حجت الاسلام مهدوی ارفع - محرم 1397 شب دوم - شرح زیارت عاشورا

حجت الاسلام مهدوی ارفع - محرم 1397 شب دوم - شرح زیارت عاشورا
خلاصه متن سخنرانی شب دوم محرم 1397/06/20

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع خدمت عزاداران حسینی بیان نمودند: امشب فرمول های کلیدی زیارت عاشورا را بررسی می کنیم، سه جریان در زیارت عاشورا بودند که دست به دست هم دادند و آن واقعه را به عمل رساندند. بعد از آن وارد بحث عنصر شناسی می شویم، بعضی ها در زیارت عاشورا به کاری که کردند معرفی شدند و بعضی طائفه آن ها لعن شده و بعضی خود شخص مورد توجه است باید ببینیم چرا آن ها این گونه معرفی شدند. در پنجمین بحث، مبحث ظهور پیش می آید در اوج همدردی با اباعبدالله(ع) می گوید سرت را بالا بیاور و باید توجه ات به آخر کار باشد و بحث تکلیف ما از آن جا شروع می شود. در بحث معارف گنجانده شده در واژه های کلیدی زیارت عاشورا دو دسته واژه ها را زیاد می بینیم، در حقیقت این واژه ها می خواهند بگویند در ورود به قضیه سیدالشهداء(ع) اول باید موضع گیری مان مشخص شود که در جریان حق و باطل شناخته شود، لذا در سمت واژه حق چهار واژه کلیدی پی در پی بیان شده است، اول سلام است؛ در مکتب ایشان سه حقیقت در خود دارد اول مودت، سپس موالات و بعد هم معیت است.
من نمی توانم به امام حسین(ع) سلام بدهم ولی با دشمن امام حسین(ع) دشمن نباشم. زیارت عاشورا می گوید امام حسین(ع) را به عنوان جبهه حق بگذار وسط اگر با او هستی پس باید با هرکسی که با او هست باشی. یادتان باشد ما در منطق عاشورایی جریان بی طرف نداریم. حضرت فرمود هرکسی که با ما نیست دشمن ماست. در زیارت عاشورا جریان به این آسانی نیست، سر تا تهش در این سلام عقیده است.
انقدر نگو من با اسرائیل چه کار دارم، حضرت علی(ع) می فرماید آن که با دوست تو دشمنی می کند دشمن توست. سبک زندگی بچه هیئتی ها بعضا سبک زندگی مورد پسند امام حسین(ع) نیست. امام صادق(ع) فرمود طوری زندگی کنید که وقتی شما را می بینند باعث افتخار ما شوید. امام علی(ع) در حکمت 252 نهج البلاغه می فرماید خدا سلام کردن را به خاطر امنیت در آن چه می ترسید به شما امر کرد. در خطبه 152 حضرت علی(ع) اسلام را نامی از سلام معرفی می کند، می فرماید همانا خداوند شما را برای اسلام برگزید زیرا اسلام نامی از سلامت است. وقتی ما در زیارت عاشورا به امام حسین(ع) سلام می کنیم یعنی با شما هم عقیده ام، از جانب من به شما آسیبی نمی رسد و مطیع شما هستم. نمی توانی حسین حسین کنی و به فکر سازش با آمریکا باشی. خود سلام زیارت عاشورا سیاسی ترین بار را بر عهده ما نهاده است. مشکل ما این است با امام حسین(ع) شروع می کنیم اما با امام حسین(ع) نمی مانیم. چرا سلام را با اسم امام حسین(ع) شروع نمی کنیم؟ اباعبدالله(ع) هم به خاطر این است که دشمن حساس نشود و در خفای پوششی از تقیه می گوییم در روزگاری که دشمنان امام حسین(ع) را خارج شده از دین می دانند ما اصلا بندگی خدا را در پناه امام حسین(ع) می دانیم. تمام این سلام ها که می دهی گوشه ای سیاسی درون آن است؛ می گویی السلام علیک یا ابن رسول الله، این ها می خواستند این ارتباط با پیامبر را منقطع کنند. تو می گویی آن رسول الله(ص) که می شناسیم امتدادش تو هستی. کسی که سلام را فهمید باید وارد مودت شود. فرق کلیدی بین مودت و محبت است. خدا در قرآن کریم بر دوش امت پیامبر(ص) مزدی واجب کرده است و آن که به اهل بیت من مودت داشته باشید. آن محبت که به نقطه ای برسد که تبعیت بیاورد مودت می شود. کسی که مودت اهل بیت(ع) را داشته باشد دیگر نفاق نمی تواند در او شکل بگیرد. در قرآن کریم می خوانیم ای پیامبر انقدر به شعار این ها نگاه نکن، قسم به پروردگارت این ها ایمان واقعی نمی آورند تا اگر بین این ها شکایتی پیش آمد فقط پیش تو بیایند و اگر تو علیه او حکمی کردی نباید ناراحت شود و کامل باید تسلیم شود. -
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.