فواید تره فرنگی

تره فرنگی دارای خواص و فواید فراوانی است که برخی از افراد آن را به دلیل خواص دارویی اش هم مصرف می کنند، البته مصرف تره فرنگی در وعده شام هم بسیار مفید است.
دوشنبه، 5 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
فواید تره فرنگی
از فواید تره‌فرنگی برای سلامت بدن می‌توان به مواردی چون بهبود سلامت چشم‌ها، جلوگیری از آب‌مروارید، سلامت و پاکسازی پوست، حمایت از سلامت قلب و عروق، کاهش فشارخون، پیشگیری از کم‌خونی، تسکین التهاب، بهبود سلامت استخوان، حمایت از عملکرد کلیه، کنترل دیابت نوع 2، پیشگیری از سرطان، کمک به کاهش وزن و بهبود هضم اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، تره‌فرنگی متعلق به دسته Allium می‌باشد و در گروه پیازکوهی، موسیر و پیاز جای دارد. این سبزی برخلاف پیازهای خویشاوند خود، به‌جای پیاز گل، ساقه دارد.

تره فرنگی‌ها به‌سادگی رشد می‌کنند و بسیار مقاوم هستند. این سبزی می‌تواند شرایط آب و هوایی خشن را تحمل کند و با این که بومی مدیترانه و خاورمیانه است، اما در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان به دلیل مزایای بسیاری که در غذا و تغذیه دارد، کشت می‌شود.

تره فرنگی سخت و ترد است و تنها قسمت خوراکی این سبزی، ساقه آن است که درست بالای ریشه‌ها و پایه ساقه قرار دارد. تره فرنگی بیشتر در برنامه‌های آشپزی استفاده می‌شود و عطر و طعمی مانند پیاز دارد.

در این مطلب به برخی از خواص این سبزی بهاره می‌پردازیم، با ما همراه باشید...


باعث تقویت بینایی می‌شود

تره‌فرنگی غنی از ویتامین A (ویتامین ضروری برای عملکرد مناسب چشم) است و همچنین دارای مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزادی که وارد بدن شده و باعث آسیب رساندن به چشم‌ها می‌شوند، مبارزه می‌کند. اگر با رادیکال‌های آزاد مقابله نشود ممکن است دژنراسیون ماکولا و یا دیگر مسائل چشمی مرتبط با پیری به وجود بیاید. ویتامین A به چشم شما کمک می‌کند تا در نور کم هم به‌خوبی ببیند و در واقع به بینایی در شب کمک می‌کند.


به پیشگیری از آب‌مروارید کمک می‌کند

تره فرنگی منبع خوبی از زاگزانتین و لوتیئن است. این دو ترکیب می‌توانند تا حد زیادی برای چشمان شما مفید باشند. زاگزانتین و لوتیئن از بافت‌های حساس چشم در برابر نور مضر UV محافظت می‌کنند و مهم‌تر از همه، آن‌ها از چشم شما در برابر پیشرفت آب‌مروارید محافظت می‌کنند. انجمن اوپتومتری آمریکا 12 میلی‌گرم از این دو ترکیب را برای دریافت چنین مزایایی توصیه کرده است.


تره فرنگی دیوروتیک (ادرارآور) است

تره فرنگی یک دیورتیک یا مُدر طبیعی است؛ یعنی به شما کمک می‌کند تا مقدار دفع سدیم و آب از بدن خود را از طریق ادرار افزایش دهید. دیورتیک‌های طبیعی برای افرادی که دارای فشارخون بالا هستند مفید است و به حفظ عملکرد کلیه‌ها با کاهش تجمع سموم محلول در آب یا نمک کمک می‌کند. دیورتیک‌ها به کلیه‌های شما کمک می‌کنند تا سدیم بیشتری را به ادرار وارد کنند، سدیم آب را از خون گرفته و فشار روی دیواره‌های رگ را کاهش می‌دهد و به این ترتیب به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کنند.


سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد

ویتامین K برای همه‌ی قسمت‌های بدن مفید است. دریافت ویتامین K کافی به‌صورت روزانه پروتئینی به نام استئوکالسین را فعال می‌کند. استئوکالسین نقش مهمی در ارتقاء سلامت استخوان‌ها و کاهش تحلیل استخوانی دارد. اطمینان از دریافت کافی ویتامین K به‌صورت روزانه سلامت بافت استخوانی در سال‌های بعد را تضمین خواهد کرد و تره فرنگی غنی از این ویتامین است.

فواید تره فرنگی


به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

ویتامین C به مقدار فراوان در تره فرنگی موجود است و همان‌طور که می‌دانید این ماده‌ی مغذی برای ارتقای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان ضدسرطان قوی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و آن‌ها را قبل از اینکه بتوانند به سلول‌ها آسیب اکسیداتیوی بزنند خنثی می‌کند؛ آسیب اکسیداتیو اغلب به عنوان یکی از علل اصلی سرطان مطرح می‌شود.


پوست را پاک و سالم نگه می‌دارد

تعداد زیادی از مشکلات پوستی مانند لکه‌های تیره، چین و چروک‌ها و غیره در نتیجه‌ی آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد به وجود می‌آیند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تره فرنگی می‌توانند با این رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و سرعت روند پیری را کاهش دهند. تره‌فرنگی حاوی آلیسین است؛ ترکیبی که دارای خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی است و از پوست شما در برابر میکروب‌ها و سایر مهاجمان خارجی محافظت می‌کند. هنگامی‌که آلیسین در معده هضم می‌شود، تولید اسیدسولفنیک می‌کند که باعث خنثی شدن باکتری‌ها و بسیاری از میکروب‌های دیگری می‌شود که عفونتشان اجازه‌ی ورود به روده را دارند.1


کاهش وزن

در بالا بحث کردیم که اگر می خواهید از غذاهای سبک اما مغذی لذت ببرید, وقت آن است که تره فرنگی را به شام خود اضافه کنید. آن ها از درصد زیادی آب تشکیل شده اند. کالری خیلی کمی دارند, اما حاوی مقدار زیادی فیبر هستند.

