مجموعه مستند داستانی در محاصره - قسمت پنجم

مجموعه مستند داستانی در محاصره - قسمت پنجم
در محاصره

مجموعه مستند «در محاصره» به کارگردانی امیر مهدی پور وزیری و تهیه کنندگی مهدی همایونفر شکل جدیدی از یک اثر مستند- داستانی است که روزهای حصر آبادان و شکست حصر را تصویر کرده است.
این مجموعه در قالب داستان یک زن و شوهر که در بحبوحه حصر آبادان به همراه فرزندانشان به این شهر باز می گردند، خاطرات شکست حصر آبادان را از زبان مردم به خوبی بازگو می کند و به زندگی مردم عادی در جنگ می پردازد.
این اثر به موضوع حصر آبادان و روزهایی که مردم در حال دفاع از این شهر بودند، می‌پردازد؛ در واقع به دلیل پرداختن به موضوعی که 35 سال پیش رخ داده، این اثر هم یک سریال تاریخی است و هم یک سریال جنگی.»
«در محاصره» یک سریال مستند است که در آن شخصیت‌های واقعی قصه شخصی خود را روایت می‌کنند و از این طریق یک برهه تاریخی بازسازی می‌شود، «جذابیت اصلی سریال برای من به عنوان کارگردان این است که این اثر درباره مردم عادی است؛ آبادان پس از حصر از سکنه خالی نشد و از حدود 460 هزار نفر جمعیت شهر، 20 هزار نفر در شهر باقی ماندند و از شهر دفاع کردند.
در سال‌های اخیر بیشتر آثاری که درباره دفاع مقدس ساخته شدند، درباره رزمندگان، سرداران شهید و حتی فرماندهان زنده زمان دفاع مقدس بوده است؛ البته در زمان جنگ فرماندهان هم از مردم عادی بودند؛ اما شاید در زمینه حضور مردم عادی در جنگ تحمیلی چندان اثر برجسته‌ای ساخته نشده است؛ در محاصره می‌خواهد به مردم یادآوری کند که این خود آنها بودند که نقش اصلی را در جنگ ایفا کردند و شاید همین موضوع جذابیت اصلی اثر باشد.
این سریال در ستایش زندگی است؛ وقتی شهر آبادان توسط نیروهای عراقی محاصره می‌شود، تعداد زیادی از مردم در شرایط سخت در آبادان می‌مانند و این باعث می‌شود که شهر حیات خود را حفظ کرده و زندگی در آن جریان داشته باشد.
وقتی مردم در شهری که به آن عرق و عشق دارند باقی‌ می‌مانند، برای دشمن سخت می‌شود که بتواند بر آن مسلط شود، حتی سخت‌تر از زمانی‌که با تعداد زیادی نیروهای نظامی رو در رو شود؛ ما در این سریال به عشق و زندگی می‌پردازیم و نشان می‌دهیم که یک دختر و پسر جوان چگونه در شرایطی که شهر در محاصره است، با هم ازدواج می‌کنند و حتی ماشین عروسی خودشان را یک جیپ که روی آن توپ جنگی سوار شده است، انتخاب می‌کنند.
سریال «در محاصره» در 8 قسمت 45 دقیقه‌ای ساخته شده است که در ایام برگزاری هفته بزرگداشت دفاع‌مقدس هر شب از شبکه مستند پخش شده است. این سریال در تابستان 94 ساخته شد.

کارگردان : امیرمهدی پوروزیری - تهیه کننده : مهدی همایونفر -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.