راجع به دیابت نوع 1.5 چه میدانید؟

دیابت نوع 1.5 چیست؟

دیابت نوع 1.5 یا دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان  و یا دیابت (LADA)، این نوع دیابت نسبت به سایر انواع دیابت ها کمتر شایع است و بزرگسالان را به طور معمول بعد از 35 سال درگیر می کند. افراد مبتلا به LADA ممکن است علائم و نشانه های دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 را نشان دهند، که تشخیص LADA را به چالش می کشد. فرد مبتلا به LADA ممکن است تشنگی بیش از حد را تجربه کند.

در LADA، افراد پادتن هایی تولید می کنند که بر توانایی پانکراس در کنترل قند خون تأثیر می گذارد. افرادی که با LADA زندگی می کنند ممکن است در ابتدا نیازی به انسولین نداشته باشند، این بدان معناست که لوزالمعده آنها هنوز هم می تواند انسولین تولید کند. پزشکان ممکن است این افراد را با دیابت نوع 2 تشخیص دهند.

با این حال، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 آنتی بادی های ایجاد کننده LADA تولید نمی کنند. برخلاف دیابت نوع 1، LADA به آرامی پیشرفت می کند، که ممکن است بعداً در بزرگسالی تشخیص داده شود. LADA ممکن است 2 تا 12٪ از کل موارد دیابت را در جمعیت بزرگسال تشکیل دهد.1
 

علائم دیابت نوع 1.5

علائم دیابت نوع 1.5 در ابتدا می تواند مبهم باشد. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تشنگی مکرر

افزایش ادرار ، از جمله در شب

کاهش وزن بدون دلیل

تاری دید و سوزن سوزن شدن اعصاب

اگر دیابت نوع 1.5 درمان نشود ، می تواند منجر به کتواسیدوز دیابتی شود ، این شرایطی است که بدن به دلیل عدم وجود انسولین بدن نمی تواند از قند به عنوان سوخت استفاده کند و شروع به چربی سوزی می کند. این باعث تولید کتون هایی می شود که برای بدن سمی هستند.2

راجع به دیابت نوع 1.5 چه میدانید؟

فرق بین دیابت نوع 1.5 و دیابت نوع 1 و 2

LADA با دیابت نوع 1 و 2 متفاوت است. پزشکان به طور معمول دیابت نوع 1 را در کودکان و نوجوانان تشخیص می دهند، اما اوج بروز آن بین 5-7 سالگی و حدود بلوغ رخ می دهد.
 
دیابت نوع 1
دیابت نوع 1 به عنوان یک بیماری خود ایمنی در نظر گرفته می شود زیرا در آن بدن  سلول های بتا لوزالمعده را از بین می برد. این سلول ها  به بدن در تولید انسولین کمک می کنند کند. افرادی که دیابت نوع 1 دارند، برای زنده ماندن نیاز به تزریق انسولین به بدن دارند.
 
دیابت نوع 2
دیابت نوع 2 در درجه اول با مقاومت بدن در برابر اثرات انسولین مشخص می شود. مقاومت به انسولین در اثر عوامل ژنتیکی و محیطی مانند رژیم غذایی پر کربوهیدرات، عدم فعالیت و چاقی ایجاد می شود. دیابت نوع 2 با مداخلات در شیوه زندگی و داروهای خوراکی قابل کنترل است، اما ممکن است بسیاری از بیماران برای کنترل قند خون خود به انسولین نیز نیاز داشته باشند.

دیابت نوع 2 یک بیماری متابولیکی است که در نتیجه عملکرد معیوب انسولین ایجاد می شود. دیابت نوع 2 افراد میانسال و سالمند را تحت تاثیر قرار می دهد و با قند خون بالا و انتخاب شیوه زندگی و عادات غذا خوردن تا حدودی قابل کنترل است.

دیابت نوع 1.5 می تواند در اثر آسیب آنتی بادی علیه سلولهای تولید کننده انسولین به لوزالمعده شما تحریک شود. عوامل ژنتیکی نیز مانند سابقه خانوادگی بیماری های خود ایمنی ممکن است دخیل باشد. هنگامی که لوزالمعده در دیابت نوع 1.5 آسیب می بیند، بدن سلول های بتا لوزالمعده را از بین می برد. اگر فرد مبتلا به دیابت نوع 1.5 نیز دارای اضافه وزن یا چاقی باشد، ممکن است مقاومت به انسولین نیز رخ دهد.

