دستور تهیه سمبوسه تندوری

سمبوسه تندوری


مواد لازم برای تهیه سمبوسه تندوری
مواد غذایی مقدار
پیاز سفید درشت یک عدد
زردچوبه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
سیر خرد شده چهار تا ینج عدد
زنجبیل تازه خرد شده دو بند انگشت
فلفل تند خرد شده سه تا چهار عدد
سیب زمینی درشت پخته شده یک عدد
شوید بیست شاخه
جعفری ده شاخه
ادویه تندوری ماسالا یک قاشق غذا خوری سر پر
سس فلفل سبز یا قرمز به مقدار لازم
خمیر یوفکا به مقدار لازم


طرز تهیه سمبوسه تندوری

در این مطلب می خواهیم سمبوسه تندوری درست کنیم تندوری ماسالا یکی از ادویه های هندی است که هم به صورت فله ای می توانید از عطاری ها تهیه کنید و هم به صورت بسته بندی خریداری کنید. تنها نکته ای که درباره این ادویه هست این است که اگر به صورت فله ای و باز بخواهید تهیه کنید ممکن است که کیفیت مناسبی نداشته باشد چون این ادویه ترکیبی از ادویه های مختلف مانند تخم گشنیز، زیره، هل سیاه و فلفل کشمیری و خیلی از ادویه های دیگر است و ممکن است درصد آن ها کم و زیاد باشد به همین دلیل پیشنهاد می شود که به صورت بسته بندی شده آن را تهیه کنید چون اینطوری استاندارد و خیلی بهتر خواهد بود.
نکته دیگر در رابطه با این سمبوسه این است که در تهیه آن از گوشت و مرغ استفاده نمی شود و تماما گیاهی است.

مرحله اول: مخلوط کردن و تفت دادن مواد باهم
برای شروع یک عدد پیاز سفید درشت داریم که آن را خیلی ریز خرد می کنیم و داخل ماهیتابه که از قبل روی گاز گذاشته ایم و کمی روغن در آن ریخته ایم تا داغ شود می ریزیم و تفت می دهیم و کمی زردچوبه، نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم بعد چهار تا ینج عدد سیر خرد شده می ریزیم تا با پیاز تفت بخورند.
حالا به اندازه دو بند انگشت زنجبیل تازه خرد شده اضافه می کنیم و هم می زنیم.
چون این غذا اصالتا هندی است و برای اینکه اصالت آن را حفظ کنیم سه تا چهار عدد هم فلفل تند خرد شده داخل ماهیتابه می ریزیم اما اگر شما دوست ندارید که تند باشد می توانید از فلفل دلمه ای هم استفاده کنید.
حالا نوبت به خرد کردن سیب زمینی می رسد در اینجا یک عدد سیب زمینی درشت پخته شده داریم آن را  تا جایی که بتوانیم خیلی ریز و به صورت مکعبی خرد می کنیم و به موادمان اضافه می کنیم. طعم دهنده اصلی این سمبوسه شوید و جعفری است و میزان شوید تقریبا دو برابر جعفری است (جعفری حدودا ده شاخه است ) خب شوید و جعفری را هم خرد کرده و به مواد در حال سرخ شدنمان اضافه می کنیم و هم می زنیم حالا ترکیب موادمان کامل شده و اجازه می دهیم کمی تفت بخورند.
در این مرحله که مواد در حال تفت خوردن هستند ادویه تندوری ماسالا را هم اضافه می کنیم.
نکته: همان طور که گفته شد ادویه تندوری ماسالا از ترکیب تعداد زیادی از ادویه ها درست شده است و چون ممکن است بعضی از آن ها درصد نمکشان بالا باشد به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف آن را بچشید تا اگر کم نمک باشد به صورت جداگانه مقداری نمک به غذا اضافه کنید و در غیر این صورت باید از اضافه کردن نمک خودداری کنید یا مقدار خیلی کم اضافه کنید. مقدار ادویه ماسالا برای این مقدار مواد اولیه یعنی یک عدد سیب زمینی درشت و یک عدد پیاز درشت تقریبا یک قاشق غذا خوری سر پر است.
حالا برای اینکه خوش طعم تر باشد مقداری سس فلفل سبز می ریزیم چون طعم ملایم تری دارد اما اگر دوست دارید تند تر باشد می توانید از سس فلفل قرمز استفاده کنید ولی در حد چند قطره از سس فلفل سبز تندی خیلی ملایمی به غذا می دهد و آن را خوشمزه تر خواهد کرد.
حالا مواد را هم می زنیم و اجازه می دهیم یک تا دو دقیقه دیگر تفت بخورند و بوی ادویه ماسالا هم به خاطر داغی مواد بلند شود بعد ماهیتابه را از روی حرارت بر می داریم.

