در ونزوئلا چه می گذرد؟

در ونزوئلا چه می گذرد؟
سی آوریل تظاهرات و درگیری ها در کاراکاس به اوج رسید و تلاش برای کودتا شکست خورد. اما در ونزوئلا چه می گذرد؟

خوان گوایدو رییس پارلمان روز 30 آوریل از هوادارانش خواست برای برکناری مادورو تظاهرات کنند. وی این سخنان را در حالی بیان می کرد که نظامی های مسلح اطراف او را گرفته بودند و گفته می شود وی در یک پایگاه هوایی در کاراکاس این فراخوان را مطرح کرده بود. وی در سخنانش گفت "پایان نهایی دولتی که قدرت را غصب کرده از امروز آغاز می شود".
اما ارتش تاکید کرد که بر پایگاه هوایی سیطره دارد و بار دیگر حمایتش از رییس جمهور مادورو را اعلام کرد و گوایدو را مسئول ایجاد هرگونه "حمام خون" در کشور دانست. وزیر دفاع ونزوئلا در سخنانی درباره این کودتا گفت: "برخی نظامیان توسط راست افراطی قانع شدند تا تلاش برای کودتا را انجام دهند، این حماقتی بود که قدرت ما را افزایش می دهد.
دولت سربازانی که از گوایدو حمایت کردند را مجموعه ای از خائنان نامید و کلمبیا را متهم ساخت که از کودتا حمایت کرده است. هواداران مادورو برای حمایت از او در اطراف قصر ریاست جمهوری جمع شدند و در حالی که مادورو از توطئه ها و دروغ های آمریکا سخن می گفت.

ایالات متحده ونزوئلا را تهدید به دخالت نظامی و محاصره همه جانبه کوبا که مخالفتش با کودتا را اعلام کرده نموده است.

پس از اینکه مادورو به ریاست جمهوری رسید، گوایدو رییس پارلمان که اکثریت آن با معارضان است حاضر نشد مشروعیت او را بپذیرد و خود را رییس جمهور انتقالی نامید. وی به سرعت حمایت ایالات متحده و نزدیک به 50 کشور دیگر را کسب کرد. مشخص نیست این بحران چقدر طول بکشد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.