با دقت ببینید/ چرا مرگ بر انگلیس؟!

با دقت ببینید/ چرا مرگ بر انگلیس؟!
با دقت ببینید/ چرا مرگ بر انگلیس؟!
عملیات سری انگلیس در ایران!
قحطی بزرگ ۱۲۹۶–۱۲۹۸ هجری خورشیدی (۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ میلادی) قحطی بزرگی بود که تلفات جانی فراوانی را در ایران سبب شد. منابع مستند در این قحطی نزدیک به ۴۰ درصد از جمعیت ایران به سبب گرسنگی و سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از آن از بین رفتند.
دولت بریتانیا به دلیل خرید گسترده غلات و مواد غذایی در ایران، وارد نکردن غذا از هندوستان و بین‌النهرین، ممانعت از ورود غذا از ایالات متحده و اتخاذ سیاست‌های مالی، از جمله نپرداختن درآمدهای نفت به ایران، مسبب اصلی مسبب اصلی این قحطی بزگ است.
در این دوران که مصادف با جنگ جهانی اول بود علی‌رغم اعلام بی‌طرفی در جنگ از سوی حکومت ایران بخش‌هایی از ایران توسط نیروهای انگلیس و تا حدی روسیه اشغال شده بود. شیوع بیماریهای فراگیر (اپیدمی) در ایران و در این دوره زمانی باعث کشته شدن تعداد بسیار زیادی از مردم عادی ایران شد. مجموعه‌ای از عوامل که اصلی ترین آن قحطی و در اثر آن شیوع بیماریهای فراگیر (اپیدمی) مالاریا، آنفلوآنزای اسپانیایی، وبا،تیفوس و طاعون و اعتیاد فراگیر به تریاک که عامل ورود آن به ایران خود دولت فخیمه بریتانیا بود سبب نرخ غیرعادی مرگ و میر در ایران شد. که منابع به حدود ۹ میلیون نفر کشته در طول این قحطی بزرگ دو ساله اشاره می کنند، یعنی حدود ۴۰ درصد از جمعیت ایران. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.