آنچه لازم است درباره گوش درد و علائم و درمان آن بدانید

علائم گوش درد چیست؟

گوش درد می‌تواند در اثر عفونت یا آسیب اتفاق بیافتد. علائم آن در بزرگسالان شامل موارد زیر است:

درد گوش
کم‌شنوایی
ترشح مایعات از گوش
کودکان، اما ممکن است علائم دیگری نیز تجربه کنند:

آنچه لازم است درباره گوش درد و علائم و درمان آن بدانید

علائم گوش درد کودکان
  1. گوش درد
  2. شنوایی خفه
  3. مشکل در واکنش به صدا‌ها
  4. تب
  5. احساس پر بودن گوش
  6. دشواری در خواب
  7. مالش یا کشیدن گوش
  8. گریه کردن یا بیش‌تر از همیشه تحریک‌پذیر بودن
  9. سردرد
  10. از دست دادن اشتها
  11. از دست دادن تعادل


علت گوش درد چه می‌تواند باشد؟

آسیب‌دیدگی، عفونت، التهاب و تحریک در گوش یا درد رجوعی ممکن است علت گوش درد شما یا فرزندتان باشد. درد رجوعی دردی است که از عفونت یا آسیب در جایی دیگر ناشی می‌شود. به عنوان مثال ممکن است دردی که در فک یا در دندان وجود دارد، به گوش منتقل شود و در آن احساس شود. دلایل گوش درد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

عفونت گوش
عفونت گوش یکی از دلایل عمده‌ی گوش درد است. این عفونت ممکن است در گوش بیرونی، میانی و داخلی ایجاد شود. عفونت گوش بیرونی ممکن است در اثر شنا، استفاده از سمعک یا هدفون که به پوست داخل کانال گوش آسیب می‌رسانند، یا قرار دادن گوش پاک‌کن یا داخل کردن انگشت در کانال گوش ایجاد شود. اگر پوست موجود در کانال گوش خراشیده یا تحریک شود، می‌تواند منجر به عفونت گردد. آب نیز پوست کانال گوش را نرم می‌کند که این می‌تواند زمینه‌ی رشد باکتری‌ها باشد.

عفونت گوش میانی، می‌تواند در اثر عفونت‌های ناشی از عفونت دستگاه تنفسی ایجاد شود. تجمع مایعات در پشت پرده‌ی گوش که ناشی از این عفونت‌هاست می‌تواند پرورش باکتری‌ها را تقویت کند. «لابیرینیتیت» نوعی بیماری گوش داخلی است که بعضی اوقات در اثر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ناشی از بیماری‌های تنفسی ایجاد می‌شود و می‌تواند از دیگر دلایل گوش درد باشد.

سایر علل شایع گوش درد
  1. تغییر در فشار، مانند قرار گرفتن در هواپیما
  2. تجمع جرم گوش
  3. وجود جسم خارجی در گوش
  4. گلودرد میکروبی
  5. عفونت سینوس
  6. گیر کردن شامپو یا آب در گوش
  7. استفاده از گوش پاک‌کن در گوش
  8. نورالژی تریژمینال (درد مزمن عصب صورت)
  9. سندروم مفصل گیجگاهی فکی
  10. پرده گوش سوراخ شده
  11. آرتروز موثر بر فک
  12. دندان عفونت کرده
  13. دندان آسیب دیده
  14. اگزما در کانال گوش
  15. نورالژی تریژمینال 1


درمان‌های خانگی برای عفونت و گوش درد


نخوابیدن روی گوش دردناک
نخوابیدن روی گوش دردناک از ساده‌ترین روش های درمان گوش درد است. نخوابیدن روی گوشی که درد می کند به نیروی گرانش اجازه می دهد با تخلیه مایع از گوش در تسکین درد نقش داشته باشد. البته استراحت نیز ضروری است، از این رو، زمانی را برای کودک به منظور کسب آرامش و استفاده از این روش درمان اختصاص دهید.

