قطعه “شهیدای شهر” یا “یه شب مهتاب” با صدای فرهاد مهراد

قطعه “شهیدای شهر” یا “یه شب مهتاب” با صدای فرهاد مهراد
“اسفندیار منفرد زاده” در نوزدهم شهریور ماه اثر تازه دیگری که کاملا تحت تاثیر فاجعه ۱۷ شهریور تولید شده را در استیو پاپ ضبط می کند؛ قطعه ای با نام “شبانه ۲” که با عناوین “شهیدای شهر” یا “یه شب مهتاب” نیز شناخته می شود. موسیقی این اثر که دارای ریتم شش هشتم سنگین است ساخته و تنظیم اسفندیار منفرد زاده است ، شعر توسط احمد شاملو سروده شد و با صدای “فرهاد مهراد” اجرا گردید. گفتنی است ، این تیم هنری در سال ۱۳۵۳ قطعه “شبانه ۱” را تولید کرده بود که آن هم مضمونی اعتراضی داشت و با این ابیات شروع می شد:

کوچه ها باریکن، دکونا بسته است / خونه ها تاریکن، طاقا شکسته است
از صدا افتاده، تار و کمونچه / مرده می برن، کوچه به کوچه

حال در پی فاجعه جمعه خونین، قطعه شبانه ۲ با فضایی کاملا اعتراضی تولید شد. اثری با ساختار پاپ ارکسترال که سازهایی چون فلوت و گیتار در ساختار تنظیم به کار گرفته شده بود. قطعه ای شنیدنی و موفق که جزو آثار شاخص موسیقی پاپ محسوب می شود و از این اثر نیز به عنوان یکی دیگر از آثار موسیقایی ماندگار در پیوند با کشتار مردم در نوزدهم شهریور ۱۳۵۷ یاد می شود.


یه شب مهتاب / ماه می‌یاد تو خواب / منو می‌بره / کوچه به کوچه / باغ انگوری ، باغ آلوچه / دره به دره / صحرا به صحرا / اون جا که شبا پشت بیشه‌ها / یه پری می‌یاد ترسون و لرزون / پاشو می‌ذاره / تو آب چشمه / شونه‌می‌کنه موی پریشون / یه شب مهتاب / ماه می‌یاد تو خواب / منو می‌بره / ته اون دره / اون‌جا که شبا / یکه و تنها / تکدرخت بید ، شاد و پرامید / می‌کنه به ناز ،دستشو دراز / که یه ستاره بچکه مثه ، یه چیکه بارون / به جای میوه‌ اش ، سر یه شاخه‌اش ، بشه آویزون / یه شب مهتاب ، ماه می‌یاد تو خواب / منو می‌بره از توی زندون / مث شب‌پره با خودش بیرون / می‌بره اون‌جا که شب سیاه / تا دم سحر/ شهیدای شهر/ با فانوس خون جار می‌کشن / تو خیابونا سر میدونا / عمو یادگار مرد کینه‌دار مستی یا هشیار خوابی یا بیدار؟/ مستیم و هشیار شهیدای شهر/ خوابیم و بیدار شهیدای شهر / آخرش یه شب ماه می‌آد بیرون/ از سر اون کوه، بالای دره / روی این میدون/ ماه می‌شه خندون / یه شب ماه می‌یاد… -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.