برای دفاع از خود به کسی وابسته نمی شویم

برای دفاع از خود به کسی وابسته نمی شویم
محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در ادامه دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در اروپا وارد نروژ شد و پنجشنبه با نخست وزیر، وزرای امور خارجه و تجارت و صنعت و رئیس کمیسیون خارجه و دفاع و همچنین هیات رییسه پارلمان نروژ دیدار و گفتگو خواهد کرد. وی همچنین در موسسه امور بین‌الملل نروژ nupi سخنرانی خواهد کرد.

وزیر خارجه کشورمان بعد از ورود به نروژ گفت پهپاد پیشرفته آمریکایی را نه با S300 بلکه با سلاح ایرانی زدیم که بدانند؛ ما برای دفاع از خود به کسی وابسته نمی شویم. آقای محمد جواد ظریف در بدو ورود به اسلو، پایتخت نروژ و در جمع ایرانیان مقیم این کشور با اشاره به خرید میلیاردها دلار تسلیحات نظامی عربستان و امارات، تصریح کرد: اجازه نمی دهیم ذره ای از آب و خاک ایران در اختیار دیگران قرار گیرد و توانش را هم داریم.
وی افزود: وقتی پهپاد پیشرفته آمریکایی وارد مرزهای ما شد، می توانستیم با S300 آن را بزنیم اما با سلاح ایرانی زدیم که بدانند؛ ما برای دفاع از خود به کسی وابسته نمی شویم.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تبلیغات گروه های معاند خارج نشین علیه امضای کنوانسیون حقوقی دریای خزر، گفت: تا زمانی که زنده هستم و مسئولیت دارم، اجازه نمی دهم قطره ای از آب خزر را که حق ماست از ما بگیرند، نه مقامات بالاتر از من و نه مردم ایران این اجازه را نمی دهند.
وی ادامه داد: کسانی سر و صدا می کنند که در زمان حکومتشان ( دوره پهلوی ) حتی کشتی های تفریحی ایرانی جرات عبور از خط حسین قلی آستارا را نداشتند.
ظریف با اشاره به جدا شدن بخشی از خاک ایران در تمامی دوره های تاریخی پیش از جمهوری اسلامی، گفت: تنها دوره ای که ۴۰ سال است یک وجب از خاک ایران کم نشده؛ دوره جمهوری اسلامی است و دلیل آن مردم بوده اند. این امر به خاطر این است که نگاه ما به درون است و نه بیرون.

ظریف یکشنبه در سفر به شمال اروپا با ورود به هلسینکی با رئیس جمهور و وزرای امور خارجه و توسعه همکاری و تجارت خارجی فنلاند دیدار کرد و دوشنبه نیز عازم استکهلم شد. وی علاوه بر سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم سوئد و دیدار با نخست وزیر، رئیس مجلس و وزرای خارجه و تجارت سوئد، در موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم نیز سخنرانی کرد. وی همچنین ملاقاتی با کارل بیلت، نخست وزیر اسبق و وزیر خارجه سابق و یکی از تاثیرگذارترین چهره های سیاسی سوئد داشت. وزیر امور خارجه پس از نروژ برای دیدار و رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه به پاریس می رود. -
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.