:

زمان شروع علائم

مدت زمان ظاهر شدن علائم

شدت علائم

ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری

بررسی تناوب سردرد، در زمان حال و گذشته

از جمله تست های تشخیصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
شنوایی سنجی
در این تست، میزان شنوایی در درجات مختلف صدا بررسی می شود.
 
تست های تصویربرداری
MRI از جمله تست هایی است که به تشخیص قطعی نورینوم آکوستیک و تومورهای کوچک در حد یک تا دو میلی متر کمک می کند. سی تی اسکن نیز می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند، اما تومورهای کوچک را شناسایی نمی کند.2
 

درمان نورینوم آکوستیک

مراحل درمان عبارت است از:
 
تحت نظر بودن بیمار
از آن جایی که نورینوم آکوستیک غیر سرطانی است و روند رشد آهسته ای دارد، درمان سریع چندان ضرورتی ندارد و بیمار باید تحت نظر و مراقبت باشد. اغلب روند رشد و پیشرفت تومور با اسکن MRI بررسی و در صورت بزرگ شدن علائم و یا ظاهر شدن علائم، اقدامات درمانی آغاز خواهد شد.

هرآنچه که باید راجع به نورینوم آکوستیک بدانیم
 
جراحی نورینوم آکوستیک
جراحی می تواند شامل برداشت بخشی از تومور و یا تمام آن باشد. سه نوع روش جراحی وجود دارد:

– ایجاد برشی زیر گوش و برداشت استخوان پشت گوش و یا قسمتی از گوش میانی. این روش برای تومورهای بزرگ تر از سه سانتی متر مورد استفاده قرار می گیرد. این روش، امکان دسترسی جراح به اعصاب کرانیال را قبل از برداشته شدن تومور فراهم می کند.

– دسترسی به قسمت پشت تومور از طریق باز کردن جمجمه، نزدیک پشت سر. این روش برای تومورها در تمامی اندازه ها انجام می شود و آسیبی به شنوایی وارد نخواهد شد.

– برداشت قسمتی از استخوان بالای کانال شنوایی، به منظور دسترسی و برداشت تومورها. در این روش نیز آسیبی به شنوایی وارد نمی شود.
 
رادیوتراپی
رادیوتراپی برای برخی انواع تومورهای نورینوم آکوستیک تجویز می شود. در این روش، دوز بالایی از اشعه به تومور تابیده می شود، در حالی که کمترین میزان آسیب به بافت های اطراف وارد خواهد شد.

رادیوتراپی با یکی از دو روش زیر اعمال می شود:

– رادیوتراپی استریوتاکتیک تک جلسه ای، که هزاران اشعه لیزر طی یک جلسه به تومور تابیده می شوند.

– رادیوتراپی استریوتاکتیک چند جلسه ای، که دوز پایینی از اشعه به صورت روزانه و یا طی چند هفته به تومور تابیده می شود.

هر دو روش، به صورت سرپایی انجام می شوند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهد بود. این روش با هدف نابودی سلول های تومور و یا متوقف و کند ساختن روند رشد تومور انجام می شود و تومور برداشته نخواهد شد.

درمان مناسب و موثر با توجه به عوامل زیر برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد:

– اندازه تومور

– میزان رشد تومور

– سن بیمار

– شرایط پزشکی بیمار

– میزان شدت علائم و تاثیر آن بر روی کیفیت زندگی.3
 

عوارض نورینوم آکوستیک

ابتلا به نورینوم آکوستیک می تواند باعث بروز عوارض جانبی دائمی زیادی شود که شایع ترین این عوارض جانبی شامل موارد زیر می شود:

زنگ زدن گوش

مشکلات در حفظ تعادل

از دست دادن قدرت شنوایی

بی حس شدن صورت و ضعف

تومورهای بزرگ ممکن است بر روی ساقه مغز فشار آورده و از جریان طبیعی مایعات بین مغز و نخاعی (مایع مغزی نخاعی) جلوگیری کند. در این حالت، مایعات در داخل سر جمع شده و باعث بروز عارضه هیدروسفالی مغز و فشار داخل جمجمه خواهد شد.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.dr-asghari.com
3.www.drghorbanimoghadam.com
نسخه چاپی