دستور تهیه سوپ تره فرنگی

سوپ تره فرنگی


مواد لازم برای تهیه سوپ تره فرنگی
مواد غذایی مقدار
تره فرنگی دو ساقه متوسط
هویج یک عدد متوسط
شیر یک و نیم تا دو لیتر
نشاسته ذرت یک تا دو قاشق غذا خوری سر پر
فلفل سیاه به مقدار لازم
آب مرغ یا قرص عصاره مرغ یک تا دو عدد


طرز تهیه سوپ تره فرنگی

امروز می خواهیم طرز تهیه سوپ تره فرنگی را به شما عزیزان آموزش دهیم. این سوپ، سوپی است که در رستوران و هتل ها تهیه می شود و خیلی معروف است.
تهیه این سوپ خیلی راحت است و فرایند پخت آن خیلی سریع انجام می شود چون نه نیاز به جا افتادن دارد و نه مواد اولیه زیادی دارد و در عین حال یک پیش غذای خوشمزه است . توجه کنید که این سوپ باید بسیار سبک و رقیق باشد چون به عنوان پیش غذا استفاده می شود.

مرحله اول: توضیحاتی درباره مواد اولیه بخصوصشستن و خرد کردن تره فرنگی
مواد اولیه ای که برای تهیه این سوپ نیاز نیاز داریم عبارتند از: تره فرنگی، هویج، شیر، نشاسته ذرت و آب مرغ یا قرص عصاره مرغ.
در مورد تره فرنگی که از بازار خریداری می کنید و می شویید باید بگوییم که خاک و گل آن از بین نمی رود اگر خوب دقت کنید و لا به لای لایه آن را باز کنید و ببینید کتوجه این قضیه می شوید چونزمانی که تره فرنگی  رشد می کند و از داخل  خاک بالا می آید خاک بین لایه های آن جای می گیرد پس با سشتن از بین نمی رود و  با زهم لا به لای آن خاک و شن وگل باقی می مانند پس راهکاری که برای از بین بردن خاک و گل آن پیشنهاد می شود این است که ابتدا تره فرنگی را خرد کنید بعد بشویید.
حالا برای خرد کردن تره فرنگی آن را از سمت ریشه حدودا نیم سانت بالاتر از ریشه و به صورت طولی برش می دهیم ولی ریشه را قطع نمی کنیم، حدودا نیم سانت بالاتر از ریشه این کار را انجام می دهیم و برگ های بلند آن را قطع می کنیم چون فقط به برگ های انتهای آن که تازه تر و ترد تر هستند نیاز داریم.
نکته: ریشه را قطع نمی کنیم چون نمی خواهیم موقع خرد کردن دو تکه شود و باعث سخت شدن کار شود

دستور تهیه سوپ تره فرنگی

مرحله دوم: نحوه شستن تره فرنگی
بعد از برش زدن تره فرنگی آن را به صورت رشته های بسیار ریز و باریک خرد می کنیم و برای این سوپ که به اندازه یک قابلمه کوچک است، دو عدد ساقه تره فرنگی متوسط کافی است. حالا داخل یک کاسه بزرگ آب سرد می ریزیم و تره فرنگی های خرد شده را با دست از هم جدا می کنیم و داخل کاسه پر از آب می ریزیم و اجازه می دهیم چند دقیقه مثلا پنج دقیقه داخل آب بمانند و خاک و شنی که لا به لای آن ها است جدا شود.

دستور تهیه سوپ تره فرنگی

مرحله سوم: خرد کردن هویج
در این فاصله که تره فرنگی ها داخل آب هستند یک عدد هویج متوسط را می شوییم و پوست آن را جدا می کنیم و به صورت مکعب های خیلی خیلی ریز خرد می کنیم. این هویجی که به سوپ اضافه می کنیم تقریبا هیچ اثری روی طعم و مزه سوپ ندارد تنها دلیل اضافه کردن آن به سوپ این است که دانه های رنگی داخل سوپ باشد و اختلاف رنگ ایجاد کند و ظاهر سوپ زیباتر شود.
نکته: هویج را باید خیلی ریز خرد کنید چون این سوپ مانند سوپ های دیگر نیست و قرار  نیست که زیاد بجوشد پس باید اندازه آن کوچک باشد تا خیلی سریع بپزند

