دستور تهیه کتف مرغ سوخاری

کتف مرغ سوخاری


مواد لازم برای تهیه کتف مرغ سوخاری
مواد غذایی مقدار
کتف مرغ یک کیلوگرم
پیاز یک عدد متوسط
سیب زمینی یک عد کوچک (صد و پنجاه گرم)
هویج یک عدد متوسط
برگ بو سه یا چهار برگ
پودر پیاز یک قاشق چای‌ خوری
پودر سیر نصف قاشق چای‌ خوری
زردچوبه یک قاشق چای‌ خوری
پنیر پیتزا صد تا دویست گرم
تخم مرغ دو عدد
پودر سوخاری دانه ریز به مقدار لازم برای سوخاری
آرد به مقدار لازم برای سوخاری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم برای سوخاری
پودر آویشن به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
فلفل قرمز به مقدار لازم


طرز تهیه کتف مرغ سوخاری

در این مطلب قصد داریم نحوه درست کردن کتف مرغ سوخاری را به شما عزیزان آموزش دهیم. این غذا ظاهر بسیار زیبا و جالبی دارد و در عین حال بسیار خوشمزه است و برای پذیرایی از مهمان ها ایده خوبی است.
همانطور که از اسم غذا مشخص است برای درست کردن آن از کتف مرغ یا همان بازوی مرغ که از بال جدا شده باشد استفاده می کنیم.

مرحله اول: پختن و مزه دار کردن کتف مرغ
برای شروع باید کتف ها را به صورت کامل بپزیم. برای مزه دار کردن آن ها از پیاز، هویج، برگ بو، پودر سیر، پودر پیاز و زردچوبه استفاده می کنیم. درست است که در این مرحله خود پیاز را داریم ولی از پودر آن هم استفاده می کنیم چون تاثیری که هر کدام دارند متفاوت هست.
خب برای این مرحله یک قابلمه متوسط را روی حرارت می گذاریم تا گرم شود بعد مقداری روغن سرخ کردنی در آن می ریزیم و بعد از داغ شدن روغن یک عدد هویج حلقه حلقه شده و یک عدد پیازی که از وسط نصف شده و بعد خرد شده را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم نمی خواهیم که هویج و پیاز سرخ شوند فقط باید داغ شوند تا خوشبوتر شوند حالا چهار عدد برگ بو را از وسط نصف می کنیم و داخل قابلمه می ریزیم (برگ بو ها هر چقدر هم بپزند نرم نمی شوند پس بهتر است که خیلی ریز نشوند که بعدا جدا کردن آن ها راحت تر باشد). حالا کمی نمک اضافه می کنیم و حدود دو تا سه دقیقه مواد را تفت می دهیم وقتی پیازها نرم شدند و رنگ هویج ها تغییر کرد، یک قاشق چای خوری زرد چوبه، یک قاشق چایخوری پودر پیاز و نصف قاشق چای خوری پودر سیر می ریزیم و هم می زنیم و بعد کمی فلفل سیاه اضافه می کنیم و حالا وقت اضافه کردن کتف هاست آن ها را داخل قابلمه می ریزیم و کمی هم می زنیم و بلافاصله آب جوش یا آب داغ را می ریزیم.
نکته: نباید آب را زیاد بریزیم که کل مزه مرغ ها وارد آب نشود در حد دو یا سه لیوان آب کافی است.
نکته: این ترکیب را با ران مرغ هم می‌توانید امتحان کنید فقط حجم آن را کوچک درست کنید تا حرارت روغن به مرکز غذا برسد
حالا در قابلمه را می گذاریم و روی حرارت کم اجازه می دهیم  تا مرغ ها بپزند و نرم شوند. حدودا یک ساعت زمان می دهیم تا بپزند شاید فکر کنید که بعد از بیست دقیقه کتف ها می پزند اما چون قرار است کاملا بپزند و نرم شوند و به شکل خمیر در بیایند پس حتما یک ساعت زمان لازم است با در بسته بپزند و کاملا نرم شوند. بعد از یک ساعت یکی یا دوتا از آن ها را تست می کنیم اگر نرم شده باشند و به راحتی کنده شوند و توی دست له شوند کافی است.
حالا مرغ ها را از آب خارج می کنیم و به یک ظرف دیگر (کاسه بزرگ) انتقال می دهیم و اجازه می دهیم تا کمی خنک شوند (جلوی پنجره باشد بهتر است) تا بتوان آن ها را لمس کرد، چون باید گوشت آن ها از استخوان جدا شود.