تخلیه بینی
گوش درد اغلب زمانی که بینی مسدود شده و از تخلیه مایع از گوش ها جلوگیری می کند، رخ می دهد. پاکسازی بینی با مکش آرام یا استفاده از اسپری سالین می تواند به تخلیه طبیعی گوش ها کمک کند. این روش درمان چندان مورد علاقه کودکان نیست، اما امکان تسکین عفونت گوش بدون ترک منزل را خواهد داد.

تکان دادن گوش
گوش درد اغلب از شیپور اُستاش سرچشمه می گیرد، که گوش داخلی را به گلو مرتبط کرده و فشار هوا در اطراف پرده گوش را متعادل می کند. اگر این بخش با مایع مسدود شود، می تواند موجب احساس دردی شود که مشابه احساس درد هنگام تغییر ارتفاع است. کشیدن آرام لوب گوش کودک به سمت بیرون می تواند موجب رفع انسداد و تسکین درد در گوش شود.

استفاده از گرما

آنچه لازم است درباره گوش درد و علائم و درمان آن بدانید

استفاده از یک کمپرس گرم روی گوش یک روش درمان خانگی برای عفونت گوش محسوب می شود. یک حوله را با آب گرم و نه داغ خیس کرده و پس از گرفتن آب اضافه آن را روی گوش تحت تاثیر قرار گرفته بگذارید.

استفاده از کمپرس پیاز
پیاز از ویژگی های ضد عفونی کننده و ضد باکتری سود می برد، و برخی افراد مدعی هستند که گزینه ای خوب برای عفونت های گوش محسوب می شود. یک پیاز تازه را نصف کرده و در یک پارچه تمیز پیچیده و آن را برای پنج تا 10 دقیقه روی گوشت تحت تاثیر قرار گرفته نگه دارید. همچنین، شما می توانید دو تا سه قطره آب پیاز حاصل از رنده کردن آن را درون گوش بریزید. البته هیچ تکه پیازی نباید همراه با آب آن باشد.

استفاده از داروهای ضد درد بدون نسخه
اگرچه بیشتر عفونت های گوش با گذشت زمان بهتر می شوند، اما پایداری عفونت می تواند شرایطی دردناک را رقم بزند. شما می توانید گوش درد را استفاده از یک داروی ضد درد مانند تایلنول (استامینوفن) کاهش دهید. داروهای ضد التهاب مانند ادویل یا موترین (هر دو حاوی ایبوپروفن هستند) نیز موثر هستند زیرا می توانند التهاب که موجب درد می شود را در گوش کاهش دهند.

استفاده از روغن
چکاندن چند قطره روغن که در دمای بدن قرار دارد درون گوش یک روش درمان قدیمی برای عفونت گوش است و به گفته آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، این روش آسیبی به همراه نداشته و اثرگذاری متوسط دارد. برای تسکین گوش درد در خانه دو تا سه قطره روغن زیتون در گوش بریزید.

استفاده از سیر
سیر از ویژگی های آنتی بیوتیک برخوردار است، از این رو درمانی عالی برای گوش درد ناشی از عفونت گوش محسوب می شود. سیر را در کمی روغن حرارت دهید و سپس اجازه دهید ترکیب سرد شود. ترکیب را از صافی عبور داده و دو قطره از روغن را درون گوش بریزید.

استفاده از سرکه سیب

آنچه لازم است درباره گوش درد و علائم و درمان آن بدانید

سرکه سیب با فواید سلامت بسیاری پیوند خورده است، از این رو جای شگفتی نیست که می توان آن را برای درمان عفونت گوش نیز استفاده کرد. زمانی که نخستین نشانه بروز مشکل پدیدار می شود، چند قطره سرکه سیب را درون گوش ریخته و بگذارید یک دقیقه به همان حالت باقی بماند. پس از آن، اجازه دهید سرکه سیب از گوش خارج شود. 2


چه زمانی برای درمان گوش درد به پزشک مراجعه کنیم؟

این مسئله که چه زمانی برای گوش درد به پزشک مراجعه کنیم احتمالا یکی از سوالاتی است که هنوز جوابش را نمی‌دانید. گاهی اگر علت گوش درد، یک بیماری مهم همانند عفونت گوش باشد و شما در زمان مناسب مراجعه نکنید، شاید به عوارض جدی و تهدیدکننده‌ای دچار شوید.

