مستند غافلگیری مرگبار

مستند غافلگیری مرگبار
مستند غافلگیری مرگبار - «syria»

این مستند فقط به بیان اوضاع میدانی در زمان جنگ اکتبر 1973 میپردازد و وارد بحث در مورد خیانت های عربی که در آن زمان دامنگیر سوریه شد نمی شود بلکه به بیان خیانت های امروز در سال 2012 میپردازد با این تفاوت که برخی رژیم های عربی در آن زمان به توطئه سیاسی با آمریکایی ها و اسرائیلی ها علیه سوریه اکتفا کردند ولی امروز به همراه این دو کشور وبا نقشه صهیونیسم علیه جهان عرب و اسلام به صورت مستقیم واردجنگ با سوریه مقاوم شدند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «غافلگیری مرگبار» نام مستندی از مرکز مستند حقیقت است که به بازخوانی جنگ سوریه و رژیم اشغالگر قدس در 6 اکتبر 1973 می‌پردازد و پس از نمایش خیانت انور سادات، رئیس جمهور مصر در حق سوریه به بازخوانی خیانتهایی که کشورهای عرب و ترک در خصوص جنگ اخیر سوریه انجام دادند، می‌پردازد.
پس از اینکه کشورهای عربی در سال 1967 و طی شش روز در جنگ با اسرائیل شکست می‌خورند، حافظ اسد تصمیم می‌گیرد به بازسازی ارتش سوریه بپردازد تا انتقام این شکست را از رژیم اشغالگر قدس بگیرد. سوریه با افزایش نیروهای نظامی و آموزش آنها خود را بای جنی سخت با اسرائیل آماده می‌کند. در سال 1973 سوریه با مصر متحد می‌شوند تا با حمله‌ای هماهنگ به اسرائیل این رژیم را ساقط کنند.
در 6 اکتبر 1973 جنگ اسرائیل در دو محور سوریه و مصر آغاز می‌شود. با انکه صهیونیستها از تحرکات نیروهای نظامی سوری و مصر آگاه بودند اما چون فریب مصر را خوردند تنها به تجهیز نیروهای خود در جبهه سوریه پرداختند. حمله 6 اکتبر برای اسرائیل در محور مصر غافلگیرانه اما در محور سوریه با آمادگی قبلی بود. با این حال به دلیل تقدسی که این جنگ برای سوری‌ها داشت، آنها توانستند در آغاز جنگ تلفاتی سنگینی از دشمن بگیرند.
اسرائیل که تا آن روز خود را به عنوان ارتشی شکست ناپذیر معرفی می‌کرد که می‌تواند به راحتی به هرکشوری حمله کند و آنها را شکست دهد در 6 اکتبر به سختی شکست خورد. تلفات اسرائیل روز به روز بیشتر می‌شد زیرا دولت اشغالگر قدس نمی‌توانست در دو جبهه به مقابله با ارتشهای سوریه و مصر بپردازد. با این حال آمریکا به پشتیبانی از اسرائیل پرداخت با کمک های نظامی و سیاسی این کشور را حمایت کرد.
انور سادات رئیس جمهور مصر با گفتن این جمله تاریخی که «من جنگ را برای ترساندن اسرائیل می‌خواستم نه نابودی آن» به سوریه خیانت کرد و اسرائیل حملات خود را بر جبهه سوریه متمرکز کرد. این تمرکز حمله بر سوریه به گونه‌ای بود که روزی 878 سورتی پرواز بر علیه سوریه انجام می‌شد. پس از گذشت مدتی در 25 اکتبر این جنگ با توافق دو طرف به مصالحه انجامید.
مستند 48 دقیقه‌ای «غافلگیری مرگبار» در ادامه به خیانت امروز حکام عرب و ترک منطقه به سوریه می‌پردازد. سوریه به کمک مصر توانست در 1973 ستون فقرات اسرائیل را بشکند اما امروز رژیم اشغالگر قدس سعی دارد با استفاده از حکام دست نشانده منطقه کمر مقاومت را بشکند.
سید احسان نیکبخت، تدوینگر و داوود نماینده، گوینده مستند «غافلگیری مرگبار» هستند. سید احسان اصغرزاده و سید علی فاطمی تصویربرداری این فیلم مستند را انجام داده‌اند. مرتضی شعبانی نیز تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد.مستند «غافلگیری مرگبار» در سال 91 تولید شده است. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.