آبروی کوچه ها - شهیدان حجت الله و مهدی موسی وند

آبروی کوچه ها - شهیدان حجت الله و مهدی موسی وند
آبروی کوچه ها - شهیدان حجت الله و مهدی موسی وند

زندگینامه شهید حجت اله موسیوند
درنیمه شعبان سال 1357 مصادف با ایام فرخنده میلاد امام زمان (عج) در یکی از محله های جنوب تهران چشم به دنیا گشود. از سنین کودکی علاقه وافر به خواندن نماز داشت. نسبت به پدر و مادر با خشوع و خضوع خاصی رفتار می کردوازکمک به اهل خانواده از هیچ کوششی دریغ نداشت و همواره سعی می کرد رضایت خانواده و نیز اقوام و حتی همسایگان را کسب نماید. قبل ازورود به سن تکلیف تمام واجبات خودرا انجام می داد و همت والایی در این زمینه داشت. در سنین جوانی بیشتر وقت خود را به قرائت قرآن اختصاص می داد و دیگران را نیز به خواندن قرآن و عمل به آن توصیه می کرد. به کارهای هنری مانند نقاشی، داستان نویسی و امور فنی علاقه زیادی داشت.در رشته ورزشی هم در زمان تحصیل در هنرستان موفق به کسب رتبه برتر در پرش با مانع گردید. مطالعه کتاب از بهترین تفریحات او محسوب می گشت. تمام مراحل تحصیل را تا مقطع متوسطه با نمرات عالی قبول شد. با اوج گیری انقلاب اسلامی نسبت به تکثیرنوارهای حضرت امام خمینی (ره) و توزیع آن اقدام و در تمام تظاهرات و راهپیماییها شرکت می جست و در روز ورود حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی در 12 بهمن 1357 در کمیته استقبال از ایشان فعالیت داشت. در روز21بهمن 57همراه با خیل عظیم امت حزب الله در تصرف مراکز نظامی رژیم منحوس پهلوی شرکت نمود. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شرکت در نمازهای جمعه و جماعات را برای خود یک فریضه مهم می دانست. با شروع انواع توطئه های استکبار و شیطان بزرگ در رویارویی با انقلاب اسلامی و نهایتاً حمله گسترده نظامی به میهن اسلامی در 31شهریورماه 59، بعنوان تکلیف به ندای حسین زمان لبیک گفت و جهت حفظ دستاوردهای انقلاب در همان سال وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. پس ازگذراندن دوره آموزشی در پادگان امام حسین علیه السلام به جبهه غرب اعزام و سرانجام در تاریخ 12/3/1360 در منطقه گیلانغرب به فیض عظیم شهادت نائل آمد. او به حقیقت اسوه ایمان، صبر،جهاد وعشق به امام و ولایت بود. راهشان مستدام باد.

زندگینامه بسیجی شهید مهدی موسیوند
مهدی در نیمه شعبان سال 1345درسالروزمسعود منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان (عج) در یکی ازمحله های جنوب شهر تهران در منطقه میدان خراسان چشم به جهان گشود. دوران کودکی او با مشقت ها و سختی های زندگی همراه بود. دوران تحصیل را با نمرات خوب پشت سر گذاشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با سن کم خود در بسیج محل و درمسجد توتونچی بطور شبانه روزی در جهت حفظ امنیت و مبارزه با عوامل فساد فعالیت چشمگیری داشت . درپاسداری ازارزشهای انقلاب اسلامی و حضور در صحنه های انقلاب و شرکت درراهپیماییها ی انقلاب و شرکت درجلسات مذهبی و نمازهای جمعه و جماعات ازهیچ کوششی دریغ نمی کرد. مهدی نسبت به نمازاول وقت اهتمام خاصی داشت. با مهربانی به اعضای خانواده واقوام کمک می کرد. با شروع جنگ تحمیلی استکبارعلیه انقلاب اسلامی به ندای امام عزیز لبیک گفت و پس از گذراندن دوره آموزشی در پادگان امام حسین علیه السلام به کردستان اعزام شد وپس ازآن در عملیات والفجر4شرکت نمود که در این عملیات مجروح گشت . پس از بهبودی نسبی مجدداً به جبهه جنوب اعزام و در یگان دریایی لشگر حضرت رسول صلوات الله علیه بعنوان سکاندارقایق مشغول خدمت شد. سرانجام این عزیزدر منطقه عملیاتی والفجر8(فاو) در سال 1365 به فیض شهادت نائل آمد.

مجموعه برنامه مستند آبروی کوچه ها به تهیه کنندگی و کارگردانی پیام ابراهیم پور، به سفارش شبکه پنج سیما تولید گردیده است. این مجموعه در هرقسمت به روایت زندگی یکی از شهدای گرانقدر دفاع مقدس می پردازد.
اهتمام این برنامه استفاده از خاطرات و نظرات اهالی محله ها و همسایگان درباره شهید بزرگوار همان محله می باشد که با استقبال بسیار زیاد کاربران و علاقمندان به فرهنگ شهادت هم در سایتهای اینترنتی و هم در شبکه پنج سیما مواجه گردید.
تولید برنامه ی آبروی کوچه ها با همکاری سازمان مردم نهاد کانون اندیشمندان پندار در شبکه پنج سیما در تجلیل و معرفی شهدای جوان و نخبه و تقدیر از خانواده ی معظم شهدا ساخته شده است.
این برنامه دارای آیتم هایی همچون روایتگری جنگ ، تهیه مستند از محل زندگی شهید ، مصاحبه با خانواده شهید و همرزمان ، پخش تصاویری موجود از شهید ، تیتراژ و .... با تهیه کنندگی پیام ابراهیم پور است.
برنامه " آبروی کوچه ها " با دعوت از همرزمان و اهالی محله در لوکیشن برنامه به معرفی شهید ، بیان خاطرات زندگی و لحظه شهادت ایشان ،نمایش عکس ها و یادگاری های برجای مانده از شهید و .... می پردازد.

طرح آبروی کوچه ها:
دبیر ستاد مرکزی مناسبت های دفاع مقدس سراسر کشور گفت: طرح آبروی کوچه ها از چند سال گذشته در صدا و سیما آغاز شده است. در این طرح در محلات مختلف تهران با شناسایی شهیدان گرانقدر یک کوچه و طی برگزاری مراسم، آن شهید معرفی می شود و خانواده آن شهید نیز مورد تکریم قرار می گیرد.
سید مجید هاشمی دانا در برنامه سلام ایران با بیان این مطلب، افزود: طی جلسه ای با آقای دکتر علی عسکری، رئیس سازمان صدا وسیما تصمیم به اجرای این طرح در سراسر کشور گرفته شده است. اجرای این طرح در سطح کشور نیاز به یک همکاری جمعی دارد. عزیزان ما در مجموعه صدا و سیما، سپاه پاسداران، بسیج، مرکز بسیج صدا و سیما، بنیاد شهید، بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و شهرداری لازم است به اجرای این طرح کمک کنند؛ تا این طرح به طور سراسری در کشور اجرا شود.
طی این مراسم که در محلات برگزار می شود ضمن تجلیل از شهدا و خانواده آنها اهالی قدیمی محل با خاطره گویی کمک به معرفی بیشتر آن شهید می کنند که این برنامه ها به همراه مستند های ساخته شده از رسانه ملی پخش می شود.
در این طرح، شهرداری با نصب تصاویر و مشخصات شهید هر محل کمک به معرفی آن شهید و یادآوری دلاور مردی و ایثار این عزیزان می کند.پ -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.