دانلود مستند مرشد چلوئی

دانلود مستند مرشد چلوئی
مستند مرشد چلوئی

مستند مرشد چلویی به کارگردانی احمد کشاورز و از تولیدات موسسه تصویر شهر میباشد که از شبکه مستند سیما پخش شده است.
«مرشد چلویی» در گونه مستند پرتره‌ای است که به گوشه‌های از زندگی و کار بهترین کاسب قرن میرزا احمد عابد نهاوندی معروف به حاج مرشد چلویی از کسبه بازار قدیم تهران می‌پردازد.
این مستند 55 دقیقه ای شخصیت، حواشی متن زندگی و سیره ی عملی میرزا احمد عابد نهاوندی معروف به حاج مرشد چلویی متخلص به ساعی، از کسبه بازار قدیم تهران را به تصویر می کشد وی متخلص به ساعی حکیم بود و اشعارش در دیوانی به نام «دیوان سوخته» بارها تجدید چاپ شد. شخصیت هائی همچون حسن صلاحی نوه دختری، عبدالجبار کاکایی داماد خانواده دختری و محمدرضا باباخانی رئیس صنف چلوکباب و خورشت کشور بخش‌هایی از زندگی ساده و روشن و اخلاق حرفه‌ای مرشد چلویی را روایت می‌کنند. حاج میرزا احمد عابد نهاوندی مشهور به حاج مرشد چلویی، شاعر متخلص به ساعی و از عارفان معاصر است، که سال 57 در سن نودسالگی درگذشت. او در بازار تهران جنب مسجد جامع، طباخی داشت و برای عموم سخنرانی‌های هفتگی برپا می‌کرد و چون با مردم با زبان شعر و پند و اندرز سخن می‌گفت به حاج مرشد معروف بود.
تنها نسخه دیوان اشعار عرفانی ساعی در زمان حیاتش در آتش‌سوزی مغازه‌اش سوخت ازاین‌رو پس از تدوین اشعار به‌جامانده به دیوان سوخته مشهور شد. او اجازه چاپ اشعار خود را نمی‌داد، اما این اشعار پس از درگذشتش چند بار چاپ شدند.

عوامل سازنده: نویسنده، پژوهشگر و کارگردان: احمد کشاورز صدیق
تدوین: حسین نشاطی
طراحی و ترکیب صدا: محمد حسین ابراهیمی
تصویر بردار: سامان مختاری
اصلاح رنگ و نور : یحیی محمد علیی
تهیه کننده: موسسه تصویرشهر

احمد کشاورز پیش از این مستندی با همین ساختار و از نوع مستند پرتره (شخصیت) و در مورد طیب حاج رضایی (معروف به طیب خان) ساخت که در جشنواره فیلم حقیقت مورد تقدیر قرار گرفت. از دیگر آثار این کارگردان می توان به مجموعه مستند جنجالی مداح ، مجموعه مستند عقبه ، مستند متروبان ، تاک شو خدا و دیگر هیچ ، مستند موبایلی اربعین و مستند زندگی تهران اشاره کرد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.

ویدئو های مرتبط