مستند رزم آهنگ

مستند رزم آهنگ
مستند رزم آهنگ

محمد جواد رجب بیگی کارگردان مستند «رزم آهنگ» درباره این مستند توضیح داد: هدف از ساخت این اثر بازنمایی سرودهای انقلاب و نشان دادن چگونگی ساخت آنها برای نسل جوان است. همچنین می کوشیم در این مستند قدردانی از سراینده ها و آهنگسازهای انقلاب اسلامی داشته باشیم. از همین رو سراغ سرود معروف «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» رفتیم و برای ساخت این پروژه از تصاویر آرشیوی و همچنین فیلمبرداری از لانه جاسوسی استفاده کردیم.
در «رزم آهنگ» با افرادی همچون حسینی دانشجوی پیرو خط امام که از عوامل تسخیر لانه جاسوسی بوده است و نیز اسفندیار قره باغی خواننده و سید محمد میرزمانی تنظیم کننده گفتگو کردیم و همچنین مصاحبه تلفنی با احمد علی راغب آهنگساز این سرود داشتیم.
سرود «آمریکا آمریکا» جزو نوستالژی ترین سرودهای انقلاب اسلامی ایران است و پرداختن ما به آن کاری بود کوچک به جهت قدردانی از عوامل این سرود و همینطور هدیه ای بود به مناسبت سیزدهم آبان روز دانش آموز.

عوامل «رزم آهنگ» عبارتند از:
تهیه کننده: شبکه مستند سیما، حسین سبطی
فیلمبردار: شاهو خوانگر،
دستیار کارگردان، برنامه ریز و مدیر تولید: مهدی نهاوندی نژاد
تدوین: مهدیه زینال زاده

خواننده این اثر بسیار بیاد ماندنی و زیبا ، استاد دکتر اسفندیار قره‌باغی است که در طول سالهای دفاع مقدس سرودهای حماسی بسیار زیادی را پیرامون دفاع مقدس ، مناسبتهای ملی و پیروزیهای متعدد رزمندگان اسلام درجبهه های حق بر علیه باطل سروده است.
سروده هائی که با شنیدن آنها روحیه حماسی و غیرت نظامی در نیروهای نظامی اعم از ارتش ، سپاه و بسیج برانگیخته می شد.
دکتر اسفندیار قره‌باغی از ابتدای انقلاب اسلامی ایران و در طول دوران دفاع مقدس مسئول هماهنگی واحد موسیقی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشته و هم اکنون از رادیو جمهوری اسلامی بازنشسته شده است.
تولید 800 سرود انقلابی با مضامین بلند و در راستای آرمانهای انقلاب از عمده فعالیت های قره باغی است.
گفتنی است فیلم مستند صدای انقلاب که نگاهی است به زندگی، خاطرات، آثار و دیدگاه‌های استاد اسفندیار قره‌باغی و همچنین آلبوم صدای انقلاب با صدای این استاد خوانندگی ایران منتشر شده است.
این مجموعه مشتمل بر 40 قطعه سرود منتخب از آثار استاد اسفندیار قره‌باغی است که از میان قطعات این مجموعه صوتی می‌توان به «شب حادثه» ، «زورق صبح» ، «یاران مژده» ، «طلوع ظفر» ، «کلید پیروزی» ، «کاروان صبح» ، «فتح آخر» ، «به سوی کعبه» ، «برف» ، «بهمن ای بهمن» و «انقلابیمیز» می‌توان اشاره کرد.
یادآور می شود اسفندیار قره‌باغی در اول بهمن 1320 در کوچه قره‌باغی‌های تبریز به دنیا آمد. وی دکترای موسیقی کلاسیک خود را از ایتالیا اخذ کرده ‌است و در مدت هشت سال دفاع مقدس بیش از 800 سرود ساخت و در ایفای سلو و گروه کُر آنها نقش مهمی داشت. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.