حجت الاسلام مهدوی ارفع - محرم 1397 شب اول - شرح زیارت عاشورا

حجت الاسلام مهدوی ارفع - محرم 1397 شب اول - شرح زیارت عاشورا
خلاصه متن سخنرانی شب اول محرم 1397/06/19

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع خدمت عزادران حسینی بیان نمودند: ما آدم ها با توجه به حوادثی که در زندگی مان می افتد به سه گروه تقسیم می شویم، گروه اول زیاد ارزشی ندارند زیرا فقط حادثه را می بیند و هرکسی که چشم داشته باشد می تواند آن را ببیند، عده ای می نشینند و بررسی می کنند و ریشه یابی می کنند، گروه سوم کسانی هستند که علاوه بر آن که می فهمند و ریشه یابی می کنند می ترسند آن اتفاق برای آن ها هم بیفتد و دوباره تکرار شود و مراقب اند. برای آن که باور کنیم دسته ی سوم از همه مهم تر اند امام حسین(ع) هم از ما می خواهد این گروه باشیم بهترین راه آن است که به سیره خودشان برویم و آن را بررسی کنیم.
امام حسینی(ع) که نه اندیشه بیاورد و نه وظیفه به هیچ دردی نمی خورد.
برای آن که خیال مان را راحت کنم فقط به یک حرکت حضرت زینب کبری(س) استناد می کنم، اگر به من و تو آن قدر فشار مصیبت امام حسین(ع) وارد کرده که بعد از این همه سال هنوز هم برای عزایش پیراهن مشکی می پوشیم ببینید سر ام المصائب چه فشاری آورده است. زینب کبری(س) وقتی آمد سر پیکر بی سر سیدالشهداء(ع) دو جمله گفت و آن قدر دقیق است که کسی غیر از ایشان حتی نمی تواند نفسش را در این موقعیت کنترل کند، ایشان دو جمله فرمود؛ یک، با حالت تضرع به خداوند فرمود خدایا این قربانی را قبول کن. تمام این حرکات دشمن را با این جمله به هم ریخت و بالاتر جمله دوم بود، فرمود باید دید این حسین(ع) را جمعه کشتند یا دوشنبه، یعنی بروید ببینید حسین(ع) را در عاشورا که جمعه بود کشتند یا دوشنبه که سقیفه بود، یعنی هم بر اندیشه گریه کنید و هم تکلیف؛ هر منبر و شعر و مراسمی از امام حسین(ع) بدون این ها بیرون آمد و بر اساس یک اندیشه و دو تکلیف نبود آن را قبول نکنید. برای آن که بتوانیم هر دو بعد را ببینیم مخصوصا بعد اول متنی در نظر است و آن زیارت عاشوراست. هیچ وقت نشد ببینیم این چه چیزی است که انقدر ثواب دارد، بعضی ها صد سال زیارت عاشورا می خوانند ولی هیچ چیزی از آن نمی فهمند. می خواهیم یک نقشه ی راهبردی از زیارت عاشورا ترسیم کنیم تا ببینیم چه چیزهایی از دست دادیم. ما در زیارت عاشورا چند دسته معارف راهبردی داریم، یک معارفی ذیل کلمات زیارت عاشورا نهفته است، چرا صدبار سلام می دهیم چرا این گونه سلام می دهیم. تو به امام حسین(ع) سلام می کنی یعنی چه؟ از سلام امام حسین(ع) ببین تا کجا می رود، از امام حسین(ع) رفته به امام حسین(ع) آینده سلام می کنیم. دوم جریان شناسی دشمنی با اهل بیت است. زیارت عاشورا می گوید چگونه توانستند کار نشدنی را شدنی کنند، باید اتاق فکر های شان، پیاده نظام و آن ها که همراهی کردند برای انجام این کار را بشناسیم.
گفتند چگونه اهل بیت را بزنیم؟ یک جایگاه اجتماعی، دومی جایگاه مودت اهل بیت را هدف قرار دادند.
می گوییم خب مصیبت بوده است، رفتار متاناسبش شکایت است اگر این مصیبت عظمی است چرا شکر می کنی، اگر شکر می کنی پس چرا مصیبت است؟ تازه می گویی خدایا نمی توانم تو را واقعا شکر کنم، شکر کسانی که واقعا شاکر تواند، تازه اینجاست آدم می فهمد زیارت عاشورا چه چیزی است که ما نگرفتیم، تازه می فهمیم حسین(ع) فهمید این شکر چیست.
برای نهج البلاغه خوانی فارسی اش را بخوانید، روزی ده دقیقه و ترجمه مرحوم دشتی را از آخر به اول یعنی ابتدا حکمت ها را بخوانید و سپس دو دور که حکمت ها را خواندید نامه ها را بخوانید، سپس خطبه ها را از آخر به اول بخوانید، در دوره اول هرکجا نفهمیدی رد شو، من تضمین می دهم هرکسی به این روش بخواند همان دور اول هفتاد درصد نهج البلاغه را متوجه می شود. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.