مستند فرزانه فروتن ایران مدار ما

مستند فرزانه فروتن ایران مدار ما
مستند فرزانه فروتن ایران مدار ما
(استاد ایرج افشار)

مستند «فرزانه فروتن ایران مدار ما» پرتره ای از استاد «ایرج افشار» محقق، مورخ و ایران شناس برجسته ایرانی است که یکی از خدمات او به فرهنگ ایران، برگزاری کنگره تحقیقات ایرانی است.

مستند «فرزانه فروتن ایران مدار ما» به کارگردانی سید جواد میرهاشمی در قالب مجموعه «سینما حقیقت» از شبکه مستند پخش شده است.

مستند «فرزانه فروتن ایران مدار ما» پرتره ای از استاد «ایرج افشار» محقق، مورخ و ایران شناس برجسته ایرانی است که به گفته سیدجواد میرهاشمی یکی از خدمات او به فرهنگ ایران، برگزاری کنگره تحقیقات ایرانی است.
پیش از آن کنگره هایی بین المللی در زمینه شرق شناسی در اروپا و آمریکا برگزار شده بود، اما کنگره ای که به همت ایرج افشار شکل گرفت، به لحاظ علمی از کنگره های مشابه در اروپا و آمریکا جلوتر بوده است.
وی پایه‌گذار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و معروف به پدر کتاب‌شناسی ایران است و طی قریب به ۶۵ سال کوشش‌های پژوهشی بیش از ۳۰۰ کتاب و ۳۰۰۰ مقاله در زمینه‌های کتاب‌شناسی و کتاب‌داری، تاریخ، جغرافیا، جغرافیای تاریخی، فرهنگ مردم و موضوع‌های دیگر تألیف و تصنیف و تصحیح کرده است. کتابخانه بزرگ و گران‌بهای ایرج افشار در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی محفوظ است
مستند «فرزانه فروتن ایران مدار ما» اطلاعات خود را به صورت قطره چکانی به مخاطب ارائه می کند. به نحوی که در آغاز شاهد نمایی بیرونی از شخصیت زنده یاد افشار هستیم، سپس به زادگاه او پرداخته می شود، سپس کارهای علمی و...
مخاطب با تماشای این مستند در می یابد افشار یک فرهیخته پشت میز نشین نبوده است، بلکه او قدم به قدم ایران را با یاران خود درنوردیده و علم و دانش در او متبلور شده است.
به گفته میرهاشمی انبوه اطلاعات موجود در فیلم، از نظر دیالکتیکی چینش منظمی دارد و تک مضراب هایی نیز در فیلم وجود دارد که وجوه شخصیتی او مانند بردباری یا اهدا یادگاری به دیگران را به تصویر می کشد.
«فرزانه فروتن ایران مدار ما» به کارگردانی سید جواد میرهاشمی در قالب مجموعه «سینما حقیقت» از شبکه مستند سیما پخش شده است.

کارگردان: سید جواد میرهاشمی -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.