هرآنچه که باید راجع به تاری دید بدانیم

آیا زیاد پیش می‌آید که چشم‌تان تار شود و برای بازیابی دید عادی نیاز به پلک‌زدن مداوم، مالیدن چشم‌ها یا مرطوب‌کردن آنها پیدا کنید؟ تاری دید ممکن است در حد مشکلی آزاردهنده باشد یا وقفه‌ای که آدم را دچار وحشت کند. این مشکل می‌تواند به‌دلیل افزایش سن یا نیاز به عینک باشد، اما ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد. بیشتر وقت‌ها تاری دید با درمان مناسب رفع می‌شود اما فراموش نکنید که تغییر ناگهانی در حس بینایی طبیعی نیست و در صورت بروز آن باید به پزشک مراجعه کنید.
يکشنبه، 19 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به تاری دید بدانیم

تاری دید چیست؟

تاری دید مشکلی است که باعث می‌شود شخص وضوح دید خود را از دست داده و در واقع، تصاویر در خارج کانون چشم و به صورت تار و مه آلود دیده شوند.1
 

علل شایع تاری دید

علل اصلی تاری دید، عیوب انکساری چشم (دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم) یا پیرچشمی هستند؛ اما تاری دید می‌تواند نشانه مشکلات جدی تری در بدن، مانند بیماری‌هایی که در نهایت موجب نابینایی می‌شوند یا اختلال‌های عصبی نیز باشد.

تاری دید می‌تواند در هر دو چشم دیده شود اما در بعضی از افراد ممکن است این اتفاق تنها برای یک چشم رخ دهد. دید ابری نیز یکی از مشکلات مشابه تاری دید است که در آن، شخص همه چیز را به صورت تار، در فضایی شیری رنگ می‌بیند. دید ابری معمولا یکی از نشانه‌های ابتلا به آب مروارید محسوب می‌شود.

تاری دید و دید ابری هر دو می‌توانند نشانه مشکلات جدی در بینایی شما باشند، مخصوصا در صورتی که به صورت ناگهانی ظاهر شوند. توصیه می‌شود برای تشخیص تاری دید و بررسی علت به وجود آمدن آن، برای معاینه کامل به یک چشم پزشک مراجعه کنید.1

هرآنچه که باید راجع به تاری دید بدانیم

علایم تاری دید

تاری دید با توجه به علت آن می‌تواند با علائم متعددی مانند سردرد، حساسیت به نور، قرمزی و تحریک چشم همراه باشد، به همین دلیل لازم است تا با شایع ترین علل تاری دید آشنا شویم. همچنین به دنبال تاری دید ممکن است دید تونلی یا از دست دادن بینایی ایجاد شود. تاری دید، در مواردی میدان دید و حتی دید خطی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.2
 

چه موقع برای درمان تاری دید به پزشک مراجعه کنیم؟

حال که با شایع ترین علل تاری دید آشنا شدیم، لازم است بدانیم که تاری دید ممکن است اولین علامت از بیماری‌های جدی چشم مانند آب مروارید، آب سیاه و یا بیماری‌های اورژانسی مانند سکته مغزی، تومورهای مغز و… باشد. هر کدام از علایم زیر می‌تواند ناشی از یک مشکل جدی باشد. در شرایط زیر باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

تاری دید یک طرفه

تاری دید ناگهانی که همچنان ادامه می‌یابد.

تاری دید به همراه سردرد و فشار خون بالا در دوران بارداری

تاری دید به همراه احساس افتادن شی زمخت در چشم

تاری دید همراه با اختلال تکلم و بینایی، از دست دادن تون عضلانی و یا افتادگی صورت می‌تواند از علائم سکته باشد، که نیازمند بررسی اورژانسی است.2
 

تشخیص تاری دید

پزشک با در نظر گرفتن جزییات علائم و سابقه پزشکی و همچنین سابقه خانوادگی در مورد شرایط چشمی شما می تواند علت تاری دید را تشخیص دهد.

