دستور پخت دلمه بادمجان

مواد لازم برای دلمه بادمجان

پیاز ۳ عدد

سیر ۳ حبه

لپه ½ پیمانه

برنج ½ پیمانه

گوجه فرنگی ۳ عدد

بادمجان بزرگ ۵ عدد

سبزی دلمه ۲۰۰ گرم

گوشت چرخ کرده ۱۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی


دستور پخت دلمه بادمجان
 

طرز تهیه دلمه بادمجان

ابتدا لپه را از شب قبل یا ۶ ساعت قبل از پخت در کاسه ای می ریزیم و روی آن آب می گیریم تا خیس بخورد و در فاصله زمانی ۲ ساعت ۲ الی ۳ بار آب آن را بیرون می ریزیم و مجددا آب داخل کاسه می ریزیم،این کار باعث از بین رفتن نفخ و پخت زودتر لپه ها می شود.

سپس لپه را آبکشی می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم و روی آن آب می گیریم و روی حرارت متوسط اجازه می دهیم تا پخته شود.

آنوقت پوست بادمجان ها را می گیریم و می شوییم و در آبکشی قرار می دهیم تا خشک شوند و یا با یک دستمال آنها را خشک می کنیم و کنار می گذاریم.

در قابلمه ای کوچک آب می ریزیم کمی نمک و درب آن را می گذاریم تا جوش بیاید برنج را می شورییم و آب آن را بیرون می ریزیم و در آب جوش می ریزیم و صبر می کنیم بعد از ۵ دقیقه یک دانه از برنج را زیر دندان می گیریم اگر اطراف ان کاملا نرم و پخته بود.

ولی مغز آن کمی سفت بود برنج را آبکش می کنیم و کنار می گذاریم. دو عدد پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و ۲ حبه از سیر را نیز پوست می گیریم و می شوییم و خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و کمی که داغ شد پیاز و سیر را در آن تفت می دهیم تا نرم شوند و آن وقت گوشت چرخ کرده را می افزاییم و کمی نمک،فلفل روی گوشت می ریزیم و تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند و آنگاه رب گوجه فرنگی را نیز اضافه می کنیم.

به قابلمه لپه سر می زنیم و کمی از آن را بر می داریم و لای دندان امتحان می کنیم( همین که لپه ها نیم پز و کمی نرم شوند کافی است) اگر نیم پز بود زیر شعله را خاموش می کنیم و لپه ها را آبکش می کنیم و زمانیکه آب آن رفت به همراه سبزی دلمه به مواد داخل تابه می افزاییم و مخلوط می کنیم و مدام هم می زنیم و حرارت را متوسط می کنیم تا سبزی آب آب نیندازد.

پس از اینکه رنگ سبزی تغییر کرد درب تابه را می گذاریم تا داخل تابه بخار بپیچد و سپس درب تابه را بر می داریم و برنج را اضافه می کنیم و مجددا مواد را مخلوط می کنیم و صبر می کنیم تا اگر آب اضافی در مواد هست کاملا تبخیر شود و بعد تابه را از روی حرارت بر می داریم و می گذاریم تا مواد خنک شوند.

داخل بادمجان ها را برش عمودی می زنیم و داخل آن ها را خالی می کنیم، فقط باید دقت کنیم تا به دیواره های بادمجان ها آسیب وارد نکنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و کمی که روغن داغ شد باد مجان ها را به همان صورت درسته در روغن سرخ می کنیم هر دو طرف آن ها که سرخ شد در صافی قرار می دهیم تا روغن اضافه آن خارج شود.

سیر و پیاز باقیمانده را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در تابه ای بزرگ(بادمجان ها در این تابه می خواهیم بچینیم)کمی روغن می ریزیم و داغ که شد پیاز و سیر را در آن تفت می دهیم تا طلایی شوند و گوجه فرنگی ها را می شوییم و خرد می کنیم و به پیاز و سیر اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا گوجه فرنگی ها کمی نرم شوند و سپس ۲ لیوان آب و کمی نمک،فلفل روی مواد سس می پاشیم و صبر می کنیم تا سس با حرارت بالا کمی غلیظ شود و سپس حرارت را متوسط می کنیم و داخل بادمجان ها را از مواد داخل تابه پر می کنیم و در تابه سس بادمجان های پر شده را می چینیم و درب تابه را می گذاریم تا به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه بادمجان ها با سس طعم دار شوند. دلمه بادمجان های آماده شده را با سس غلیظ و خوش طعم نوش جان کنید. 1

دستور پخت دلمه بادمجان
 

تمام خواص و فواید بادمجان برای همه

 
1. فواید بادمجان برای خواب خوب
اگر از بی خوابی و یا سندرم بدون خواب رنج می برید، یک بادمجان خام را در زمان غروب به طور منظم مصرف کنید و شما می توانید دوباره خوب بخوابید.