به شما توصیه می‌‌کنیم در بعضی شرایط خاص حتما درمان گوش درد را تحت نظر پزشک انجام دهید. از جمله:

اگر شما اخیرا سرماخوردگی و عفونت دستگاه تنفسی و ریه‌ها داشته‌اید و همزمان گوش درد پیدا کرده‌اید، ممکن است با برطرف شدن علائم عفونت تنفسی، گوش دردتان برطرف شود. اگر گوش درد برطرف نشد و احساس کاهش شنوایی و پرشدگی گوش در شما باقی مانده است، توصیه می‌کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر از زمان گوش درد چندین ساعت گذشته است و هنوز بهبودی پیدا نکرده‌اید.

اگر همراه گوش درد، تب و لرز پیدا کرده‌اید، احتمال دارد عفونت گوش مطرح باشد که مراجعه به پزشک الزامی است.

اگر به همراه گوش درد، از گوشتان مایع زردرنگ و یا خون خارج می‌شود؛ برای درمان گوش درد به پزشک مراجعه کنید و زمان را صرف اقدامات تسکین‌دهنده خانگی نکنید.

همراهی گوش درد با سرگیجه، کاهش شنوایی و وزوز گوش، شما را نا آرام و بی‌قرار و تحمل گوش درد را برای شما ناخوشایند می‌کند. در این مورد، خود را برای امتحان کردن راهکارهای خانگی به زحمت نیاندازید؛ شما باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

اگر دچار درد نسبتا شدید در سر و گردن شده‌اید و احساس سفتی گردن و حالت تب و لرز پیدا کرده‌اید، همزمان گوش درد امان شما را بریده است؛ ما به شما توصیه شدید می‌کنیم زمان را از دست ندهید و برای درمان مناسب و بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

اگر اخیرا ضربه‌ای به سر و ناحیه گوشتان وارد شده است و اکنون دچار گوش درد شده‌اید، بهتر است توسط پزشک ابتدا معاینه کانال و پرده گوش شوید و سپس درمان گوش درد برای شما تجویز شود.

درمان گوش درد نوزادان و اطفال که بیشتر با نا آرامی و بی‌قراری کودک بروز می‌کند را به پزشک بسپارید و از اقدامات خانگی تسکین درد استفاده نکنید.


سخن آخر

شدت گوش درد مهم‌ترین عامل هدایت‌کننده شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب روش درمان است. شاید شما ترجیح دهید که در شروع علائم گوش درد به راهکارهای تسکین‌دهنده خانگی بسنده کنید یا به دنبال درمان گوش درد تحت نظر پزشک بروید.

اگر به بیماری‌هایی از قبیل دیابت و نقص سیستم ایمنی مبتلا هستید؛ ممکن است توانایی بدنتان در مبارزه با عفونت‌ها کم شده باشد. در این شرایط درمان گوش درد توسط پزشک بر هر راه‌حل دیگری برای گوش درد برتری دارد.

اگر گوش درد شما جز مواردی بود که لازم است به پزشک مراجعه کنید و به هر دلیل امتناع کردید و خود را به تسکین‌دهنده‌های خانگی مشغول کردید؛ خطر بروز عوارضی همچون: آسیب پرده گوش و گسترش و انتشار عفونت گوش وجود دارد. 3


پی نوشت:
1.setare.com
2.www.asriran.com
3.drdr.ir
نسخه چاپی