دستور تهیه کتف مرغ سوخاری

دستور تهیه کتف مرغ سوخاری

مرحله دوم: له گردن گوشت مرغ و درست کردن مایع خمیری شکل
در این فاصله که مرغ ها خنک می شوند، در یک ماهیتابه با قطر کم به میزان زیادی روغن سرخ کردنی می ریزیم و روی حرارت کم می گذاریم تا داغ شود.
حالا که مرغ ها خنک شدند گوشت آن ها را از استخوان جدا می کنیم دو طرف استخوان غضروف مانند است آن ها را هم کاملا جدا می کنیم و استخوان ها را داخل سینک با اسکاج می شوییم تا چیزی روی آن ها باقی نماند. حالا باید گوشت های جدا شده را بکوبیم با هر چیزی که در دسترستان باشد می توانید این کار را انجام دهید اگر می خواهید در حجم زیاد درست کنید می توانید داخل غذاساز بریزید و با دور کند بزنید تا گوشت ها کاملا از هم جدا شوند توجه کنید که نباید با چاقو آن ها را خرد کنید چون چسبندگی خود را از دست می دهند ما می خواهیم که گوشت ها در اثر له شدن از هم باز شوند با دست هم می توانید کم کم فشار دهید و له کنید تا از هم باز شوند.
انقدر می کوبیم تا وقتی توی دست می گیریم و فشار می دهیم به هم بچسبند و چسبناک شوند و مانند خمیر خاصیت شکل پذیری پیدا کند. بعد از اینکه گوشت ها را کوبیدیم و کاملا له کردیم کمی ادویه اضافه می کنیم چون حین پخت به اندازه کافی ادویه استفاده کردیم و گوشت ها مزه دار هستند پس در ریختن ادویه جات نباید زیاده روی کرد فقط در حد اینکه خمیر کمی چاشنی داشته باشد مقداری نمک و فلفل سیاه به اضافه پرک یا پودر فلفل قرمز اضافه می کنیم و به عنوان سبزی خشک و عطر دهنده از کمی پودر آویشن می ریزیم.
نکته: به جای پرک یا پودر فلفل قرمز می توانید از چند قطره سس فلفل قرمز هم استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که ادویه زیاد نریزید تا طعم خود مرغ هم حس شود
حالا برای اینکه چسبندگی بیشتری به خمیرمان بدهیم یک عدد سیب زمینی صد و پنجاه گرمی آب پز شده را رنده کرده و به خمیرمان اضافه می کنیم.
نکته: ما در اینجا حدود یک کیلو کتف مرغ داریم پس یک سیب زمینی صد و پنجاه گرمی کفایت می کند. زیاد سیب زمینی نریزید که مزه سیب زمینی غالب باشد
بعد از اضافه کردن سیب زمینی کمی پنیر موزارلای تازه که خودمان درست کردیم رنده می کنیم شما می توانید پنیر پیتزا از بیرون تهیه کنید و به مواد اضافه کنید از سایر پنیرها هم می توانید استفاده کنید مانند چدار، گودا، ...
نکته: مقداری از پنیر پیتزا را می‌توانید مخلوط نکنید و جداگانه در هنگام پیچیدن مایه مرغ به دور استخوان در وسط قرار داده تا هنگام خوردن این غذا مغز کاملاً پنیری داشته باشد.
در این مرحله مواد را خوب باید باهم مخلوط کنیم و ورز بدهیم حتما برای این مرحله وقت بگذارید. چون همان طور که قبلا گفته شده هر چقدر خوب ورز بدهیم و منجسم تر باشد احتمال ترک خوردن و وا رفتن آن در روغن کمتر خواهد شد پس در حد دو تا سه دقیقه مواد را خوب ورز می دهیم.