همانطور که می دانیم، افراد باید در شب خوب بخوابند تا خوب بمانند.
 
2. بادمجان یک خلط آور خوب است
افراد می توانند خلط اضافی را با مصرف بادمجان پخته همراه با نمک کم کنند. این موضوع اغلب توسط زنان پیر پیشنهاد می شود.
 
3. جلوگیری از لخته خون
بیوفلاونوئید و ویتامین K موجود در بادمجان می توانند به محدود کردن تشکیل لخته خون و تقویت مویرگ ها کمک کند.
 
4. فواید بادمجان برای بدن سالم
بادمجان حاوی سطوح بالایی از کلسیم، آهن و مواد معدنی دیگر است که برای اطمینان از رشد بدن بسیار ضروری هستند.

این در واقع نوعی از سبزیجات پر فایده و پر ارزش غذایی است، بنابراین افراد باید آن را در رژیم غذایی روزانه مصرف کنند تا بدن همیشه سالم بماند.
 
5. بادمجان برای هضم بهتر
فیبر محلول در بادمجان می تواند از سیستم گوارشی خیلی حمایت کند و با جلوگیری از یبوست، می تواند شکم را سالم نگه دارد. 2
 
6. جنین، زنان باردار و زنان شیرده
بامجان یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان ناباروری در زنان و مردان می باشد، برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید باید به مدت دو ماه بدون وقفه بامجان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

یک مطالعه اخیر در مصر نشان داد که بادمجان با افزایش میزان ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در خون باعث تحریک ترشح تستوسترون در مردان و پروژسترون در زنان شده و میل جنسی را افزایش می دهد.

بادمجان یک منبع غنی از اسید فولیک یا فولات است که از نقص های لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا کمک می کند و با افزایش حرکات روده به درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بادمجان برای تقویت بدن زنان در دوران شیردهی مفید بوده و به درمان بی خوابی در زنان شیرده کمک می کند.

اما فراموش نکنید که بادمجان قاعدگی را تحریک می کند و مصرف زیاد آن در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود.
 
7. نوزادان و کودکان
بادمجان سرشار از کلسیم است که باعث تقویت استخوان ها و دندان ها در نوزادان و کودکان می شود.

مقادیر بالای ویتامین C موجود در بادمجان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود و از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کند.

فیبر موجود در بامجان برای بهبود هضم غذا و درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

مقادیر بالای آهن و مس موجود در بادمجان به درمان کم خونی و آنمی در نوزادان و کودکان کمک می کند.

بادمجان یکی از بهترین مواد غذایی برای تغدیه نوزادان و کودکان می باشد که از سن 8 ماهگی به بعد (با مشورت پزشک) می توانید آن را به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنید، فقط مواظب واکنش های آلرژیک احتمالی در نوزاد خود باشید.
 
8. لاغری و کاهش وزن
بادمجان یکی از سبزیجات دارای مقادیر بالای فیبر و مقادیر بسیار پایین چربی و کالری بوده و مصرف آن با کاهش ترشح هورمون گرلین باعث کاهش اشتها شده و با پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.
 
9. یبوست
فیبر غذایی موجود در بادمجان با بهبود حرکات روده به جذب بهتر مواد غذایی کمک می کند و برای پیشگیری و درمان یبوست و همورئید یا بواسیر مفید می باشد.
 
10. فشار خون
مقادیر بالای فیبر و بیوفلاونوئید های موجود در بادمجان باعث کاهش فشار خون بالا می شوند.
 
11. کبد چرب
تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در بادمجان باعث سم زدایی و پاکسازی کبد شده و به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.
 
12. معده و دستگاه گوارش
مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا و معده درد کمک کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد. 3

پی نوشت:
1.www.parsiday.com
2.www.namnak.com
3.www.coca.ir
نسخه چاپی