وی همچنین برای تشخیص بهتر و تایید و یا رد کردن علل احتمالی می تواند آزمایشات زیر را تجویز کند:
 
آزمایش های چشم
در مراحل بعدی پزشک ممکن است معاینه جسمی چشم را انجام دهد و میدان دید شما را بر اساس نمودار چشمی ارزیابی کند. حتی وی می تواند آزمایش های چشم دیگری را انجام دهند.
 
تست معمولی چشم
تست معمولی چشم، برای غربالگری بیماری های چشم انجام می گیرد. چشم پزشک نیز ممکن است در صورت بروز بیماری که بر رگ های خونی مانند فشار خون بالا یا دیابت تأثیر می گذارد، تست معمولی چشم را تجویز کند.
 
آزمایش انکسار
آزمایش انکسار و یل آزمایش بینایی معمولاً به عنوان بخشی از معاینه معمول چشم انجام می شود. این آزمایش به پزشک شما می گوید دقیقا چه نسخه ای از عینک یا لنزهای تماسی را نیاز دارید.
 
معاینه با اسلیت  لامپ
معاینه با اسلیت  لامپ، معمولاً در دفتر اپتومتری یا چشم پزشکی امتحان اسلیت لامپ انجام می شود. این امتحان نیز بیومیکروسکوپی نامیده می شود وبه پزشک این امکان را می دهد که از نظر میکروسکوپی چشم شما را برای هرگونه ناهنجاری یا مشکلی بررسی کند.
 
آزمایش خون
پزشک برای تشخیص باکتری در خون و عفونت می تواند آزمایش خون را پیشنهاد دهد.3
 

درمان تاری دید

درمان تاری دید با توجه به علت زمینه‌ای آن متفاوت است، به همین علت برای انتخاب بهترین درمان لازم است تا شایع ترین علل تاری دید را بدانیم. برای مثال در مواردی مانند دور بینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم و آب مروارید پزشک می‌تواند با عینک، لنز و یا جراحی‌های کوچک، دید فرد را اصلاح کند.

همچنین اگر تاری دید ناشی از افت قند خون یا دیابت باشد، برای رفع تاری دید باید قند خون را در محدوده‌ی نرمال نگه داشت. یا اگر ورود ذرات گرد و غبار به چشم موجب تاری دید شده باشد، استفاده از قطره‌ی چشمی در درمان موثر است.2

هرآنچه که باید راجع به تاری دید بدانیم

پیشگیری تاری دید

در حالی که همیشه نمی توان از برخی دلایل تاری دید جلوگیری کرد، اما انجام اقدامات لازم برای مراقبت از چشم می تواند از آسیب دیدگی پیشگیری کند.

برخی راهکارها برای پیشگیری از صدمات احتمالی چشم، عبارتند از:

همیشه هنگام بیرون آمدن از منزل و زمانی که در معرض نور آفتاب قرار می گیرید، عینک آفتابی داشته باشید. عینک آفتابی چشم شما را در برابر  طیف وسیعی از اشعه های مضر محافظت می کند.

مراجعه سالانه به چشم پزشکی و معاینات منظم چشم را پیگیری کنید. این موضوع در افرادی که سابقه خانوادگی بیمارهای چشمی حائز اهمیت می باشد.

قبل از قرار دادن یا خارج کردن لنزهای تماسی، دست خود را تمیز بشویید تا خطر ابتلا به عفونت کاهش یابد.

هنگام کار با ماشین آلات سنگین و یا فعالیت هایی مانند نقاشی و تعمیراتی، از عینک های محافظ استفاده کنید.
 
حفظ رژیم غذایی مناسب
برخی غذاهای مفید برای سلامت چشم، عبارتند از:

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ

منابع ویتامین A از منابع مانند هویج، سیب زمینی شیرین، و جگر

غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 شامل ماهی آلباکور، ماهی قزل آلا.3

پینوشتها
1.www.drdr.ir
2.www.doctoreto.com
3.www.pezeshket.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.