دستور تهیه سمبوسه تندوری

دستور تهیه سمبوسه تندوری

مرحله دوم: پیچیدن سمبوسه ها
حالا موادمان آماده شده است و می خواهیم سمبوسه ها را بپیچیم برای کسانی که در رابطه با پیچیدن سمبوسه سوال دارند مراحل پیچیدن را گذاشته ایم تا بهتر متوجه شوید.
ما در اینجا از خمیر یوفکا استفاده می کنیم و به شما هم پیشنهاد می کنیم که از آن استفاده کنید چون خیلی خمیر لطیفی است وسریع سرخ می شوند و ترد تر هستند ولی شما می توانید از نان لواش نازک هم استفاده کنید.
نکته: خمیر یوفکا را می توانید از سوپر مارکت ها و مغازه هایی که لوازم قنادی می فروشند تهیه کنید.
حالا مقداری از خمیر یوفکا را از بسته بندی خارج می کنیم ( باید حواسمان باشد سرعت عملمان بالا باشد تا خمیرها خشک نشوند چون این خمیرها وقتی در معرض هوا قرار می گیرند خیلی زود خشک می شوند ) و برای اینکه سمبوسه ها شکل یک مثلث کشیده داشته باشند آن ها را از وسط نصف می کنیم.
حالا گوشه سمت راست خمی را تا می زنیم و روی ضلع بالایی قرار می دهیم به صورتی که گوشه آن کمی بیرون بزند و دوباره آن را به سمت پایین تا می زنیم در این صورت یک حالت پاکت یا جیب مانند داریم که می توانیم مواد را داخل آن بریزیم بعد از ریختن مواد با دست کمی فشار می دهیم حالا برای اینکه خمیر خوب به هم بچسبد و باز نشود کمی آب را داخل یک ظرف می ریزیم و با برس یا دست به اطراف خمیر و روی قسمت پاکت مانند می مالیم بعد تا می زنیم.
نکته: اگر برای پیچیدن سمبوسه ها از نان لواش استفاده می کنید برای چسبیدن نان آب خالی کافی نیست باید آن را با کمی آرد ترکیب کنید یعنی مقداری آرد را با دو سه قاشق آب ترکیب کنید که یک چسب طبیعی خوراکی درست شود که حالت خمیری خیلی شلی دارد.

دستور تهیه سمبوسه تندوری

دستور تهیه سمبوسه تندوری

دستور تهیه سمبوسه تندوری

دستور تهیه سمبوسه تندوری

دستور تهیه سمبوسه تندوری

مرحله آخر: سرخ کردن سمبوسه ها
بعد از اینکه همه سمبوسه ها را پیچیدیم می توانیم آن ها را داخل فر بپزیم برای اینکار باید روی آن ها را با چند قطره روغن و به وسیله قلمو چرب کنیم و بعد داخل فر بگذاریم و یا اینکه به حالت سنتی داهل روغن سرخشان کنیم.
ما در اینجا اینکار را انجام می دهیم یعنی داخل ماهیتابه مقدار زیادی روغن می ریزیم و می گذاریم تا داغ شود بعد سمبوسه ها را داخل روغن می اندازیم و هر دو طرف آن ها را سرخ می کنیم.
بعد از اینکه هر دو طرف آن ها کاملا سرخ شد داخل یک سینی دستمال کاغذی می اندازیم و سمبوسه ها را روی دستمال می گذاریم تا روغن اضافیشان گرفته شود. و در حالتی که هنوز گرم هستند مقداری از ادویه ماسالا می ریزیم تا میزان چسبندگی آن روی نان ها بیشتر باشد.
پیشنهاد می کنیم که حتما درستش کنید طعم فوق العاده متفاوت و خوشمزه ای دارند و ادویه تندوری ماسالا عطر و طعم بی نظیر و اصیل و هندی به این سمبوسه ها می دهد. امیدواریم درست کنید و لذت ببرید.
نسخه چاپی