دستور تهیه سوپ تره فرنگی

مرحله چهارم: تفت دادن تره فرنگی و هویج
بعد از پنج دقیقه تره فرنگی ها را کمی هم می زنیم که شن و ماسه های آن ته نشین شود و بعد روی یک کاسه دیگر آبکش قرار می دهیم و تره فرنگی ها را داخل آبکش می ریزیم و برای اینکه مطمئن شویم خاک و گلی باقی نمانده و کاملا تمیز شده اند روی آن ها دوباره آب می ریزیم.
حالا یک عدد قابلمه را روی حرارت می گذاریم و بدون اینکه روغن بریزیم تره فرنگی های شسته شده و آبکش شده را داخل قابلمه می ریزیم و آن را تفت می دهیم تا کمی نرم شده و از حالت تردی دربیایند. بعد از چند دقیقه هم زدن و تفت دادن وقتی که آبی باقی نمانده و نرم شده اند کمی روغن اضافه می کنیم. حدودا چهار تا پنج قاشق غذا خوری روغن زیتون اضافه می کنیم ما در اینجا از روغن زیتون بدون بو استفاده می کنیم چون نمی خواهیم مزه روغن زیتون با تره فرنگی ها مخلوط شود ولی اگر شما دوست دارید می توانید از روغن زیتون بودار استفاده کنید.
بعد از اضافه کردن روغن زیتون هویج های خرد شده را داخل قابلمه می ریزیم و حرارت را کم می کنیم و با حرارت ملایم و به مدت سه تا چهار دقیقه هویج و تره فرنگی را تفت می دهیم تا هویج ها نرم شوند و رنگ تره فرنگی ها هم کمی تغییر کند و متمایل به طلایی شود.

دستور تهیه سوپ تره فرنگی

دستور تهیه سوپ تره فرنگی

مرحله پنجم: اضافه کردن عصاره مرغ و شیر
در این مرحله عصاره مرغ را به صورت پودر شده اضافه می کنیم می توانید بین یک تا دو عدد استفاده کنید ولی چون این عصاره ها نمک زیادی دارند پس در استفاده از آن ها احتیاط کنید. بعد مقداری هم فلفل سیاه اضافه می کنیم و دیگر نباید از ادویه های دیگر استفاده کرد و باید مزه ساده ای داشته  باشد. بعد از اضافه کردن ادویه ها مواد را هم می زنیم و خوب باهم مخلوط می کنیم بعد نوبت به اضافه کردن شیر می رسد.
در این مرحله حدود یک و نیم تا دو لیتر شیر سرد به موادمان اضافه می کنیم و حرارت را تا جایی که امکان دارد کم می کنیم تا وقتی شیر شروع به جوشیدن کرد سر نرود. اجازه می دهیم حدودا ده دقیقه بجوشد و یکی از هویج ها را تست می کنیم و اگر نرم شده باشد کافی است.
نکته: مقدار شیر را حدودی گفتیم برای اینکه بستگی به مقدار تره فرنگی ها دارد ما چون در اینجا از دو عدد تره فرنگی متوسط استفاده کردیم یک و نیم لیتر شیر اضافه می کنیم

دستور تهیه سوپ تره فرنگی

مرحله آخر: اضافه کردن نشاسته ذرت و سرو سوپ
بعد از ده دقیقه جوشیدن و نرم شدن هویج ها نشاسته ذرت اضافه می کنیم و این سوپ خیلی رقیق است و امکان دارد موقع خوردن بچکد. پس یک قاشق غذا خوری سر پر نشاسته ذرت را در یک سوم یا یک چهارم لیوان آب سرد حل می کنیم و به سوپمان اضافه می کنیم.
نکته: اندازه نشاسته ذرت به این بستگی دارد که شما می خواهید سوپ چقدر غلیظ باشد حتی می توانید تا دو قاشق غذا خوری از نشاسته ذرت استفاده کنید ولی یادتان باشد سوپی که به عنوتن پیش غذا استفاده می شود باید سبک و رقیق باشد
بعد از اضافه کردن نشاسته شعله را زیاد می کنیم و نهایتا یک دقیقه زمان می دهیم، همین که شروع به جوشیدن کرد کافی است و شعله را خاموش می کنیم. خواهید دید که سوپ کمی غلیظ شده و حالت قوام دار پیدا کرده و خودش را گرفته و خیلی آبکی نیست.
حالا سوپمان آماده است و می خواهیم آن را در یک ظرف دیگر بکشیم. یک نکته ای را درباره ریختن سوپ و خورشت و هر غذای آبکی بیان می کنیم و آن این است که وقتی ملاقه را پر کردید بلند کنید و با ته آن یک ضربه داخل مایع بزنید اینکار باعث می شود که دیگر نچکد. برای تزئین روی سوپ اگر دوست داشته باشید می توانید از کمی پرک فلفل چیلی یا قرمز استفاده کنید به اضافه چند تکه برگ جعفری و در نهایت روغن سبز.

دستور تهیه سوپ تره فرنگی

دستور تهیه سوپ تره فرنگی

امروز یک سوپ خیلی راحت و سریع و خوشمزه درست کردیم، امیدواریم که خوشتان آمده باشد و درست کنید و میل کنید و لذت ببرید.
نسخه چاپی