مجموعه مستند پیشمرگان - فرزندان بانه

مجموعه مستند پیشمرگان - فرزندان بانه
پیشمرگان

این مستند به خلاصه ای از تاریخ کردستان در زمان قاجار و پهلوی پرداخته و اشاره ای به مبارزات آنها در اوایل پیروزی انقلاب دارد.
مجموعه مستند «پیشمرگان» حوادث کردستان در اوایل انقلاب را از زبان پیشمرگان مسلمان کرد روایت می‌کند. این مجموعه با حضور محسن هادی و سلیم غفوری، کارگردان و تهیه‌کننده اثر و تعدادی از پیشمرگان مسلمان کرد در خبرگزاری تسنیم رونمایی می‌شود.
مجموعه مستند «پیشمرگان» به‌کارگردانی محسن هادی، سه‌شنبه اول مهرماه با حضور تعدادی از اعضای سازمان پیشمرگان مسلمان کرد
مجموعه مستند 7 قسمتی «پیشمرگان» حوادث کردستان در اوایل انقلاب را از زبان پیشمرگان مسلمان کرد روایت می‌کند. چگونگی شروع درگیری در کردستان، جنگ 24روزه سنندج، مذاکرات هیئت حسن‌نیت، شکل‌گیری سازمان پیش‌مرگان مسلمان کرد، ریشه‌های تاریخی مشکلات کردستان و برخورد حکومت طاغوت با کردها در این مجموعه مستند بررسی می‌شود.
در 23 بهمن 1357 حزب دموکرات کردستان در مهاباد به پادگان ارتش حمله می‌کند و با غارت اسلحه‌های این پادگان به یک حزب مسلح تبدیل می‌شود. یک ماه پس از این اتفاق حادثه‌ای مشابه در سنندج روی می‌دهد و گروه کومله به پادگان ارتش حمله می‌کند. البته آنها نمی‌توانند پادگان را غارت کنند اما باعث ایجاد درگیری‌های زیادی در منطقه می‌شوند.
این دو گروه مسلح از روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی، درگیری‌هایی را ایجاد کردند که تا سال‌ها شهرهای کردنشین ایران را ناامن کرد. در شروع این حوادث، دولت موقت تصمیم گرفت با مذاکره و مصالحه پیش رود و هیئتی با عنوان حسن‌نیت به سنندج و مهاباد اعزام شد، حتی آیت‌الله طالقانی نیز به سنندج رفت و نخستین شورای شهر را پس از انقلاب در سنندج تشکیل داد که اختیارات ویژه‌ای داشتند و از همه گروه‌ها در آن نماینده‌ای وجود داشت، اما به‌خاطر کارشکنی‌های گروه‌های طرفدار جدایی، هیچ‌کدام از این مذاکرات به نتیجه نرسید و ظرف دو ماه کل مناطق کردنشین ایران تحت سیطره این دو گروه قرار گرفتند.
این دو گروه اعلام کرده بودند که به‌دنبال خودمختاری هستند و می‌خواهند دولت خودمختار کردستان را تشکیل دهند. در چنین شرایطی نیروهای سپاه از رفتن به مناطق کردنشین منع می‌شوند و برای ارتش نیز محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود. این محدودیت‌ها باعث قدرت گرفتن بیشتر گروهک‌های مسلح می‌شود و آنها دست به ترور نیروهای انقلابی و فعالان مذهبی کرد می‌زنند. در این زمان یک گروه از جوانان کرد سنندج و دیگر مناطق، که به‌خاطر گرایش به اسلام در زمان استیلای گروهک‌های چپ بر مناطق کردنشین به کرمانشاه و شهرهای دیگر هجرت کرده بودند، برای دفاع از خود و خانواده‌های بی‌دفاعشان گرد هم آمده با پشتیبانی شهید بروجردی، سازمان پیشمرگان مسلمان کرد را تشکیل می‌دهند.
پیشمرگان در بهمن‌ماه سال 58 عملیاتی را آغاز و شهر کامیاران را آزاد می‌کنند. پس از آن سلسله عملیات‌های آزادسازی مناطق کردنشین ایران به‌صورت گسترده با شرکت ارتش و سپاه آغاز می‌شود که پیشمرگان مسلمان کرد نقش‌های محوری به‌عهده داشتند.
محسن هادی، نویسنده و کارگردان، وحید فرجی، مدیر فیلم‌برداری، امیر کیانی، تدوینگر و سید سلیم غفوری، تهیه کننده این مجموعه مستند هستند.
کارگردان : محسن هادی -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.