اهمیت اصل انتخابات
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
اهمیت انتخابات از دو نظر است: یکی اصل حضور مردم است؛ که وقتی یک ملت دست به انتخاب می زند، وارد صحنه انتخاب می شود، یعنی زنده است. آن کسی که برای خود انتخاب می کند، زنده بودن خود را اثبات می کند.
 
انسانی که برای او تصمیم می گیرند، برای او انتخاب می کنند و او بیکار و بی تأثیر می نشیند و نگاه می کند، علامت حیات در او ضعیف است؛ نمی توان او را یک انسان زنده یا یک ملت زنده به حساب آورد.
 
پس اولین اثر انتخابات این است که نشان دهنده ی حیات و خودآگاهی یک ملت است؛ این را باید ملت ما با استفاده از فرصت انتخابات های گوناگون و پی در پی، تمرین و اثبات کند. همچنان که از اول انقلاب تا امروز، ما تقریبا به طور متوسط هر سال یک انتخابات داشتیم که مردم به میدان آمده اند و انتخاب کرده اند؛ برگزیده اند؛ تعیین کرده اند؛ رأی و عزم خود را در صحنه عمل نشان داده اند و آن را به کرسی نشانده اند؛ این خیلی مهم است.
 
اثر بعدی هم این است که وقتی ارادهی مردم در یک انتخاباتی وارد میدان می شود، آن چیزی که بر طبق نظر اکثریت مردم و خواست و آرمان آنهاست، آن تحقق پیدا می کند؛ چه در انتخاب رئیس جمهور، چه در انتخاب نمایندگان مجلس و چه در این دو انتخابی که دو روز بعد ان شاء الله برای ملت ایران مطرح است؛ یعنی انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات شوراها.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در آستانه انتخابات مجلس خبرگان 1385/9/22
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، ص 143
نسخه چاپی