رئیسی به قولش عمل کرد

رئیسی به قولش عمل کرد
پانزده مرداد ماه و در کمتر از سه ماه از برگزاری نشست رئیس قوه قضاییه با مسئولان و اصحاب رسانه، وعده راه اندازی شورای حل اختلاف ویژه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه افتتاح شد.

اول خرداد ماه سال جاری نشست رئیس قوه قضاییه با مسئولان و اصحاب رسانه برگزار شد که در این جلسه، مدیرمسئولان رسانه‌ها خواستار تشکیل شورای حل اختلاف روزنامه نگاران شدند.

آیت الله رئیسی نیز در پاسخ به این مطالبه اظهار کرد: در ارتباط با نکته‌ای که دوستان اشاره کردند، یک وقت موضوع حق شخصی فرد است و یک وقت حق فرد دیگری است و یک وقت هم حق کل نظام است. شما دیگر سیره ما را دیده‌اید که در قضایا ما چگونه عمل کردیم. ما نسبت به حق شخصی راحت گذشت می‌کنیم؛ اما نسبت به حق نظام نمی‌توانیم گذشت کنیم. حق نظام و حق مربوط به نظام را نمی‌توان گذشت کرد. نسبت به حق شخصی، عفو در قضایا بهتر است و حتماً در این قضیه که یک شاکی خصوصی پیدا شده، تشویق می‌کنیم اگر گذشت کند بهتر است و یکی از کار‌های دادگاه‌ها این است که تا می‌توانند با صلح و سازش قضیه را حل کنند. اولین مسیری که می‌توانند پیگیری کنند، این است که کار را با صلح و سازش حل کنند و کار به دادگاه و محکمه نکشد و با شورای حل اختلاف، ریش سفیدی، کدخدا منشی، مسائل درون سازمانی، درون صنفی مشکلات حل شود و به دستگاه قضایی کشیده نشود. ما از این فضا بسیار استقبال می‌کنیم. این فضا را گسترش دهید تا پرونده‌های ما کمتر شود و بگذارید مسائل درون اصناف مختلف مربوط به دو روستا، دو شهر، مربوط به یک منطقه با منطقه دیگر، مربوط به دو محله، مربوط به مسائل زناشویی، مربوط به طلبکار و بدهکار، مربوط به بازار و بازاری حل شود. از اینکه مسئله‌ای که با شاکی خصوصی آغاز و با شاکی خصوصی تمام می‌شود، به دادگستری کشیده نشود، بسیار استقبال می‌کنیم.

نهایتا پانزده مرداد ماه و در کمتر از دو ماه و نیم از برگزاری نشست رئیس قوه قضاییه با اصحاب رسانه، این وعده تحقق یافت و مجتمع شورای حل اختلاف ویژه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه افتتاح شد.

سخنگوی قوه قضاییه در این مراسم با بیان اینکه اراده ما انجام کار تخصصی در همه حوزه‌های مرتبط با امر قضاست، گفت: افتتاح مجتمع شورای حل اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ و رسانه، نخستین اقدام و گام تخصصی ما نیست؛ بلکه ما در دستگاه قضایی مدت‌های مدیدی به دنبال تخصصی کردن امور بوده‌ایم. در همین رابطه در حوزه مفاسد اقتصادی یک مجتمع تخصصی با رویکرد خاص و با در اختیار داشتن همه امکانات لازم تاسیس کردیم.

اسماعیلی بیان داشت: در دوره تحول، بنای ما در دستگاه قضایی این است که با سعه صدر پذیرای نقد‌ها باشیم و حتی نسبت به بی‌مهری‌ها و ناسزا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد، واکنش صریح نشان ندهیم؛ به جز در مواردی که ارزش‌های اسلامی و عمومی، امنیت جامعه، ارکان نظام و انقلاب را به مخاطره می‌اندازد. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.