جالب است این نکته را بدانید که در هر 100 گرم تره فرنگی، 38 گرم آب, 1 گرم پروتئین و 2 گرم فیبر رژیمی وجود دارد. مواد مغذی کافی از جمله ویتامین A, ویتامین B6, ویتامین C و ویتامین K را به شما می دهد.

همچنین مواد معدنی مانند آهن, کلسیم, منیزیم و منگنز را از تره فرنگی نیز دریافت می کنید. ترکیب این سبزی با غذایی که حاوی پروتئین و دیگر سبزیجات سبک است، به شما کمک می کند وزن خود را به روش سالمی کاهش دهید.


تره فرنگی برای مبارزه با عفونت ها

مزه اش چطور است؟ مزه اش بین سیر و پیاز است و البته بسیار نامحسوس است, اما با کمی گوگرد, طعم غذاهای دارویی را به ما یادآوری می کند. در واقع این یک تصادف نیست. خواص ضد میکروبی دارد. این گیاه به اندازه سیر قوی نیست, اما هر دو به طور مشابه از چیزی به نام آلینایا تشکیل شده اند.

اگر به خوردن تره فرنگی در شام عادت کنیم, متوجه می شویم که چقدر سالم هستیم. قادر به مبارزه با باکتری هایی هستیم که بر دستگاه گوارش ما تاثیر می گذارند.


مبارزه با حفظ آب بدن

شام خوردن مهم است. بسیاری از ما به آن اهمیت نمی دهیم و فقط یک چیزی می خوریم. خوردن غذاهایی با کالری بالا و یا خوردن سس ها باعث می شود که ما احساس سنگینی کنیم.

حفظ مایع با سبک زندگی ارتباط دارد و لازم است تغییرات کمی ایجاد شود. آن ها به دلیل تعادل سدیم و پتاسیم برای مبارزه با حفظ آب خوب هستند.

غنی از فیبر هستند، که به راحتی سموم را از بدن ما پاک می کنند. اگر در طول شب مصرف شوند, به طور موثری کار پاک سازی سموم از بدن را انجام خواهند داد.


برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تره فرنگی منبع بزرگ و کاملی از ویتامین A است، ویتامین محلول در چربی نیز رتینول هستند. آن بخشی از تشکیل و نگهداری سلول های ما است که از سیستم ایمنی مراقبت می کند.

ویتامین C، ویتامین K و منیزیم همگی به تقویت سلول های سفید خونی ما کمک می کنند. نباید فراموش کنیم که تره فرنگی در شام، هموسیستئین موجود در خون را کاهش می دهد.

هموسیستئین، عنصری است که ما را در برابر بیماری های قلبی و مغز و اعصاب آسیب پذیر می سازد، بنابراین ارزش پرداختن به این نقاط را دارد.2


ضد آفتاب طبیعی 

مقادیر بالای بتا کاروتن، ویتامین C و ویتامین E موجود در تره فرنگیبه عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و پوست صورت و بدن را از آسیب رادیکال های آزاد و اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می کند.


تقویت و افزایش رشد مو 

ویتامین C و آهن موجود در تره فرنگی به بهبود گردش خون در بدن و پوست سر کمک کرده و به تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد مو کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.


جنین و زنان باردار

مقادیر بالای ویتامین B9 (که به نام های فولیک اسید و فولات هم شناخته می شود) موجود در تره فرنگی از بروز نقص سیستم عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند. فیبر موجود در تره فرنگی خطر ابتلا به یبوست را که یکی از مشکلات رایج زنان باردار در دوران بارداری است، کاهش می دهد.

فواید تره فرنگی


نوزادان و کودکان

مقادیر بالای انواع ویتامین ها و مواد معدنی موجود در تره فرنگی به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند. فیبر موجود در تره فرنگی حرکات روده نوزادان و کودکان را بهبود می بخشد و خطر یبوست را در آن ها کاهش می دهد.


فشار خون

مقادیر بالای فلاونوئید های موجود در تره فرنگی با افزایش تولید اکسید نیتریک باعث رقیق شدن خون و آرام شدن رگ های خونی شده و به درمان فشار خون بالا کمک می کند.


کلسترول خون و قلب

فیبر موجود در تره فرنگی نقش مهمی در کاهش کلسترول بالای خون دارد و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را کاهش می دهد. فولات موجود در تره فرنگی باعث کاهش سطح بالای هموسیستئین موجود در خون شده و به پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و آترواسکلروزیس کمک می کند.


دیابت و قند خون

تره فرنگی با مهار آنزیم آمیلاز که کربوهیدرات های پیچیده را به قند تبدیل می کند باعث کاهش سرعت گلوکز در خون شده و خطر افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. آلیسین موجود در تره فرنگی احتمال ابتلا به سندرم متابولیک و نوروپاتی دیابتی را کاهش می دهد. فلاونوئید ها و آنتی اکسیدان های موجود در تره فرنگی به تقویت عملکرد قلب در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.


سرماخوردگی

تره فرنگی یکی از بهترین گیاهان برای درمان طبیعی سرماخوردگی، آنفلونزا و تب یونجه می باشد. مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین C موجود در تره فرنگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر  ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های عفونی را کاهش می دهد.3


پی نوشت:
1.www.salamatnews.com
2.www.namnak.com
3.www.saednews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.