دستور تهیه کتف مرغ سوخاری

دستور تهیه کتف مرغ سوخاری

دستور تهیه کتف مرغ سوخاری

مرحله آخر: درست کردن گلوله های خمیری به شکل کتف مرغ و سوخاری کردن و سرو آن ها
حالا می رویم سراغ سوخاری کردن موادمان. برای اینکار داخل یک کاسه متوسط دو عدد تخم مرغ می شکنیم و دو تا سه قاشق غذا خوری آب اضافه می کنیم و کمی هم نمک و فلفل سیاه می ریزیم اگر آرد سوخاری که استفاده می کنید اسپایسی یا ادویه دار است نیازی به اضافه کردن نمک و فلفل سیاه نیست. حالا با هم زن دستی مواد را هم می زنیم و مثل همیشه داخل دو کاسه دیگر به صورت جداگانه آرد سفید و آرد سوخاری داریم، مایع مرغمان هم که آماده است. حالا از مایع مرغ گلوله هایی به اندازه کتف مرغ بر می داریم شاید به اندازه یک نارنگی یا گردو با پوست، اگرهم ترجیح می دهید که وزن همه گلوله ها یکسان باشد چهل و پنج گرم برای هر گلوله وزن خوبی است. هر گلوله را با دست ورز می دهیم و چند ضربه می زنیم و فشار می دهیم تافشرده تر شود و ترک های آن از بین برود و از هم باز نشود. حالا استخوان را از سمت پهن تر آن در گلوله ای که درست کردیم فرو می کنیم به طوری که از سمت بالای گلوله استخوان را حس کنید بعد دوباره با دست به آن شکل می دهیم.
نکته: می توانید گلوله ای را که درست کردید را داخل دستتان باز کنید و استخوان را از قسمت پهن تر داخل آن بگذارید و خمیر را دور استخوان بپیچید و با دست فرم دهید و متقارن تر کنید
برای این مرحله یعنی پیچیدن خمیر دور استخوان ها باید وقت کافی صرف کنید و با ظرافت اینکار را انجام دهید و اگر احیانا روی خمیر ترکی باشد با دست فشار دهید و ترک را از بین ببرید چون اگر ترک بزرک باشد امکان دارد موقع سرخ کردن خمیر ازهم باز شود. بعد از اینکه همه کتف ها شکل گرفتند و درست شدند توجه کنید که برای حمل و جا به جا کردن آنه ها از استخوان نگیرید چون استخوان به جایی وصل نیست و شل می شود از قسمت گوشتی آن ها بگیرید.
نکته: از پودر سوخاری دانه ریزی استفاده می کنیم چون زیبایی خاصی به غذایمان می دهند. آرد سوخاری را خودتان هم می توانید در منزل و با نان باگت تهیه کنید
حالا همه کتف ها را تک تک داخل آرد سفید می غلطانیم و کنار می گذاریم تا در فاصله ای که بقیه را در آرد می غلطانیم زمان داشته باشند تا آرد به خاطر رطوبت کمی که خمیر دارد به آن ها بچسبد.  فقط توجه کنید که استخوان را نگیرید که شل شود بعد از اینکه سطح همه کتف ها با آرد سفید پوشانده شد آن ها را یکی یکی داخل تخم مرغ می زنیم به طوری که به استخوان چیزی نچسبد (هر چقدر استخوان تمیز تر باشد غذا ظاهر خوبی خواهد داشت)  و بعد داخل آرد سوخاری می غلطانیم بعد از آماده کردن همه کتف ها تست می کنیم که روغن داغ شده است یا نه. برای این کار یک تکه ریز از پودر سوخاری را داخل روغن می اندازیم اگر بلافاصله شروع به حباب زدن و کف کردن کرد، نشان دهنده داغ شدن روغن است.
حالا باید کتف ها را داخل روغن سرخ کنیم بازم هم تکرار می کنیم که زیاد از قسمت استخوانی نگیرید که شل شود. بعد از اینکه هر کدام کاملا سرخ شدند از داخل روغن در می آوریم و روی یک صافی قرار می دهیم تا روغن اضافیشان گرفته شود. این غذا خیلی شیک است و ظاهر بسیار زیبایی دارد و بسیار خوشمزه است و بچه ها خیلی دوستش دارند و برای پذیرایی هم عالی است. برای سرو کف یک بشقاب چند شاخه جعفری تازه قرار می دهیم و کتف ها را روی آن می چینیم .

دستور تهیه کتف مرغ سوخاری

دستور تهیه کتف مرغ سوخاری

دستور تهیه کتف مرغ سوخاری

دستور تهیه کتف مرغ سوخاری

دستور تهیه کتف مرغ سوخاری

همانطور که مشاهده کردید این غذا خیلی راحت درست می شود و خیلی زیباست و خیلی هم خوشمزه است و غذای متفاوتی است امیدواریم که درست کنید و میل کنید و لذت ببرید.
نسخه چاپی