لیر، خانه سنگی

لیر، خانه سنگی
"لیر" خانه سنگی
نقدی بر فیلم مستند « لیر خانه سنگی» ساخته محمدرضا حافظی

این مستند درباره انتقال مدرسه به یک روستای صعب العبور با نام کومیه در استان لرستان است؛ مدرسهای که با کانکس ساخته شده بود و قرار بود عشایر، آن را از مسیری سخت و با الاغ و قاطر به روستا منتقل کنند.
فرصت من برای ساخت این مستند آنقدر کم بود که وقتی برای فکر کردن به طرح و گذراندن مراحل تولید نداشتم. امکان برگشت و استفاده از تجهیزات بیشتر هم نبود و دوربین کیفیت لازم را برای فیلمبرداری نداشت، از همین رو به امکانات محدودی که داشتم، بسنده کردم و ما نزدیک دو روز در راه بودیم تا به محل قرار گرفتن مدرسه برسیم.
14 روز بین مردم ماندم تا با آنها ارتباط برقرار کنم
مسیر دشوار، باعث شده بود ما به نوعی مزاحم کسانی باشیم که برای راه اندازی مدرسه در راه بودند. حدود 14 روز هم در میان مردم روستای کومیه ماندم تا بتوانم با آنها ارتباط برقرار کنم.
«لیر» به معنی خانه ای است که از سنگ درست شده باشد، خانه های اهالی روستا نیز از سنگ بود و از هیچ ملاتی در آن استفاده نشده بود. در پایان این مستند مخاطبان می بینند که بچه ها به ساختمان مدرسه نیز لیر می گویند؛ گویی اینجا خانه دوم آنها است.
خیرین بسیاری که این مستند را دیده بودند، با من تماس می گرفتند و قصد کمک به مردم این منطقه را داشتند. اخیرا مطلع شدم به همت آنها پلی روی رودخانه در حال ساخت است و برای لطمه ندیدن طبیعت نیز «گرگر»؛ کابینی که با یک سیم از روی رودخانه می گذرد، ساخته می شود. ضمن اینکه معلمی که با او در ارتباط بودم نیز به من خبر داد یک پزشک برای معاینه اهالی روستا به آنجا رفته است. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.