LADA بیشتر از نوع 2 به دیابت نوع 1 شباهت دارد. به همین دلیل پزشکان گاهی اوقات آن را دیابت نوع 1.5 می نامند.

همانند دیابت نوع 1، افراد مبتلا به LADA به طور معمول شاخص توده بدنی (BMI) کمتری نسبت به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارند.1
 

تشخیص دیابت نوع 1.5

دیابت نوع 1.5 در بزرگسالی رخ می دهد ، به همین دلیل است که معمولاً آن را با دیابت نوع 2 اشتباه می گیرند. بیشتر افراد مبتلا به این نوع دیابت بالای 40 سال هستند و برخی حتی در 70 یا 80 سالگی نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

روند تشخیص LADA ممکن است مدتی طول بکشد. غالباً ، ممکن است افراد (و پزشکان) گمان کنند که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند زیرا در اواخر زندگی ایجاد شده است.

درمان های دیابت نوع 2 ، مانند متفورمین ، می توانند علائم دیابت نوع 1.5 را کنترل کنند تا زمانی که لوزالمعده شما انسولین را متوقف کند. این همان نقطه ای است که در آن بسیاری از مردم دریافتند که در کل با LADA سر و کار داشته اند. به طور معمول ، پیشرفت در نیاز به انسولین بسیار سریعتر از دیابت نوع 2 است و پاسخ به دارو برای کاهش سطح قند خون (داروهای خوراکی کاهش قند خون) ضعیف است.

افرادی که دیابت نوع 1.5 دارند ملاک های زیر هستند:

آنها چاق نیستند

آنها هنگام تشخیص بیش از 30 سال سن دارند.

آنها نتوانسته اند علائم دیابت خود را با داروهای خوراکی یا سبک زندگی و تغییرات رژیم غذایی کنترل کنند.

آزمایشات تشخیص هر نوع دیابت شامل موارد زیر است:

آزمایش گلوکز پلاسما ناشتا ، با خونگیری که پس از هشت ساعت روزه داری انجام می شود

یک آزمایش تحمل گلوکز خوراکی ، انجام شده در خونگیری که بعد از هشت ساعت ناشتایی انجام شده است ، دو ساعت پس از مصرف یک نوشیدنی با گلوکز بالا

یک آزمایش تصادفی گلوکز پلاسما ، که در یک خون گیری انجام می شود و قند خون شما را بدون در نظر گرفتن آخرین باری که می خورید ، آزمایش می کند

خون شما همچنین می تواند از نظر آنتی بادی های خاصی که وجود دارد ، هنگامی که نوع دیابت شما در اثر واکنش خود ایمنی در بدن شما ایجاد می شود ، آزمایش شود.3

راجع به دیابت نوع 1.5 چه میدانید؟

درمان دیابت نوع 1.5

پزشکان هنوز راهکارهای درمانی خاصی را برای درمان LADA تعیین نکرده اند. هدف از درمان حفظ عملکرد سلول پانکراس است. برای انجام این کار، فرد گاهی می تواند از آمپول انسولین استفاده کند.

همچنین، برخی از داروهای ضد دیابت از جمله مهارکننده های DPP-4 و آگونیست های گیرنده پپتید 1 مانند گلوکاگون ممکن است به کاهش سرعت تخریب سلولهای لوزالمعده کمک کنند. با این حال، پزشکان بسته به هر مورد و علائمی که فرد نشان می دهد، ممکن است یک راهکار درمانی شخصی را توصیه کنند.

اما به طور کلی، درمان های دیابت نوع 2، مانند متفورمین، می توانند علائم دیابت نوع 1.5 را کنترل کنند تا زمانی که لوزالمعده شما انسولین را متوقف کند. اما به طور معمول، پیشرفت در نیاز به انسولین بسیار سریعتر از دیابت نوع 2 است و پاسخ به دارو برای کاهش سطح قند خون (داروهای خوراکی کاهش قند خون) ضعیف است.

درمان انسولین روش درمانی ترجیحی برای دیابت نوع 1.5 است. رژیم های انسولین و انسولین انواع مختلفی دارند. مقدار انسولین مورد نیاز شما ممکن است روزانه متفاوت باشد، بنابراین کنترل سطح گلوکز از طریق آزمایش مکرر قند خون ضروری است.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.fa.svetzdravlja.org
3.www.dibiyar.com
نسخه چاپی