ضربه سنگین غفلت ها
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: «و من نام لم ینم عنه» (1). اگر شما توی سنگر خوابتان برد، لازمه اش این نیست که دشمن شما هم که روبه رو نشسته، او هم توی سنگرش خوابش برده باشد؛ نه، ممکن است شما خوابت برده باشد، او بیدار باشد؛ آن وقت پدرتان درآمده است.
 
نباید غفلت کرد. و می بینید که غفلت می شود. توی همین قضایای بعد از انتخابات واقعا غفلت بزرگی کردند. حالا من که می گویم غفلت، چون بنای من بر خوشبینی است؛ خود من هم آدم بدبینی نیستم؛ آدم خوشبینی ام، نسبت به اشخاص هم خوشبینم.
 
بلافاصله روز بعد از انتخابات، کارهای بدی را انجام دادند؛ حالا دارند نتایجش را می بینند. به عنوان اعتراض به انتخابات، مردم را به خیابان ها دعوت کردند؛ چرا؟ این چه منطقی است؟ چرا مردم را به خیابان دعوت می کنند؟ مگر مسئله انتخابات - مسئله ای به این اهمیت، به این ظرافت - قابل حل توی خیابان است؟ نیروی فشار درست کردن؛ اینها غفلت های بزرگی است.
 
خوب، وقتی اینجوری می شود، مأمنی درست می کنند برای دشمن؛ مأمنی درست می کنند برای آن کسی که می خواهد ایجاد آشوب و اغتشاش کند؛ اینها غفلت هاست. یعنی در سیاست، غفلت ها گاهی مثل خیانت ها خیلی ضربه می زند. یعنی واقعا وقتی شما تیراندازی کردید، این تیر خورد به سینه یک نفر، ممکن است شما متعمد هم نباشید، اما بالاخره در نتیجه تأثیر ندارد؛ تیر توی قلبش خورد، می افتد می میرد؛ چه شما تعمد داشته باشید، چه از روی خطا زده باشید؛ خیال کردی این سیبل است، زدی به سینه آدم.
 
خطاها گاهی اینجوری است؛ خطایی می کند، خطاست؛ اما در نتیجه تأثیری ندارد؛ همان ضربه وارد می آید. خوب، حالا شما بخواهید محیط دانشگاه را از این آسیب محفوظ نگه دارید، باید چه کار کنید؟ این خیلی مهم است.(2)
 
پی‌نوشت‌:
1- نهج البلاغه: نامه 62
2- بیانات در دیدار وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران 1388/11/13
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، ص 194-193
نسخه چاپی